Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
😮 Prognoser är svårt, särskilt om framtiden

😮 Prognoser är svårt, särskilt om framtiden

Klimatpolitiska rådet hamnar fullständigt snett i sin prognos över andelen elbilar, eftersom man verkar leva i en linjär värld.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Klimatpolitiska rådet tror i sin senaste prognos att andelen elbilar kommer att vara sex procent år 2030. Det bygger de i sin tur på en prognos från expertmyndigheten Trafikanalys.

Analysen tycks vara helt befriad från förståelse för exponentiell teknikutveckling.

Så här skriver man:

“Med den nyregistreringsnivå som var år 2017 skulle det ta 115 år innan lika många personbilar med någon form av eldrift hade nyregistrerats som antalet bensin- och dieseldrivna personbilar i trafik 2017."
"Detta enkla räkneexempel illustrerar att det krävs en radikal ökning av antalet nyregistrerade personbilar med någon form av eldrift för att de inom överskådlig tid ska utgöra en stor andel av personbilarna i trafik.”

Det stämmer att det kommer behövas en radikal ökning, men varför skulle den inte inträffa när elbilar blir billigare att köpa än fossilbilar? När elbilar redan nu står för över 10 procent av nybilsförsäljningen innan man konkurrerar med konsumentpris också.

Trögheten i systemet kommer övervinnas

Naturligtvis finns en tröghet i systemet när en ny teknik ska introduceras. Myter om elbilar, brist på laddinfrastruktur och allmän försiktighet inför något nytt. Men det där är sådant som löser sig med ökad försäljning, när någon man känner har en bil och man kan testa den. Laddinfrastruktur är rätt enkelt åtgärdat och kommer att växa kraftigt när antalet bilar ökar.

Det kommer också ett stort antal modeller ut på marknaden inom kort. Bara Volkswagen har 70 modeller på gång och investerar 50 miljarder dollar i eldrift. Daimler-Benz, som gjorde förbränningsmotorn populär, investerar nu alla sina pengar i el, inte i bättre förbränningsmotorer.

Den största trögheten i systemet är att du redan har en bil och inte byter den omedelbart bara för att den finns billigare nya bilar där ute. Det gör att vi kommer ha många fossilbilar i trafiken 2030 medan nybilsförsäljningen av dem kommer att vara nära noll.

Mycket högre än sex procent år 2030

Oavsett så är sex procent en otroligt låg siffra för 2030.

Det finns 4,7 miljoner personbilar i Sverige, säg att det är fem miljoner 2030. Nybilsförsäljningen 2019 hamnade på 355 000 bilar. Av dessa utgör elbilar- och laddhybrider cirka 40 000, 11,4 procent.

Om det bara under år 2030 säljs 300 000 elbilar så är det sex procent av totalen. Eller om det under dessa tio år säljs 300 000 elbilar som finns kvar i flottan år 2030 så är det sex procent.

Som WIP Joakim Broman sa, hitta någon på Klimatpolitiska rådet att slå vad med.

Om Gordon Moore resonerat som Trafikanalys...

Jag tyckte Anders Ygeman hade flera intressanta svar när jag intervjuade honom på vår meetup. Hans svar om Moores lag och exponentiell utveckling var dock symptomatisk inte bara för politiken, utan stora delar av samhället.

Han sa ungefär att det där var något för framtiden, medan han fokuserade på det mer konkreta här och nu. När myndigheter sitter fast i gamla legacysystem från 80-talet så håller jag med om att det har högsta prioritet. Annars kan inget exponentiellt hända.

Men exponentiell tillväxt är inget som sker bara i framtiden, eller påverkar oss först om flera år. Den är runt om oss nu.

Den mest kända exponentiella utvecklingen är den för antalet transistorer i mikroprocessorer, Moores lag. Antalet dubblas till samma kostnad vartannat år. Det gör att antalet ökat från en transistor per krets 1959, till 64 år 1964 till 19,2 miljarder år 2017.

Om Gordon Moore resonerat som Trafikanalys hade han påstått att antalet transistorer ökar i snitt med 10 per år. Då hade en krets haft drygt 500 transistorer idag, inte 19 miljarder.

📝 Få en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.