Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🚀 Kan nya rymdministern, Anna Ekström, lyfta svensk rymd?

🚀 Kan nya rymdministern, Anna Ekström, lyfta svensk rymd?

Med smÄ insatser kan svensk rymd verkligen lyfta, men intresset frÄn svenska politiker har varit svalt. Om nya rymdminister Anna Ekström kan bidra till en nystart kommer vi se mÄnga nya jobb, spetsteknologi, en positiv pÄverkan pÄ mÀnniskans framtid och marknadsföring av Sverige.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Rymdpolitik Àr inget som intresserar svenska politiker. Det Àr synd eftersom det Àr ett omrÄde som skulle kunna ge Sverige stor utvÀxling, med endast smÄ och billiga insatser frÄn politiken.

Oftast krÀvs stora investeringar, rejÀla skattesÀnkningar och komplexa reformer för att ny politik ska fÄ effekt. SÄ vad sÀgs om omrÄde dÀr det krÀvs smÄ, enkla lagstiftningsÀndringar, inga investeringar och skattesÀnkningar och utfallet blir fler jobb, tillvÀxt, utveckling av spetsteknologi och -forskning, pÄverkan pÄ mÀnniskans framtid och en vÀldigt bra marknadsföring av Sverige?

Det omrÄdet finns. Om bara nÄgon politiker orkade bry sig om det. SÀrskilt rymdministern.

Senast en rymdminister var pÄ tÄrna var 2006 dÄ Christer Fuglesang Äkte till rymden. BÄde Lars Leijonborg, som var rymdminister, och Maud Olofsson, nÀringsminister som menade att hon ocksÄ var typ rymdminister, kastade sig bÄda pÄ flyget till Cape Canaveral. Sedan dess har inte sÄ mycket hÀnt frÄn politiken.

2014 tillsattes en utredning om en rymdstrategi. Fyra Är senare fick Sverige en rymdstrategi. I den stod att Sverige behöver en ny rymdlag och den utredningen blev klar i november 2021 och föreslÄs trÀda i kraft 2023. Inte raketfart direkt.

Jan Björklund hamnade pÄ Mars nÀr jag och Christer Fuglesang presenterade ett nytt förslag till rymdpolitik.

Snabb utveckling i rymdbranschen

Sedan 2014 har det investerats 226 miljarder dollar i rymdsektorn. SpaceX har börjat landa och ÄteranvÀnda raketer. Flera rymdstationsprojekt Àr pÄ gÄng. Rymdturism har kommit igÄng pÄ allvar i Är. Ett företag, SpaceX, sköter nu transport av bÄde varor och mÀnniskor till Internationella rymdstationen. Satelliter blir mindre, billigare och fler. Antalet uppskjutna satelliter har gÄtt frÄn lÄga hundratal till att passera tusen för första gÄngen förra Äret, dÄ 1300 nya satelliter sköts upp. En siffra som kommer att slÄs i Är. Flera nya bolag har sett dagens ljus och de tÀnker alla konkurrera om den vÀxande marknaden för satellituppskjutningar.

Vi Àr inne i den största förÀndringen av rymdomrÄdet sedan mÄnlandningen för 50 Är sedan.

Sverige vÀl positionerat, men tiden rinner ut

Sverige var, och delvis Àr, vÀl positionerat för att vara del av denna snabbvÀxande bransch. Vi har haft rymdverksamhet i över 50 Är, raketbasen Esrange, en rymdlag vilket rÀtt fÄ lÀnder har, flera rymdföretag, astronauter, med mera.

Det var detta jag insÄg under min tid i riksdagen, efter att ha pratat med Christer Fuglesang, Karin Nilsdotter frÄn Spaceport Sweden, svenske rymdnestorn Sven Grahn, och mÄnga fler. Möjligheterna var stora, intresset frÄn politiken mÀrkligt svalt. Tiden börjar rinna ut nu.

Christer Fuglesang och jag presenterar ett förslag till ny rymdpolitik.

Är rymdturism i Sverige realistiskt?

Den nuvarande rymdlagen Ă€r frĂ„n 1982. Nu nĂ€r Ă€ntligen rymdlagen ska uppdateras tas ett kliv framĂ„t för rymdturism. Hade det klivet tagits för nĂ„gra Ă„r sedan hade vi legat extremt vĂ€l till nu nĂ€r bĂ„de Blue Origin och Virgin Galactic kommit igĂ„ng. Jag besökte Blue 2018 nĂ€r jag satt i riksdagen och frĂ„gade dem rĂ€tt ut om Sverige var intressant för dem att ha verksamhet i. Svaret var ett klart och tydlig ja. Även Virgin har funderat pĂ„ Sverige som en framtida rymdhamn.

Trots att en del klargörs om rymdturism i förslaget till ny rymdlag Àr det fortfarande mÄnga frÄgetecken kvar. En stor del av ansvaret hamnar nu pÄ Transportstyrelsen. Kommer de ta tag i frÄgan och reda ut frÄgetecknen?

För att garantera att nÄgot hÀnder, och hÀnder nu, behövs tydliga direktiv frÄn regeringen.

Richard Branson, undertecknad, Karin Nilsdotter, Daniel Gustavsson och astronauten Tim Peake pÄ ett Virgin Galactic-event i London.

Ny rymdlag, ny rymdminister, ny chans

Sverige har nu en ny rymdminister sedan regeringsombildningen, Anna Ekström. Hon tycks vara en rÀtt tung spelare i regeringen. Har hon nÄgot intresse av att driva dessa frÄgor framÄt? Förslaget till en ny rymdlag Àr ett bra tillfÀlle att ta tag i rymdfrÄgorna.

Rymdminister Anna Ekström. Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet

SkolomrÄdet, dÀr hon i övrigt verkar som minister, krÀver stora, kostsamma reformer och resultaten tar ofta flera Är att se.

Inom rymdomrÄdet krÀvs mycket mindre, men resultaten kan bli snabbare, dramatiska och positiva.

Mathias Sundin
VD för Warp News
Riksdagsledamot 2014-2018


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter