Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🔋 Teslas Battery Day innebär slutet för bensinbilen

🔋 Teslas Battery Day innebär slutet för bensinbilen

Om vi ​​kopplar ihop Teslas olika tillkännagivanden på Battery Day ser vi revolutionen klart och tydligt. Förbränningsmotorns era är över. År 2030 kommer elfordon att vara mycket billigare att köpa och äga, och väldigt få bensinbilar kommer att säljas.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Varje enskilt tillkännagivande som Elon Musk gjorde på Battery Day var imponerande i sig självt, men om du kopplar ihop dem så ser du revolutionen.

För det första är det viktigt att komma ihåg Teslas mission: Att påskynda världens övergång till hållbar energi. Det är det som driver dem. Om deras mål hade varit att maximera vinsten, hade planen framåt sett annorlunda ut.

Det största hindret för elbilar är batterikostnaden

En stor del av den övergången är att göra transportflottan elektrisk, och det största hindret för det är kostnaden för batterierna.

Det är batterierna som gör elbilar dyrare att köpa än bilar med förbränningsmotor. Elbilar är redan billigare att äga och använda, eftersom bränslekostnaden är mycket lägre och servicekostnaderna inte är lika höga, men det räcker inte om tillräckligt många inte har råd att köpa dem.

Det magiska talet sägs vara 100 dollar per kilowattimme, kWh. Vid den punkten kommer det att kosta lika mycket att köpa en elbil som en jämförbar bensinbil.

Teslas Model 3 är världens bäst säljande elbil någonsin. Standard Range Plus-modellen har 54 kWh batterier. Enligt bilexperten Sandy Munro, som regelbundet plockar isär bilar ner till dess beståndsdelar och går igenom varje detalj, säger att kostnaden var $156/kWh för Model 3 år 2018. Det skulle innebära att kostnaden för batteriet i bilen var $8400.

Nu, säger Munro, har Tesla redan pressat den kostnaden ner till $108/kWh, eller $5800 per batteripaket i en Model 3. En minskning med 30 procent.

På Battery Day presenterade Tesla en framtida minskning av batterikostnaderna med 56 procent. Det skulle innebära en kostnad per kWh på under 50 dollar. Batteripaketet i Model 3 kommer då kosta endast 2600 dollar. Ganska stor förändring från 8400 dollar fem år tidigare (Tesla säger att det kommer att ta dem tre år att öka produktionen av battericeller och nå alla kostnadsminskningar.)

Det betyder att det blir billigare att köpa en ny elbil än en bensinbil.

Denna kostnadsminskning är anledningen till att Tesla kunde presentera en framtida bil för 25 000 dollar (sannolikt runt 250,000-300,000 kronor i Sverige.) Deras nu billigaste modell är Standard Range Plus för 38 000 dollar i USA, eller cirka en halv miljon kronor i Sverige efter klimatbonus på 60,000 kronor.)

Det andra hindret är kort räckvidd

Men det här var bara den första punkten. Låt oss koppla ihop den med den andra: Räckvidd.

De nya batterierna kommer att ha ett ökad räckvidd med 54 procent. För Model 3 betyder det att man går från 40 mil till lite drygt 60 mil på en laddning.

Räckvidd är det andra hindret för omställningen till elbilar. Fenomenet sitter mer i människors huvuden än i verkligheten. Jag hade räckviddsångest när jag började köra en elbil förra året, men man slappnar snart av. Men det är naturligtvis med huvudet du fattar beslutet att köpa en ny bil, så det är viktigt att öka räckvidden.

Det tredje hindret är batteriproduktion

Den tredje punkten är batteriproduktion. Kostnadsminskningar och räckviddsökningar spelar ingen roll om det inte finns tillräckligt med batterier att stoppa i bilarna. Därför skalar Tesla upp sin produktion till 10 gigawattimmar inom ett år, till 100 GWh 2022 till 3000 GWh (3 terawattimmar) år 2030.

Det kommer att kosta cirka 100 miljarder dollar (nästan 1000 miljarder kronor), vilket naturligtvis är skitmycket pengar. Men mycket mindre än om Tesla inte hade sänkt kostnaderna med 69 procent, som man också presenterade på Battery Day.

Slutet på en era

En bil som är billigare att köpa och billigare att äga kommer naturligtvis att driva på en stor efterfrågan. Det betyder slutet för bensinbilen. Och kom ihåg att denna kostnadsminskning sker under de närmaste tre till fyra åren. Om kostnaden är nere på $50/kWH år 2024, vad blir den då år 2030?

Jag har tidigare skrivit om Wrights lag.

“För varje ackumulerad dubbling av produktionen, sjunker kostnaden med en viss procent.”
“Om kostnaden att producera 1000 stycken är 100 kronor, så blir kostnaden för produkt nummer 2000 80 kronor. För nummer 4000 blir kostnaden 64 kronor och för nummer 8000 51 kronor. Tre dubblingar halverar nästan kostnaden.”

Den ackumulerade batteriproduktion kommer att dubblas många gånger de närmaste tio åren. År 2030 kommer det vara mycket billigare att köpa elbil än bensinbil.

Vi kommer fortfarande att ha bensinbilar på vägarna år 2030, för det tar lång tid att byta ut hela flottan. Men sannolikt kommer inte många nya bensinbilar att säljas – om vi lyckas skala upp produktionen tillräckligt. Tesla är förmodligen det mest ambitiösa företaget på planeten, men kan ändå inte lösa detta själva.

Se i realtid när historia skapas

Man inser ofta att man såg historia skapas först i efterhand. Nu kan vi se det live. Och inte bara titta, vi kan vara en del av det. Köp en elbil. Starta en batterifabrik. Skapa historia.

Mathias Sundin

📝 Få en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.