Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
⛽ Bensinpriset behöver inte höjas till 50 kronor - bensinbilen konkurreras ut av el ändå

⛽ Bensinpriset behöver inte höjas till 50 kronor - bensinbilen konkurreras ut av el ändå

Även om bensinpriset sänks kommer elbilar konkurrera ut bensinbilar under 2020-talet. Så snabbt faller batterikostnaderna.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon säger till Svenska Dagbladet att bensinpriset skulle behöva höjas till 50 kronor per liter, för att uppnå miljömålen. Omställningen bort från fossila transporter går för långsamt menar hon.

– En höjning av bränslepriset får en rad negativa effekter, främst för landsbygden, och 50 kronor litern är förstås inte realistiskt, säger Lena Erixon.

Både landsbygden och Lena Erixon kan vara lugna.

Det kommer inte behövas någon dramatisk höjning av bensinpriset. Även om det sänks kommer elbilarna snart konkurrera ut bensinbilarna.

Elbilar har redan lägre månadskostnad, trots ett högre inköpspris, än bensin- och dieselbilar, enligt ny svensk forskning. Det är framförallt batterikostnaden som gör att inköpspriset är högre än jämförbar bensinbil, men den kostnaden sjunker snabbt.

"På Battery Day presenterade Tesla en framtida minskning av batterikostnaderna med 56 procent. Det skulle innebära en kostnad per kWh på under 50 dollar. Batteripaketet i Model 3 kommer då kosta endast 2600 dollar. Ganska stor förändring från 8400 dollar fem år tidigare..."

Inom två till tre år kommer Teslas bilar vara billigare både att köpa och att äga än motsvarande bensinbil. Även om alla andra ligger en bit efter Tesla, kommer elbilar under andra halvan av 2020-talet konkurrera ut bensinbilarna.

📝 Få en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.


Trafikverket antar att 60 procent av nybilsförsäljningen år 2030 utgörs av elektrifierade fordon och att 26 procent av den lätta fordonsparken är eldrivna.

Det är visserligen mycket bättre än Trafikanalys tidigare siffra på 6 procent, men redan idag står laddbara bilar för cirka 30 procent av nybilsförsäljningen. Mer än en dubbling från 2019. Att det bara skulle dubblas på nio år, när inköpspriset under den tiden kommer bli avsevärt lägre än bensinbilar, förefaller osannolikt.

2040 tror Trafikverket att 90 procent av nybilsförsäljningen är el. Det är också för pessimistiskt. Om inte någon annan teknik brutit igenom då kommer fossilbilar utgöra tiondelsprocent, inte mer.

Det jag håller med Lena Erixon om är att omställningen går för långsamt. Vi kommer se en dramatisk förändring de kommande tio åren, men redan nu borde fler köpa elbilar. De är inte svindyra, som Ebba Busch tror, utan finns i många olika prisklasser. Ännu så länge passar det inte alla, men många som idag köper fossilt skulle ha kunnat köpa en elbil.

Sedan ett år tillbaka har jag själv en elbil, efter att ha ägt en bränsleslukande SUV. Jag saknar mullret, det erkänner jag, men på alla andra områden är elbilen fullständigt överlägsen. Bara accelerationen gör bytet värt.

Mathias Sundin

Vidare läsning:

🔋 Teslas Battery Day innebär slutet för bensinbilen

🔭 Wrights lag är det bästa sättet att se in i framtiden

😮 Prognoser är svårt, särskilt om framtiden

📝 Få en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.