Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🚌  Elbussar ger bĂ€ttre hĂ€lsa för omkringboende

🚌 Elbussar ger bĂ€ttre hĂ€lsa för omkringboende

Mindre buller och bÀttre hÀlsa för de som bor lÀngs busslinjen blev resultatet nÀr hybridbussar byttes ut mot elbussar.

Kent Olofsson
Kent Olofsson

Dela artikeln

NÀr hybridbussarna pÄ en linje i Göteborg byttes ut mot helt eldrivna bussar förbÀttrades hÀlsan hos de som bodde lÀngs linjen. Det visar en studie frÄn Göteborgs universitet.

Linjen i frÄga Àr bitvis rejÀlt kuperad, vilket gör att bullernivÄerna har varit höga nÀr hybridbussarna gasat pÄ för att ta sig uppför uppförsbackarna. Det Àr framför allt det lÄgfrekventa bullret som bussarna dÄ alstrar som pÄverkar mÀnniskors hÀlsa.

NÀr bussarna byttes ut mot elbussar minskade det lÄgfrekventa bullret dramatiskt. Andelen som stördes av buller i mycket hög grad sÀnktes frÄn 26 till 5 procent. Andelen som kÀnde sig uttröttade en-tvÄ gÄnger i veckan sjönk frÄn 49 till 39 procent och andelen nedstÀmda gick frÄn 22 till 17 procent.

– Det blev en förbĂ€ttring, folk mĂ„dde signifikant bĂ€ttre. Även om vi inte med sĂ€kerhet kan sĂ€ga att förĂ€ndringarna omfattar hela populationen eller bestĂ„r över tid, tror vi att resultaten kan vara generaliserbara i boendemiljöer dĂ€r busstrafiken utgör en stor del av exponeringen. Givet att ocksĂ„ annan trafik i stadsmiljön blir tystare sĂ„ kan detta pĂ„verka folkhĂ€lsan, sĂ€ger Kerstin Persson Waye, professor vid Göteborgs universitet och en av forskarna bakom studien, i ett pressmeddelande.

I studien intervjuade forskarna boende utefter busslinjen och boende pÄ andra platser, som fungerade som en referensgrupp. Totalt ingick över tusen personer i studien. Dessutom gjorde forskarna ljudmÀtningar i ett flertal bostÀder, Àven inomhus.

FörÀndringarna före och efter bytet till elbussar var tydliga och statistiskt sÀkerstÀllda. Det gÀllde bÄde faktiska bullernivÄer och vad de boende sjÀlva noterade.

Speciellt viktigt Àr det att det lÄgfrekventa bullret minskade.

– Vi kan störas av olika ljud men bekymret med lĂ„gfrekvent buller Ă€r att det dĂ€mpas i mindre omfattning Ă€n höga frekvenser och trĂ€nger dĂ€rför lĂ€ttare in i bostĂ€derna, Ă€ven smĂ„ nivĂ„höjningar uppfattas som mycket pĂ„tagliga, sĂ€ger Kerstin Persson Waye.

LÀs hela studien hÀr.

✈ FlĂ€kt i stĂ€llet för propeller ger tystare elflyg
Genom att ersÀtta propellern med en flÀkt gÄr det att minska bullret frÄn flygplanen och ge tystare flygresor.
🔉 Extremt tysta flĂ€ktar kan göra oss friskare
Buller frÄn flÀktarna i ventilationsanlÀggningar kan göra oss sjuka, men en ny typ av flÀkt Àr sÄ tyst att vi inte pÄverkas av ljudet.

FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.