Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🔋 Kostar elbilar lika mycket som fossilbilar nu?

🔋 Kostar elbilar lika mycket som fossilbilar nu?

"...elbilar kommer att nÄ samma prisnivÄ som bilar med förbrÀnningsmotor Är 2024", skrev vi 2021. Alltför optimistiskt, menade en del. Ni Àr naiva, sa andra. Nu Àr det snart 2024, hur har det gÄtt?

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Dela artikeln

Naiva elbilsoptimister

"...elbilar kommer att nÄ samma prisnivÄ som bilar med förbrÀnningsmotor Är 2024", skrev jag i vÄr allra första Optimist's Edge-artikel.

Alltför optimistiskt, menade en del. Ni Àr naiva, sa andra. Nu Àr det snart 2024, hur har det gÄtt?

Det visade sig att jag var lite för pessimistisk. Med tre mÄnader kvar till 2024 har vi redan kommit dit. I alla fall har vÀrldens bÀst sÀljande elbilsföretag, Tesla, gjort det.

SÄ hÀr skriver Bloomberg:

"Model 3:s startpris Àr nu 6 500 dollar lÀgre Àn den billigaste BMW 3-serien, som ofta ses som Teslans mest direkta bensindrivna konkurrent."

I den artikeln frÄgade vi mÀnniskor nÀr de trodde att elbilar skulle bli billigare att köpa Àn bensin- och dieselbilar. Det vanligaste svaret, med 36 procent av svarande, var aldrig (vilket ju Àr en rÀtt lÄng tidsperiod.)

Inköpspriset Àr viktigast

I flera Är har den totala kostnaden varit lÀgre för en elbil, men endast ett fÄtal som köper ny bil gör en kalkyl över totalkostnaden. De flesta tittar bara pÄ inköpspriset.

Trots att inköpspriset för en elbil varit högre har försÀljningen ökat kraftigt senaste Ären.

SÄ vad kommer hÀnda nu nÀr priserna Àr i samma nivÄ och de snart Àr tydligt mycket lÀgre?

Det borde inte vara sÄ svÄrt att rÀkna ut. FörsÀljningen av elbilar kommer fortsÀtta öka kraftigt och snart kommer nybilsförsÀljningen bestÄ till nÀra 100 procent av elbilar.

Men det hÄller inte alla med om. Prognosmakare till exempel. Den svenska staten bygger sina antaganden i budgetar och andra beslut pÄ prognoser frÄn Trafikanalys och Statens vÀg- och transportforskningsinstitut (VTI). VTI tror att det 2030 kommer sÀljas 70 procent elbilar och 30 procent fossilbilar.

Varför skulle ens nÄgon köpa en mycket dyrare och sÀmre bil Är 2030? Fossilköparna dÄ kan vara olika specialfordon som inte Ànnu finns som elfordon och nÄgra riktigt sura pessimister. Men dessa utgör, som tur var, lÄngt ifrÄn 30 procent.

Den hÀr typen av prognoser Àr ofta vÀrdelösa pÄ att fÄnga teknikskiften, som Joakim Broman pÄ Smedjan visar. I det syrliga svaret frÄn VTI blir det tydligt hur snett man hamnar om man bygger prognoser om framtiden pÄ det som har varit sant. SjÀlva grejen med ett teknikskifte Àr ju att det inte blir som det varit.

Det fÄr mig att tÀnka pÄ den hÀr sammanstÀllningen av prognoser för solceller, jÀmfört med utfallet. Ska man skratta eller grÄta?

Den svarta linjen Àr verkliga utfallet, de fÀrgade linjerna Àr det Ärets prognos.

Optimistens fördel

Faktabaserade optimister Àr bÀttre pÄ att förstÄ teknikskiften. Ingen Àr perfekt pÄ att förutspÄ framtiden och vi optimister kan till exempel dra ivÀg ibland och tro att effekt och genomslag pÄ kort sikt ska bli större. Men vi hamnar gÄng pÄ gÄng nÀrmare verkligheten Àn pessimisterna och de sÄ kallade realisterna (som Àr undercover-pessimister).

SÄ hÀr svarade folk i vÄr undersökning 2021 om nÀr de trodde att det skulle sÀljas fler elbilar Àn fossilbilar. "Aldrig" var nÀst vanligaste svaret.

Det jag gjorde i min prognos för elbilar var att titta pĂ„ Wrights lag, förstĂ„ marknadsledaren Tesla och rĂ€kna in den politiska viljan i att stĂ€lla om till el. Jag hamnade nĂ€stan rĂ€tt, men var lite för pessimistisk. Även jag har tydligen lite naivitet som mĂ„ste tvĂ€ttas bort.

Mathias Sundin
Arge optimisten


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.