Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🥽 AR hjälper studenter förstå fysikaliska fenomen

🥽 AR hjälper studenter förstå fysikaliska fenomen

En AR-app visualiserar hur man beräknar vridmoment och ger studenterna en aha-upplevelse.

Kent Olofsson
Kent Olofsson

Dela artikeln

Att förstå komplicerade fysikaliska fenomen kan vara svårt även för universitetsstudenter. På KTH har forskarna och lektorerna Ricardo Vinuesa och Mario Romero testat att använda augmented reality, AR, för att göra det enklare för studenterna att förstå hur det fungerar.

Till att börja med fick studenterna gå en vanlig kurs där de lärde sig om vridmoment med ett efterföljande prov. Efter det fick studenterna plugga till ett nytt prov i samma ämne, men den här gången kunde de välja att använda en AR-app som hjälpmedel i sina studier.

AR-appen utvecklades av masterstudenten Clarissa Hedenqvist på KTH. Den fungerar så att när en student riktar mobilkameran mot en uppgift i läroboken visar appen en visualisering av uppgiften. Det kan handla om att en animation visar en dörr som kan öppnas och stängas beroende på den kraft som sätts in. På skärmen visas också ekvationen, som ändras beroende på hur kraft och vinklar och dörrens position ändras.

– Studenterna trycker på knappar på skärmen för att ändra krafterna och vinklarna och kan se det hela från olika perspektiv och hur det påverkar ekvationen. När de ser ekvationen ändras förstår de verkligen den bakomliggande matematiken, säger Ricardo Vinuesa.

I det första testet deltog 50 studenter och 30 av dessa använde AR-appen. Forskarna bakom studien är nöjda med resultatet.

– Det visade sig att de som använde appen presterade bättre än de som inte gjorde det, säger Ricardo Vinuesa.

Resultaten var tillräckligt lovande för att forskarna nu vill gå vidare med att använda AR mer i undervisningen.

– Vi tittar nu på andra problem som är utmanande för studenterna för att utveckla liknande resurser för dessa problem, säger Ricardo Vinuesa.

Läs hela studien här.

Bild: KTH


Få ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter