Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
👊 ”Att sätta bollen i rullning är det svåra”

👊 ”Att sätta bollen i rullning är det svåra”

Tack vare Anders Forslunds elektriska flygplan kommer en halv miljard ton koldioxid mindre att ha släppts ut 2050. Möt flygentusiasten och klimatentreprenören som vill förändra framtidens transporter i grunden.

Anders Frick
Anders Frick

Vi vill att en grön framtid ska komma snabbare. Därför följer vi gröna impactstartups från garaget till Nasdaq och erbjuder dig möjligheten att hänga med bakom kulisserna och hjälpa bolagen lyckas.

Blir du Warp Premium Supporter kommer du bjudas in på ett onlinemöte med Heart Aerospaces vd, Anders Forslund, och även att besöka deras hangar.

Just nu har vi ett specialerbjudande: Ett år Premium Supporter för 250 kronor (ordinarie pris 1000 kr/år).

Erbjudandet gäller till 6 februari.


Strax före jul lyfte ett elflygplan från Heart Aerospace bas på Säve flygplats i Göteborg. Flygturen varade fyra och en halv minut och applåder utbröt vid landningen. En milstolpe har passerats i utvecklingen av svenskt elflyg.

Det handlar än så länge om en modell i skala 1:5 av det lite större planet ES-19, men gav ändå en föraning om vad som är på gång. Redan 2024 ska fullskalemodellen av Heart Aerospace 19-sitsiga elflygplan vara i luften och 20 26 väntar de första flygningarna i kommersiell linjetrafik.

Strax före jul lyfte ett elflygplan i skala 1:5 från Heart Aerospace bas på Säve flygplats i Göteborg. Bild: Heart Aerospace

Hundratals flygplan redan beställda

Flygbolaget BRA, Braathens Regional Airlines, är en ivrig påhejare av Heart Aerospace och meddelade redan i somras att bolaget kommer att flyga till och från Gotland med elflyg. För tre år sedan skrev BRA, och även SAS, en avsiktsförklaring med Heart Aerospace. Ingenting är dock klart mellan bolagen, rent formellt.

Klart är det däremot att flygbolagen United Airlines och Mesa har lagt en order på 200 elektriska flygplan hos Heart Aerospace, med en option på ytterligare 100 plan. I kombination med en investering på 300 miljoner kronor från United Airlines, Mesa, Bill Gates klimatfond Breakthrough Energy Ventures, Lowercarbon Capital och svenska EQT så har det bäddat för en ännu snabbare utveckling av ES-19.

United Airlines och Mesa har lagt en order på 200 stycken ES-19. På bilden en prototyp av ES-19 fotad inne i Heart Aerospace hangar. Bild: Anders Frick

– Ja, jag har nog nästan fortfarande inte riktigt fattat hur stort detta är. Eller ja, på ett intellektuellt plan har jag förstått det, men jag har inte kunnat internalisera det riktigt än. Det är smått ofattbart, säger Anders Forslund, vd för Heart Aerospace, till Warp News.

Från två till 100 medarbetare

När Heart Aerospace startade 2018 var bestod bolaget av två personer – Anders Forslund och sambon Klara Andreasson. I somras hade bolaget växt till 40 personer och idag har Heart Aerospace omkring 100 medarbetare. Planen för i år är att växa till mellan 300 och 400 personer. Huvudkontoret och produktionsanläggning är i hangarerna som ligger strax öster om en av de äldre och nedlagda landningsbanorna på Säve flygplats.

Huvudkontoret och produktionsanläggning är i hangarerna som ligger strax öster om en av de äldre och nedlagda landningsbanorna på Säve flygplats. Bild: Anders Frick

I en av hangarerna står modellflygplanet med sitt vingspann på 4,6 meter. Här finns även en del av en demonstrationskabin där vi kan provsitta flygstolarna. När massproduktionen väl kommer igång så kommer det spanska bolaget Aernnova att tillverka flygplanskroppen, vingarna och stjärtpartiet. Ett par av Aernnovas ingenjörer är redan på plats hos Heart Aerospace för att delta i utvecklingsarbetet.

Ledande nation inom elflyg

Samtidigt är utvecklingen av svenskt elflyg mer än Heart Aerospace. Regeringen vill att Sverige blir en ledande nation inom elflyg och har nyligen givit Trafikverket i uppdrag att analysera och lämna förslag på hur stödet till forskning och innovation på elflygsområdet kan utvecklas, samordnas och organiseras.

Anders Forslund at one of the ES-19 prototypes. Image: Heart Aerospace

– Flyg är så skalbart och investeringar i elflyg drar verkligen utvecklingen framåt för hela världen. Jag är verkligen inte emot höghastighetståg, men där handlar det om stora pengar för att köpa mark, betala byggföretag att gräva upp marken och sedan hälla cement. Flygplan däremot, ja, om man har en effektiv produktionsapparat så kan man trycka ut i princip hur många som helst, säger Anders Forslund.

Naturlig bro mellan dagens infrastruktur och framtidens

Nyckeln till framgång för Heart Aerospace är att inte ”utveckla hjulet igen”, menar Anders Forslund. Istället satsar bolaget på en befintlig produkt – flygplan – som kan lyfta och landa på befintliga flygplatser. Enda skillnaden, till en början, är att planet går på el.

– Min bakgrund är inom produktutveckling och jag drivs inte bara av att bygga ett flygplan, utan även en kunskapsbank och produktionsapparat för framtidens flygplan. Att skapa nya arbetsmetoder för att ta fram framtidens teknik snabbare, billigare och effektivare. Det är den stora utmaningen, säger han.

Prototyp av ES-19 i skala 1:5 går in för landning. Bild: Heart Aerospace

I Sverige finns hundratals flygfält, och det är inte otänkbart att små flygplan kan landa på allt från motorbanor till åkermark, vilket öppnar många nya möjligheter för framtidens transporter.

– Det fina med vår produkt är att det finns en naturlig bro mellan dagens infrastruktur och framtidens. Vi börjar med befintliga flygrutter och befintliga flygplatser. Att sätta bollen i rullning är det svåra, men vårt mål är att år 2050 ha elektrifierat alla flygresor som är kortare än 130 mil, säger Anders Forslund.


Blir du Warp Premium Supporter kommer du bjudas in på ett onlinemöte med Heart Aerospaces vd, Anders Forslund, och även att besöka deras hangar.

Just nu har vi ett specialerbjudande: Ett år Premium Supporter för 250 kronor (ordinarie pris 1000 kr/år).

Erbjudandet gäller till 6 februari.

👇 Läs om fler personer som vill skapa positiv impact.

💧 Svenskarna som vill förse världen med rent dricksvatten
Tänk om det fanns ett Tesla för vatten? En organisation som svepte in och tog itu med ett stort problem på ett innovativt och skalbart sätt. Det är vad svenska Wayout vill göra.
🌎 “Om jag inte får lösa problem så dör jag”
Rustam Nabiev lämnade Tajikistan för Sverige och KTH och vidare ut för att förbättra sjukvården i några av världens fattigaste länder. Följ med när Warp News skribent Ewa Thorslund tar dig med på hans makalösa resa.
👊 ”Jag har en inre drivkraft där jag vill göra en positiv förändring i världen”
Från en bondgård i Småland till en fiskodling i Indonesien. Mattias Djurstedt är 23 år men har redan varit med om ett fantastiskt äventyr. Drivkraften är personlig utveckling och att skapa impact genom att kommersialisera en ny hållbar teknik för fiskodling.

Få ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter