Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
📺 Onödiga attacker på Tesla och elbilar från M och KD - en utvärdering av partiledardebatten

📺 Onödiga attacker på Tesla och elbilar från M och KD - en utvärdering av partiledardebatten

Flera partiledare uttalade sig positivt om elektrifiering av fordonsflottan, nämnde Northvolt och elflyg. Men från KD kom felaktig retorik om hur dyra elbilar är, något vi sett tidigare från M. (Bild från SVT.)

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Inför partiledardebatten efterlyste jag nya debattämnen från SVT, efter att de tröskat samma gamla vanliga frågor i halvtidsintervjuerna med partiledarna nyligen.

Det är inget fel att diskutera gängkriminalitet och migrationen, men dessa frågor är ju dominerande i alla intervjuer med partiledarna. Någon gång borde det finnas utrymme för något annat.

Uppmaningen att förnya sig och lyfta blicken riktades även mot politikerna. Jag gav tre tips på nya argument kopplade till Northvolts batterifabrik i Skellefteå, Spotify och svenska startups och den nya rymdkapplöpningen som kan ge både jobb och spetskompetens till Sverige.

Nästa gång det är partiledardebatt, ägna ett inlägg eller ställ en fråga om framtiden.

Hur gick det?

Ämnen i debatten blev jobb och arbetsrätt, klimatet, kriminalitet och de äldre. Inte mycket nytt under solen.

Inledningen på klimatdebatten var rätt bra ur min synvinkel (jag analyserar inte själva sakpolitiken, utan vad de väljer att lyfta fram.)

Stefan Löfven nämnde både elflyg och Northvolt. Så gott som samtliga uttalade sig positivt till en elektrifiering av transportflottan. Bra!

Ebba Busch överdrev priset på en elbil

Dock lite skugga över solcellerna från Ebba Busch, KD, som grovt överdrev priset för att köpa en elbil.

Ska den breda medelklassen och småbarnsfamiljer som bor på landsbygden ha möjlighet att delta i omställningen så kan man inte ha ett så kallat bonus malus-system som bara i praktiken riktar sig till de som har den goda ekonomin att de kan köpa en elbil som kostar en miljon och uppåt.

Mattias Goldmann var en av de som reagerade.

Det finns dyra elbilar, men de flesta är betydligt billigare än så.

Sant är att elbilar är dyrare att köpa än motsvarande bensinbil. Ett avgörande hinder för brett införande av elbilar, men ett problem som snart är borta.

Elbilar snart billigare att köpa än bensinbilar

Tesla visade på sin Battery Day att kostnaden för att tillverka batterier sjunker snabbt. Kostnaden för batterier är framförallt det som gör elbilar dyrare att köpa än bensinbilar. Jag förklarar varför i Teslas Battery Day innebär slutet för bensinbilen.

Det betyder att det blir billigare att köpa en ny elbil än en bensinbil.

Redan nu billigare att äga en elbil jämfört med en bensinbil

Men redan nu är den totala kostnaden att äga en elbil lägre än för en bensinbil, även om inköpspriset är högre. Det visar en färsk doktorsavhandling från KTH och en rapport från USA.

Samma avhandling visar också att endast fyra procent av bilköparna räknar på den totala kostnaden att äga bilen. De flesta stirrar sig blinda på inköpspriset. Då hjälper verkligen inte den sortens retorik från Ebba Busch till för att snabba på omställningen till elbilar.

Vi har sett samma typ av retorik tidigare från Moderaternas Elisabeth Svantesson.

Politik handlar om svåra överväganden och exakt vad som är rätt skattesats för utsläpp från bilar är just något för politiker och väljare att debattera.

Om M och KD är fullt med på omställningen till en eldriven fordonsflotta, vilket de säger, ska de inte motverka den med felaktig retorik.

Mathias Sundin
VD för Warp News
Tidigare riksdagsledamot för Liberalerna, 2012, 2014-2018

📝 Få en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.