Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🔋 Teslas Battery Day innebĂ€r slutet för bensinbilen

🔋 Teslas Battery Day innebĂ€r slutet för bensinbilen

Om vi ​​kopplar ihop Teslas olika tillkĂ€nnagivanden pĂ„ Battery Day ser vi revolutionen klart och tydligt. FörbrĂ€nningsmotorns era Ă€r över. År 2030 kommer elfordon att vara mycket billigare att köpa och Ă€ga, och vĂ€ldigt fĂ„ bensinbilar kommer att sĂ€ljas.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Dela artikeln

Varje enskilt tillkÀnnagivande som Elon Musk gjorde pÄ Battery Day var imponerande i sig sjÀlvt, men om du kopplar ihop dem sÄ ser du revolutionen.

För det första Àr det viktigt att komma ihÄg Teslas mission: Att pÄskynda vÀrldens övergÄng till hÄllbar energi. Det Àr det som driver dem. Om deras mÄl hade varit att maximera vinsten, hade planen framÄt sett annorlunda ut.

Det största hindret för elbilar Àr batterikostnaden

En stor del av den övergÄngen Àr att göra transportflottan elektrisk, och det största hindret för det Àr kostnaden för batterierna.

Det Àr batterierna som gör elbilar dyrare att köpa Àn bilar med förbrÀnningsmotor. Elbilar Àr redan billigare att Àga och anvÀnda, eftersom brÀnslekostnaden Àr mycket lÀgre och servicekostnaderna inte Àr lika höga, men det rÀcker inte om tillrÀckligt mÄnga inte har rÄd att köpa dem.

Det magiska talet sÀgs vara 100 dollar per kilowattimme, kWh. Vid den punkten kommer det att kosta lika mycket att köpa en elbil som en jÀmförbar bensinbil.

Teslas Model 3 Àr vÀrldens bÀst sÀljande elbil nÄgonsin. Standard Range Plus-modellen har 54 kWh batterier. Enligt bilexperten Sandy Munro, som regelbundet plockar isÀr bilar ner till dess bestÄndsdelar och gÄr igenom varje detalj, sÀger att kostnaden var $156/kWh för Model 3 Är 2018. Det skulle innebÀra att kostnaden för batteriet i bilen var $8400.

Nu, sÀger Munro, har Tesla redan pressat den kostnaden ner till $108/kWh, eller $5800 per batteripaket i en Model 3. En minskning med 30 procent.

PÄ Battery Day presenterade Tesla en framtida minskning av batterikostnaderna med 56 procent. Det skulle innebÀra en kostnad per kWh pÄ under 50 dollar. Batteripaketet i Model 3 kommer dÄ kosta endast 2600 dollar. Ganska stor förÀndring frÄn 8400 dollar fem Är tidigare (Tesla sÀger att det kommer att ta dem tre Är att öka produktionen av battericeller och nÄ alla kostnadsminskningar.)

Det betyder att det blir billigare att köpa en ny elbil Àn en bensinbil.

Denna kostnadsminskning Àr anledningen till att Tesla kunde presentera en framtida bil för 25 000 dollar (sannolikt runt 250,000-300,000 kronor i Sverige.) Deras nu billigaste modell Àr Standard Range Plus för 38 000 dollar i USA, eller cirka en halv miljon kronor i Sverige efter klimatbonus pÄ 60,000 kronor.)

Det andra hindret Àr kort rÀckvidd

Men det hÀr var bara den första punkten. LÄt oss koppla ihop den med den andra: RÀckvidd.

De nya batterierna kommer att ha ett ökad rÀckvidd med 54 procent. För Model 3 betyder det att man gÄr frÄn 40 mil till lite drygt 60 mil pÄ en laddning.

RÀckvidd Àr det andra hindret för omstÀllningen till elbilar. Fenomenet sitter mer i mÀnniskors huvuden Àn i verkligheten. Jag hade rÀckviddsÄngest nÀr jag började köra en elbil förra Äret, men man slappnar snart av. Men det Àr naturligtvis med huvudet du fattar beslutet att köpa en ny bil, sÄ det Àr viktigt att öka rÀckvidden.

Det tredje hindret Àr batteriproduktion

Den tredje punkten Àr batteriproduktion. Kostnadsminskningar och rÀckviddsökningar spelar ingen roll om det inte finns tillrÀckligt med batterier att stoppa i bilarna. DÀrför skalar Tesla upp sin produktion till 10 gigawattimmar inom ett Är, till 100 GWh 2022 till 3000 GWh (3 terawattimmar) Är 2030.

Det kommer att kosta cirka 100 miljarder dollar (nÀstan 1000 miljarder kronor), vilket naturligtvis Àr skitmycket pengar. Men mycket mindre Àn om Tesla inte hade sÀnkt kostnaderna med 69 procent, som man ocksÄ presenterade pÄ Battery Day.

Slutet pÄ en era

En bil som Àr billigare att köpa och billigare att Àga kommer naturligtvis att driva pÄ en stor efterfrÄgan. Det betyder slutet för bensinbilen. Och kom ihÄg att denna kostnadsminskning sker under de nÀrmaste tre till fyra Ären. Om kostnaden Àr nere pÄ $50/kWH Är 2024, vad blir den dÄ Är 2030?

Jag har tidigare skrivit om Wrights lag.

“För varje ackumulerad dubbling av produktionen, sjunker kostnaden med en viss procent.”
“Om kostnaden att producera 1000 stycken Ă€r 100 kronor, sĂ„ blir kostnaden för produkt nummer 2000 80 kronor. För nummer 4000 blir kostnaden 64 kronor och för nummer 8000 51 kronor. Tre dubblingar halverar nĂ€stan kostnaden.”

Den ackumulerade batteriproduktion kommer att dubblas mĂ„nga gĂ„nger de nĂ€rmaste tio Ă„ren. År 2030 kommer det vara mycket billigare att köpa elbil Ă€n bensinbil.

Vi kommer fortfarande att ha bensinbilar pĂ„ vĂ€garna Ă„r 2030, för det tar lĂ„ng tid att byta ut hela flottan. Men sannolikt kommer inte mĂ„nga nya bensinbilar att sĂ€ljas – om vi lyckas skala upp produktionen tillrĂ€ckligt. Tesla Ă€r förmodligen det mest ambitiösa företaget pĂ„ planeten, men kan Ă€ndĂ„ inte lösa detta sjĂ€lva.

Se i realtid nÀr historia skapas

Man inser ofta att man sÄg historia skapas först i efterhand. Nu kan vi se det live. Och inte bara titta, vi kan vara en del av det. Köp en elbil. Starta en batterifabrik. Skapa historia.

Mathias Sundin


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.