Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
✈ Fläkt i stället för propeller ger tystare elflyg

✈ Fläkt i stället för propeller ger tystare elflyg

Genom att ersätta propellern med en fläkt går det att minska bullret från flygplanen och ge tystare flygresor.

Kent Olofsson
Kent Olofsson

Utvecklingen av elflygplan går snabbt nu, men det finns en del problem kvar att lösa. Ett av dessa problem är bullret. Elflygplan drivs normalt med en propeller och propellrar bullrar en del. Nu ska forskare från KTH och GKN Aerospace utveckla ett alternativ som är tystare.

– Vi utvecklar en eldriven fläkt, vilket är fördelaktigt ur fler perspektiv. Framför allt bullrar det mindre – de flesta som åkt ett propellerplan vet hur den upplevelsen är, säger Nenad Glodic, en av forskarna bakom den nya fläkten, i ett pressmeddelande.

Till att börja med är fläkten tänkt för regionalflygplan med cirka 19 passagerarplatser. Men om det slår väl ut kan vi kanske få se fläkten i andra elplan också.

Den nya fläkten ska kunna ersätta propellrar i elplan och på så sätt minska bullret från planen.

Fläkten har också en del andra fördelar jämfört med en propeller. Det blir till exempel enklare att placera motorn på andra ställen på flygplanskroppen än under vingen. En annan fördel är att en fläkt som är skyddad av ett hölje är säkrare vid ett motorhaveri enligt forskarna.

Exakt hur lång tid det kan ta innan fläkten sitter i ett elplan är oklart för närvarande, men forskarna tittar nu bland annat på vilket material som är bäst att tillverka fläkten i. Sedan är det inte heller ett måste att fläkten sitter i ett batteridrivet elplan. Forskarna poängterar att det finns andra typer av fossilfritt flyg som också är möjliga i framtiden.

– I vårt fall kommer den eldrivna fläkten att fungera oavsett om elen kommer från batterier eller vätgasdrivna bränsleceller, säger Nenad Glodic.

🛫 Även flyget kommer att bli elektriskt
“Det är omöjligt” säger pessimisterna om elflyg. Anders Forslund och Klara Andreasson verkar inte ha hört det. För i en hangar i Göteborg utvecklar de ett elflygplan som kommer vara i kommersiell trafik år 2026.
✈️ Flyget tar grön fart mot det blå
Klimatomställningen pågår för fullt inom stora delar av transportsektorn. Nu står flyget näst på tur.

Få ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter