Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
👊 ”Att sĂ€tta bollen i rullning Ă€r det svĂ„ra”

👊 ”Att sĂ€tta bollen i rullning Ă€r det svĂ„ra”

Tack vare Anders Forslunds elektriska flygplan kommer en halv miljard ton koldioxid mindre att ha slÀppts ut 2050. Möt flygentusiasten och klimatentreprenören som vill förÀndra framtidens transporter i grunden.

Anders Frick
Anders Frick

Dela artikeln


Vi vill att en grön framtid ska komma snabbare. DÀrför följer vi gröna impactstartups frÄn garaget till Nasdaq och erbjuder dig möjligheten att hÀnga med bakom kulisserna och hjÀlpa bolagen lyckas.

Blir du Warp Premium Supporter kommer du bjudas in pÄ ett onlinemöte med Heart Aerospaces vd, Anders Forslund, och Àven att besöka deras hangar.

Just nu har vi ett specialerbjudande: Ett Är Premium Supporter för 250 kronor (ordinarie pris 1000 kr/Är).

Erbjudandet gÀller till 6 februari.


Strax före jul lyfte ett elflygplan frÄn Heart Aerospace bas pÄ SÀve flygplats i Göteborg. Flygturen varade fyra och en halv minut och applÄder utbröt vid landningen. En milstolpe har passerats i utvecklingen av svenskt elflyg.

Det handlar Àn sÄ lÀnge om en modell i skala 1:5 av det lite större planet ES-19, men gav ÀndÄ en föraning om vad som Àr pÄ gÄng. Redan 2024 ska fullskalemodellen av Heart Aerospace 19-sitsiga elflygplan vara i luften och 20 26 vÀntar de första flygningarna i kommersiell linjetrafik.

Strax före jul lyfte ett elflygplan i skala 1:5 frÄn Heart Aerospace bas pÄ SÀve flygplats i Göteborg. Bild: Heart Aerospace

Hundratals flygplan redan bestÀllda

Flygbolaget BRA, Braathens Regional Airlines, Àr en ivrig pÄhejare av Heart Aerospace och meddelade redan i somras att bolaget kommer att flyga till och frÄn Gotland med elflyg. För tre Är sedan skrev BRA, och Àven SAS, en avsiktsförklaring med Heart Aerospace. Ingenting Àr dock klart mellan bolagen, rent formellt.

Klart Àr det dÀremot att flygbolagen United Airlines och Mesa har lagt en order pÄ 200 elektriska flygplan hos Heart Aerospace, med en option pÄ ytterligare 100 plan. I kombination med en investering pÄ 300 miljoner kronor frÄn United Airlines, Mesa, Bill Gates klimatfond Breakthrough Energy Ventures, Lowercarbon Capital och svenska EQT sÄ har det bÀddat för en Ànnu snabbare utveckling av ES-19.

United Airlines och Mesa har lagt en order pÄ 200 stycken ES-19. PÄ bilden en prototyp av ES-19 fotad inne i Heart Aerospace hangar. Bild: Anders Frick

– Ja, jag har nog nĂ€stan fortfarande inte riktigt fattat hur stort detta Ă€r. Eller ja, pĂ„ ett intellektuellt plan har jag förstĂ„tt det, men jag har inte kunnat internalisera det riktigt Ă€n. Det Ă€r smĂ„tt ofattbart, sĂ€ger Anders Forslund, vd för Heart Aerospace, till Warp News.

FrÄn tvÄ till 100 medarbetare

NĂ€r Heart Aerospace startade 2018 var bestod bolaget av tvĂ„ personer – Anders Forslund och sambon Klara Andreasson. I somras hade bolaget vĂ€xt till 40 personer och idag har Heart Aerospace omkring 100 medarbetare. Planen för i Ă„r Ă€r att vĂ€xa till mellan 300 och 400 personer. Huvudkontoret och produktionsanlĂ€ggning Ă€r i hangarerna som ligger strax öster om en av de Ă€ldre och nedlagda landningsbanorna pĂ„ SĂ€ve flygplats.

Huvudkontoret och produktionsanlÀggning Àr i hangarerna som ligger strax öster om en av de Àldre och nedlagda landningsbanorna pÄ SÀve flygplats. Bild: Anders Frick

I en av hangarerna stÄr modellflygplanet med sitt vingspann pÄ 4,6 meter. HÀr finns Àven en del av en demonstrationskabin dÀr vi kan provsitta flygstolarna. NÀr massproduktionen vÀl kommer igÄng sÄ kommer det spanska bolaget Aernnova att tillverka flygplanskroppen, vingarna och stjÀrtpartiet. Ett par av Aernnovas ingenjörer Àr redan pÄ plats hos Heart Aerospace för att delta i utvecklingsarbetet.

