Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🚗 Nej, elbilsförsĂ€ljningen har inte tvĂ€rnitat

🚗 Nej, elbilsförsĂ€ljningen har inte tvĂ€rnitat

Det sprids en bild av att försÀljningen av elbilar har störtdykt. Det stÀmmer inte.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Dela artikeln

"Elektrifieringen har tvÀrnitat", skriver Dagens Nyheters klimatreporter, Peter Alestig.

Hans kollega pÄ DN Kultur, Björn Wiman, skriver att "...den slopade klimatbonusen [har] sÀnkt elbilsmarknaden..."

"Sedan klimatbonusen togs bort för tre mÄnader sedan, syns en tydlig nedgÄng i försÀljningen," menar Mattias Goldmann, en gÄng i tiden talesperson för Gröna bilister, numera driver han egen firma inom hÄllbarhet.

Johan Åkhagen Holm, vd pĂ„ bilfirman RA Motor, hĂ„ller med nĂ€r han pratar med SVT:

– Det Ă€r en markant nedgĂ„ng pĂ„ elbilar sedan bonusen försvann. Det Ă€r nĂ€stan som en av- och pĂ„knapp. Det har slagit jĂ€ttemycket, sĂ€ger han.

Men stÀmmer det? Inte minst Peter Alestigs pÄstÄende Àr ju mycket lÄngtgÄende.

Elbilarna minskade minst i januari

I januari minskade försÀljningen av personbilar med cirka en fjÀrdedel, minus 26,6 procent, jÀmfört med januari Äret innan. Den siffran inkluderar alltsÄ bÄde elbilar och bensin- och dieselbilar.

Mest minskade försÀljningen av dieselbilar, minus 37,4 procent, och Àven bensinbilar minskade rejÀlt, minus 35,7 procent.

Laddhybrider minskade ocksÄ med över en tredjedel, minus 36,6 procent.

De rena elbilarna minskade ocksÄ i januari, ner med 18,5 procent. Det Àr alltsÄ mindre Àn vad försÀljningen totalt minskade med, och klart mindre Àn bensin- och dieselbilarna. Elbilarna klarade sig alltsÄ relativt bÀttre.

I februari ökade försÀljningen av elbilar

Det var en fortsatt nedgÄng i försÀljningen av personbilar i februari, jÀmfört med samma mÄnad Äret innan. Totalt en minskning med 19,5 procent.

Bensinbilar minskade 21 procent, dieselbilar med 30 procent. Elbilar dÀremot ökade med 13 procent.

Elbilar nÀstan pÄ samma nivÄ som förra Äret

Sammantaget januari och februari har försÀljningen av personbilar minskat lite drygt 19 procent. Bensinbilar 25 procent, dieselbilar 32,7 procent och elbilar endast 2,3 procent.

En minskning med tvÄ procent Àr inte vad jag kallar en tvÀrnit.

Laddhybridernas minskning Àr inte nÄgot nytt. De minskade över 14 procent redan förra Äret. Anledningen Àr att de Àr en sorts övergÄngsprodukt till elbilar. Folk som vill köra lite miljövÀnligare men av nÄgon anledning inte tar steget fullt ut till en ren elbil.

Andelen laddbara bilar över 50 procent

Laddbara bilar (hybrider plus elbilar) ligger fortsatt kvar pÄ över 50 procent av försÀljningen.

I januari 52,1 procent, jÀmfört med 52,9 samma mÄnad Äret innan. 54 procent i februari, jÀmfört med 51,6 procent Äret innan.

Gör sig till verktyg i en lobbykampanj

Bakom artiklar om inbromsning ligger Mobility Sweden, som Àr en branschorganisation för fordonsindustrin.

Det Àr sjÀlvklart att en branschorganisation inte vill att subventioner till deras bransch plockas bort. En kraftig subvention frÄn staten för varje sÄld bil leder bÄde till fler sÄlda bilar och sannolikt ocksÄ bÀttre marginaler för försÀljaren.

Nu bedriver de lobbykampanj för att i bÀsta fall, för dem, fÄ tillbaka elbilsbonusen. Det Àr inte konstigt och inte heller fel. De ser till sina medlemmars bÀsta intresse.

Att DN och andra gör sig till verktyg i den kampanjen Àr dÀremot inte bra. SÀrskilt som vi verkligen inte ser nÄgon "tvÀrnit för elektrifieringen" eller nÄgon "sÀnkt elbilsmarknad."

Elektrifieringen kommer ske utan politisk inblandning

Som vi pÄ Warp News visat redan för snart tre Är sedan kommer elbilar snart vara billigare att köpa Àn motsvarande bensin- eller dieselbilar. NÀr det sker kommer omstÀllningen gÄ Ànnu snabbare Àn idag.

Detta kommer ske utan politisk inblandning och styrs av en lag som ligger utanför politikernas kontroll: Wrights lag.

💡 Optimist’s Edge: DĂ„ blir elbilar billigare Ă€n bensinbilar
Sju av tio har helt fel om nÀr elbilar blir billigare att köpa Àn bensinbilar och av dessa tror hÀlften att det ALDRIG kommer att hÀnda. Elbilar kommer att köra om bensinbilar nÀr kostnaden för batteriet gör dem billigare att köpa. Vi avslöjar nÀr det hÀr kommer att hÀnda.

Det betyder inte att man ÀndÄ kan vara av Äsikten att politikerna ska fortsatt lÀgga sig i och pÄverka. Om regeringen skulle införa en mycket större elbilsbonus skulle omstÀllningen gÄ Ànnu snabbare. Det Àr ocksÄ sannolikt att det sÄlts Ànnu fler elbilar i januari och februari om elbilsbonusen inte tagits bort.

Om det Àr vad Peter Alestig, Björn Wiman och Mattias Goldmann tycker sÄ bör de sÀga det. Det Àr en fullt legitim Äsikt. Vad de dÀremot inte bör göra Àr att dölja en (eventuell) Äsikt bakom grova överdrifter som att elektriferingen har tvÀrnitat.

Mathias Sundin
Den arge optimisten

UPPDATERING: Peter Alestig skriver att det inte var han som menade att elektrifieringen har tvÀrnitat. Det var ett citat frÄn Mobility Sweden.

NÄgot sÄdant citat finns emellertid inte i artikeln. DÀr sÀger Mattias Bergman frÄn Mobility Sweden att försÀljningen har tvÀrnitat, men att elektriferingen Àr en global trend som fortsÀtter. Peter Alestig skriver i artikeln: "Samtidigt som elektrifieringen bromsar in kraftigt sker detsamma med reduktionsplikten."


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.