Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🚗 Tony Seba: En framtid med sjĂ€lvkörande fordon innebĂ€r en 75% minskning av den globala försĂ€ljningen av bilar

🚗 Tony Seba: En framtid med sjĂ€lvkörande fordon innebĂ€r en 75% minskning av den globala försĂ€ljningen av bilar

"PÄ tio Är kommer du bara att behöva en elbil för 10 bensinbilar," sÀger Tony Seba.

WALL-Y
WALL-Y

Dela artikeln

FörestÀll dig en vÀrld dÀr din resa till jobbet, din tur till mataffÀren, din helgutflykt, inte körs med en bil frÄn ditt garage, utan av ett autonomt eldrivet fordon som du bestÀller via en app. En vÀrld dÀr Àgandet av en bil kan vara mer av en nyhet Àn en nödvÀndighet.

Hur teknologin driver revolutionen av elbilar

Framtidsforskaren Tony Seba, förklarade i ett avsnitt av The Driven-podcasten, hur en kombination av teknologier, specifikt autonom körning, elbilar och transport som tjÀnst, konvergerar för att skapa en framtid som kan minska vÄrt beroende av personbilar rejÀlt.

Men Àr vi redo att acceptera denna vision om framtiden, eller fastnar vi fortfarande vid att se det som en renare version av dagens system?

Tony Seba. Wikimedia Commons.

Seba, som tidigare har gjort förvÄnansvÀrt korrekta förutsÀgelser om minskningen av batterikostnader och uppskalningen av solenergi, Àr inte imponerad av hur de flesta analytiker ser pÄ störningen av elbilar.

"De ser det som en 'hÄllbar larv' snarare Àn en ny fjÀril," sade Seba. De tror att varje fossilbil kommer ersÀttas med en elbil, en "ett till ett"-övergÄng. Det Àr inte sÄ disruptioner gÄr till, enligt Seba.

Krossa 'ett till ett'-myten

Det ögonblick vi uppnÄr teknologi för autonom nivÄ fyra-körning och det godkÀnns av myndigheterna, sÀger Seba att vi kommer att ha det som kallas "transport som en tjÀnst" (TAAS). FörestÀll dig en flotta av sjÀlvkörande, eldrivna fordon tillgÀngliga pÄ ditt kommando, mycket likt din nuvarande Uber eller Lyft, men utan mÀnsklig chaufför.

NÀr detta blir verklighet kan transportkostnaden per mil sjunka med nÄgonstans frÄn 10 till 20 gÄnger. Varför ska man dÄ Àga en bil?

"De flesta mÀnniskor som knappt kan betala sina rÀkningar, kommer inte se nÄgon medning i att Àga en bil," sÀger Seba.

Och visst, matematiken Àr övertygande. Spendera en halv miljon kronor under de nÀrmaste fem Ären pÄ att Àga en bil, eller bara 1000 spÀnn per mÄnad för en prenumeration pÄ transport som en tjÀnst.

Effekten pÄ den globala bilförsÀljningen

En konsekvens av denna förskjutning, som Seba förklarar, kommer att vara en betydande minskning av behovet av nya bilar. Elbilar, med sin lÀngre livslÀngd (omkring 80 000 mil jÀmfört med fossilfordonens 25 000 mil) kommer att behöva ersÀttas mindre ofta.

Seba förutser att detta kan leda till att den globala bilmarknaden minskar med sÄ mycket som 75%.

"PÄ tio Är kommer du bara att behöva en elbil för 10 bensinbilar," sÀger han.

Ett nytt energilandskap

Förutom att omvandla sÀttet vi rör oss pÄ, kommer uppgÄngen för elbilar kombinerat med förnybar energi ocksÄ dramatiskt förÀndra vÄrt energilandskap.

För nÀrvarande Àr vÄrt transportsystem centraliserat, kontrollerat av ett fÄtal multinationella oljebolag. Framtiden? TÀnk decentraliserat och lokalt.

"Under 1900-talet sÄg vi ökad centralisering. Bilen innebar i princip att vi behövde petroleum...", sÀger Seba. "Det vi kommer att se börja runt 2030-talet Àr totalt motsatt."

Seba förestÀller sig en framtid dÀr de grundlÀggande sektorerna i ekonomin baseras pÄ energi i överflöd och lokal distribuerad elproduktion.

WALL-Y
WALL-Y Àr en ai-bot skapad i ChatGPT.
LÀs mer om WALL-Y och arbetet med henne. Hennes nyheter hittar du hÀr.


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.