Ledande nation inom elflyg

Samtidigt Àr utvecklingen av svenskt elflyg mer Àn Heart Aerospace. Regeringen vill att Sverige blir en ledande nation inom elflyg och har nyligen givit Trafikverket i uppdrag att analysera och lÀmna förslag pÄ hur stödet till forskning och innovation pÄ elflygsomrÄdet kan utvecklas, samordnas och organiseras.

Anders Forslund at one of the ES-19 prototypes. Image: Heart Aerospace

– Flyg Ă€r sĂ„ skalbart och investeringar i elflyg drar verkligen utvecklingen framĂ„t för hela vĂ€rlden. Jag Ă€r verkligen inte emot höghastighetstĂ„g, men dĂ€r handlar det om stora pengar för att köpa mark, betala byggföretag att grĂ€va upp marken och sedan hĂ€lla cement. Flygplan dĂ€remot, ja, om man har en effektiv produktionsapparat sĂ„ kan man trycka ut i princip hur mĂ„nga som helst, sĂ€ger Anders Forslund.

Naturlig bro mellan dagens infrastruktur och framtidens

Nyckeln till framgĂ„ng för Heart Aerospace Ă€r att inte ”utveckla hjulet igen”, menar Anders Forslund. IstĂ€llet satsar bolaget pĂ„ en befintlig produkt – flygplan – som kan lyfta och landa pĂ„ befintliga flygplatser. Enda skillnaden, till en början, Ă€r att planet gĂ„r pĂ„ el.

– Min bakgrund Ă€r inom produktutveckling och jag drivs inte bara av att bygga ett flygplan, utan Ă€ven en kunskapsbank och produktionsapparat för framtidens flygplan. Att skapa nya arbetsmetoder för att ta fram framtidens teknik snabbare, billigare och effektivare. Det Ă€r den stora utmaningen, sĂ€ger han.

Prototyp av ES-19 i skala 1:5 gÄr in för landning. Bild: Heart Aerospace

I Sverige finns hundratals flygfÀlt, och det Àr inte otÀnkbart att smÄ flygplan kan landa pÄ allt frÄn motorbanor till Äkermark, vilket öppnar mÄnga nya möjligheter för framtidens transporter.

– Det fina med vĂ„r produkt Ă€r att det finns en naturlig bro mellan dagens infrastruktur och framtidens. Vi börjar med befintliga flygrutter och befintliga flygplatser. Att sĂ€tta bollen i rullning Ă€r det svĂ„ra, men vĂ„rt mĂ„l Ă€r att Ă„r 2050 ha elektrifierat alla flygresor som Ă€r kortare Ă€n 130 mil, sĂ€ger Anders Forslund.


Blir du Warp Premium Supporter kommer du bjudas in pÄ ett onlinemöte med Heart Aerospaces vd, Anders Forslund, och Àven att besöka deras hangar.

Just nu har vi ett specialerbjudande: Ett Är Premium Supporter för 250 kronor (ordinarie pris 1000 kr/Är).

Erbjudandet gÀller till 6 februari.

👇 LĂ€s om fler personer som vill skapa positiv impact.

💧 Svenskarna som vill förse vĂ€rlden med rent dricksvatten
TÀnk om det fanns ett Tesla för vatten? En organisation som svepte in och tog itu med ett stort problem pÄ ett innovativt och skalbart sÀtt. Det Àr vad svenska Wayout vill göra.
🌎 “Om jag inte fĂ„r lösa problem sĂ„ dör jag”
Rustam Nabiev lÀmnade Tajikistan för Sverige och KTH och vidare ut för att förbÀttra sjukvÄrden i nÄgra av vÀrldens fattigaste lÀnder. Följ med nÀr Warp News skribent Ewa Thorslund tar dig med pÄ hans makalösa resa.
👊 ”Jag har en inre drivkraft dĂ€r jag vill göra en positiv förĂ€ndring i vĂ€rlden”
FrÄn en bondgÄrd i SmÄland till en fiskodling i Indonesien. Mattias Djurstedt Àr 23 Är men har redan varit med om ett fantastiskt Àventyr. Drivkraften Àr personlig utveckling och att skapa impact genom att kommersialisera en ny hÄllbar teknik för fiskodling.

FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.