Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
đŸ„œ AR hjĂ€lper studenter förstĂ„ fysikaliska fenomen

đŸ„œ AR hjĂ€lper studenter förstĂ„ fysikaliska fenomen

En AR-app visualiserar hur man berÀknar vridmoment och ger studenterna en aha-upplevelse.

Kent Olofsson
Kent Olofsson

Dela artikeln

Att förstÄ komplicerade fysikaliska fenomen kan vara svÄrt Àven för universitetsstudenter. PÄ KTH har forskarna och lektorerna Ricardo Vinuesa och Mario Romero testat att anvÀnda augmented reality, AR, för att göra det enklare för studenterna att förstÄ hur det fungerar.

Till att börja med fick studenterna gÄ en vanlig kurs dÀr de lÀrde sig om vridmoment med ett efterföljande prov. Efter det fick studenterna plugga till ett nytt prov i samma Àmne, men den hÀr gÄngen kunde de vÀlja att anvÀnda en AR-app som hjÀlpmedel i sina studier.

AR-appen utvecklades av masterstudenten Clarissa Hedenqvist pÄ KTH. Den fungerar sÄ att nÀr en student riktar mobilkameran mot en uppgift i lÀroboken visar appen en visualisering av uppgiften. Det kan handla om att en animation visar en dörr som kan öppnas och stÀngas beroende pÄ den kraft som sÀtts in. PÄ skÀrmen visas ocksÄ ekvationen, som Àndras beroende pÄ hur kraft och vinklar och dörrens position Àndras.

– Studenterna trycker pĂ„ knappar pĂ„ skĂ€rmen för att Ă€ndra krafterna och vinklarna och kan se det hela frĂ„n olika perspektiv och hur det pĂ„verkar ekvationen. NĂ€r de ser ekvationen Ă€ndras förstĂ„r de verkligen den bakomliggande matematiken, sĂ€ger Ricardo Vinuesa.

I det första testet deltog 50 studenter och 30 av dessa anvÀnde AR-appen. Forskarna bakom studien Àr nöjda med resultatet.

– Det visade sig att de som anvĂ€nde appen presterade bĂ€ttre Ă€n de som inte gjorde det, sĂ€ger Ricardo Vinuesa.

Resultaten var tillrÀckligt lovande för att forskarna nu vill gÄ vidare med att anvÀnda AR mer i undervisningen.

– Vi tittar nu pĂ„ andra problem som Ă€r utmanande för studenterna för att utveckla liknande resurser för dessa problem, sĂ€ger Ricardo Vinuesa.

LÀs hela studien hÀr.

Bild: KTH


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.