Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🚩 Volvo slĂ€pper in Google i bilen - och förĂ€ndrar sin framtid?

🚩 Volvo slĂ€pper in Google i bilen - och förĂ€ndrar sin framtid?

IstÀllet för att utveckla sin egen mjukvara anvÀnder de Googles, vilket riskerar att göra dem irrelevanta nÀr bilbranschen förÀndras och mjukvaran blir viktigare Àn bilmÀrket och sjÀlva bilen.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Dela artikeln

I en tidigare analys skrev jag att de traditionella bilföretagen mÄste förÀndra sig eller dö. Kanske borde jag skrivit att de mÄste förÀndra sig och riskerar ÀndÄ att dö.

En stor förÀndring Àr att de mÄste bli bra pÄ mjukvara och skapa en anvÀndarvÀnlig infotainmentmiljö inne i bilen med en app till som kunderna kan styra olika funktioner med.

Hittills har detta varit en kul liten bonus i bilköpet. Bilen har överlag varit analog. Men nÀr iPhone kom övergav vi snabbt vÄra Nokia 3310. Samma sak kommer vi göra med analoga bilar.

Mjukvaran fÄr Ànnu större betydelse nÀr det kommer till sjÀlvkörande. Bilar med dÄliga sjÀlvkörande funktioner kommer vÀljas bort.

Bilföretag som inte blir mjukvaruexperter sjÀlva, riskerar att hamna pÄ en annan plats i nÀringskedjan. LÀngre ner.

Men att satsa pÄ att bli vÀrldsledande mjukvaruutvecklare Àr sÄklart Àven det en risk. Konkurrenterna Àr inte lÀngre bara andra vÀlbekanta bilföretag, utan techjÀttar som Google och Apple.

Ett företag som vÀljer att ge upp mot Google och Apple Àr Volvo. I alla fall för deras nya elbil. DÀr kommer Google stÄ för infotainmentdelen.

Teknikchefen Henrik Green: ”Det Ă€r fruktansvĂ€rt fruktlöst att försöka slĂ„ss mot Google, Amazon och Apple."

Det kan naturligtvis vara lönsamt att sÀlja hÄrdvara med Android, se bara pÄ Samsung, men risken för de som vÀljer denna vÀg Àr att de blir underleverantörer.

En möjlig framtid Ă€r att fĂ€rre Ă€ger fordon och istĂ€llet bestĂ€ller transport baserat pĂ„ behoven för stunden. Ett par kilometer i en stad blir en Voi. Det regnar, du tar en Bzzt. Åka till sjön och bada med flickvĂ€nnen, en liten elbil. Skidsemester med familjen, en stor SUV.

NÀr alla eller flera av dessa fordon Àr sjÀlvkörande Àr risken för Volvo att du inte bryr dig om bilmÀrket, utan det Àr i valet av den digitala transporttjÀnsten som du som konsument bestÀmmer dig.

VÀljer Volvo fel? Jag tycker inte det. Att konkurrera med techjÀttarna kommer nog att vara just "fruktansvÀrt fruktlöst." Men det kan komma att bli ett annat Volvo som stÄr kvar pÄ andra sidan.

Fördjupning:

Autonomy: The Quest to Build the Driverless Car—And How It Will Reshape Our World.


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.