Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
✈ Jättejumbo använder matolja som bränsle

✈ Jättejumbo använder matolja som bränsle

Ett test visar att det går att köra stora passagerarplan på enbart hållbara bränslen.

Kent Olofsson
Kent Olofsson

Dela artikeln

Världens största passagerarflygplan Airbus A380 har nu flugit från Toulouse till Nice med bränsle som är gjort på använd matolja och annat fettavfall.

Nu var det ett första test så Airbus vågade inte köra enbart på Sustainable Aviation Fuel (SAF), som bränslet kallas. Men en av de fyra motorerna på planet gick helt och hållet på SAF.

Det lyckade testet gör att Airbus nu kan gå vidare med planen att gå över till SAF som bränsle för alla sina flygplan till 2030.

Airbus har tidigare testat SAF med andra flygplan som A350 och A319neo. Det nya med det här testet är att Airbus använde bränslet under hela flygningen, från start till landning, samt att det inte fanns något vanligt flygbränsle inblandat. Normalt blandar man annars in 50 procent vanligt flygbränsle tillsammans med SAF.

Genom att testa SAF på världens största passageraplan har Airbus visat att SAF kan användas som bränsle i alla passagerarplan. Airbus kommer att fortsätta sina tester, men principen är nu bevisad.

Nu är det mest en fråga om att få upp produktionskapaciteten tillräckligt så att det räcker för hela flygflottan och att få ner priset så att det kan konkurrera med traditionellt flygbränsle.

👊 ”Att sätta bollen i rullning är det svåra”
Tack vare Anders Forslunds elektriska flygplan kommer en halv miljard ton koldioxid mindre att ha släppts ut 2050. Möt flygentusiasten och klimatentreprenören som vill förändra framtidens transporter i grunden.
✈ Ny flygplanstyp med tre vingar drar 70 procent mindre bränsle
En innovativ design skulle kunna minska koldioxidutsläppen från stora passagerarflygplan med 80 procent.

Få ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekräftar jag att jag har läst och godkänner personuppgifter och cookies policy.