Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🚢 Säkrare sjöfart med VR-träning

🚢 Säkrare sjöfart med VR-träning

VR-träning ger studenter möjlighet att träna på både vanliga och ovanliga situationer när de styr stora fartyg.

Kent Olofsson
Kent Olofsson

Att navigera ett stort fartyg på ett säkert sätt kräver mycket träning. Virtuell verklighet, VR, kan ge blivande sjökaptener möjlighet att lära sig hantera alla typer av situationer på ett säkert sätt.

– VR-teknologin är ett engagerande verktyg som på ett verklighetstroget sätt kan användas i sjöfartsutbildningar för att höja kompetensen och säkerheten ombord, utan risker för vare sig människor eller miljön, säger Scott MacKinnon, professor vid maritima studier på Chalmers, i ett pressmeddelande.

På Chalmers är Scott MacKinnon och andra forskare på väg att vidareutveckla den VR-utbildning som redan finns för att ge studenterna möjlighet att träna på ännu fler situationer än idag.

– Genom att använda VR-teknologi i sjöfartsutbildningar kan studenterna tränas i att hantera utmanande situationer som kan uppstå ute till havs – om fartyget till exempel skulle hamna i tung trafik, eller om det skulle uppstå motorfel, eller om det kanske sker en cyberattack mot fartyget. Då kan vi med den här teknologin i utbildningen öka säkerheten och se till att den här typen av utmaningar inte leder till olyckor. Dessutom skapar det också möjligheter för oss att kunna testa ny navigeringsteknik innan den tas i bruk i riktig fartygstrafik, säger Scott MacKinnon.

För att få tillräckligt verklighetstrogen VR behövs mängder med data. Chalmers har därför gått med i projektet Marisot där målet är att samla in enorma mängder data och sedan använda maskininlärning för att skapa verklighetstrogna situationer som studenterna får träna på.

Bland annat ska projektet samla in data från studenterna själva för att se hur de agerar i olika situationer.

– VR-glasögonen användes inte bara för att visualisera ett givet scenario utan vi kunde också med hjälp av så kallad ”eye-tracking” få data på var testpersonerna tittade, hur länge, och vilka funktioner som användes i utrustningen – radar, telegraf, styrning och så vidare. Dessutom tror forskarna i Marisot att man också kommer kunna mäta ändringar i storleken på testpersonens pupiller i givna scenarier, vilket kan indikera om personen i fråga blir stressad eller inte, säger Reto Weber, tekniklektor vid maritima studier på Chalmers och en annan av forskarna bakom projektet.

🏗 VR ger bättre och billigare byggen
VR ger byggare och byggledning möjlighet att gå omkring i en fullskalemodell av ett bygge och enklare hitta fel redan innan byggnationen startar.
🥽 AR hjälper studenter förstå fysikaliska fenomen
En AR-app visualiserar hur man beräknar vridmoment och ger studenterna en aha-upplevelse.

Få ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter