Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🚦 Volvo släpper in Google i bilen - och förändrar sin framtid?

🚦 Volvo släpper in Google i bilen - och förändrar sin framtid?

Istället för att utveckla sin egen mjukvara använder de Googles, vilket riskerar att göra dem irrelevanta när bilbranschen förändras och mjukvaran blir viktigare än bilmärket och själva bilen.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

I en tidigare analys skrev jag att de traditionella bilföretagen måste förändra sig eller dö. Kanske borde jag skrivit att de måste förändra sig och riskerar ändå att dö.

En stor förändring är att de måste bli bra på mjukvara och skapa en användarvänlig infotainmentmiljö inne i bilen med en app till som kunderna kan styra olika funktioner med.

Hittills har detta varit en kul liten bonus i bilköpet. Bilen har överlag varit analog. Men när iPhone kom övergav vi snabbt våra Nokia 3310. Samma sak kommer vi göra med analoga bilar.

Mjukvaran får ännu större betydelse när det kommer till självkörande. Bilar med dåliga självkörande funktioner kommer väljas bort.

Bilföretag som inte blir mjukvaruexperter själva, riskerar att hamna på en annan plats i näringskedjan. Längre ner.

Men att satsa på att bli världsledande mjukvaruutvecklare är såklart även det en risk. Konkurrenterna är inte längre bara andra välbekanta bilföretag, utan techjättar som Google och Apple.

Ett företag som väljer att ge upp mot Google och Apple är Volvo. I alla fall för deras nya elbil. Där kommer Google stå för infotainmentdelen.

Teknikchefen Henrik Green: ”Det är fruktansvärt fruktlöst att försöka slåss mot Google, Amazon och Apple."

Det kan naturligtvis vara lönsamt att sälja hårdvara med Android, se bara på Samsung, men risken för de som väljer denna väg är att de blir underleverantörer.

En möjlig framtid är att färre äger fordon och istället beställer transport baserat på behoven för stunden. Ett par kilometer i en stad blir en Voi. Det regnar, du tar en Bzzt. Åka till sjön och bada med flickvännen, en liten elbil. Skidsemester med familjen, en stor SUV.

När alla eller flera av dessa fordon är självkörande är risken för Volvo att du inte bryr dig om bilmärket, utan det är i valet av den digitala transporttjänsten som du som konsument bestämmer dig.

Väljer Volvo fel? Jag tycker inte det. Att konkurrera med techjättarna kommer nog att vara just "fruktansvärt fruktlöst." Men det kan komma att bli ett annat Volvo som står kvar på andra sidan.

Fördjupning:

Autonomy: The Quest to Build the Driverless Car—And How It Will Reshape Our World.

📝 Få en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.