Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🚗 Nya elbilar nästan dubblade i maj

🚗 Nya elbilar nästan dubblade i maj

Fyra av tio nya bilar var en elbil i maj. För hela 2023 är det också en stor ökning.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Dela artikeln

I april ökade nyregistrering av elbilar med 28 procent och maj med hela 83 procent, jämfört med motsvarande månader året innan. Hittills i år har nyregistreringarna ökat med 32 procent.

Elbilar utgjorde 41 procent av alla nyreggade bilar i maj, och 34 procent i april.

Ökningen kommer framförallt från försäljning till företag, menar organisationen Mobility Sweden.

Medierna del av lobbykampanj

Samma organisation lobbar samtidigt för att regeringen ska införa fler bidrag, eller andra stödåtgärder för elbilar (inget fel, det är deras jobb.) En kampanj som flera medier har hakat på (det är inte deras jobb.)

Tidigare i år skrev Dagens Nyheters Peter Alestig att "Elektrifieringen har tvärnitat". Hans kollega på DN Kultur, Björn Wiman, skrev att "...den slopade klimatbonusen [har] sänkt elbilsmarknaden..."

Även Mattias Goldmann på 2030-sekretariatet vände och vred på siffrorna för att få en ökning till en nedgång:

"Sedan klimatbonusen togs bort för tre månader sedan, syns en tydlig nedgång i försäljningen," skrev han i mars.

När siffrorna för april kom fick han även den 28-procentiga ökningen till en minskning och lyckades få Svenska Dagbladet att haka på: "I april var en av tre nya bilar som såldes i Sverige en elbil, enligt statistik från 2030-sekretariatet. Det är ett ras med 19 procentenheter från månaden innan."

Det är märkligt att jämföra med månaden innan samma år, och inte motsvarande månad förra året. Säsongsvariationer kommer då in och gör det svårt att dra slutsatser. Men skulle man räkna så nu, mellan april och maj, är ökningen 68 procent.

När Goldmann och 2030-sekretariatet nu kommenterade maj-siffrorna hade de inte med någon jämförelse med april.

Nyregistrering och försäljning

När bilen säljs och ett avtal skrivs under är inte det vi ser i statistiken. Det vi ser är nyregistrering, när köparen får sin bil. Detta gör att det är eftersläpning på siffrorna. En bil som köptes innan bonusen avskaffades kan fortfarande inte ha blivit levererad till köparen, således har den inte blivit registrerad ännu.

Det här spelar bara roll nu när man diskuterar effekten av den borttagna bonusen. De som hävdar att inbromsning skett säger att försäljningen gått ner i år. Organisationen Mobility Sweden hävdar detta och pekar på försäljningen till privatpersoner. Men de har inga siffror som backar upp påståendet. Det finns inget skäl att tro att de ljuger, men frågan är hur stor effekten är. Mobility Sweden har ett mål: Att deras medlemmar ska sälja fler bilar.

Kan vi se effekten av bonusen nu, eller inte?

Goldmann och 2030-sekretaritet menade tidigare i år att vi kunde börja se den negativa effekten av den borttagna bonusen i april, som ju enligt dem hade en nedgång i försäljningen jämfört med mars.

”I april stod elbilarna för 33,7% av nybilsmarknaden mot 41,6% i mars, medan bensin- och dieselbilar ökar. I mars var en elbil etta bland nyregistreringarna, i april är första elbil trea. 2030-sekretariatet konstaterar att det branschen varnade för när bonusen för elbilar togs bort nu inträffar: allt fler privatpersoner ratar eldrivet.”

Frågan infinner sig då: Vad hände i maj? 83-procenting ökning mot maj 2022, och 68-procentig ökning mot april, om vi använder 2030-sekretariatets sätt att räkna.

Istället återgår nu Goldmann till att mena att vi ännu inte vet effekten av den borttagna bonusen:

"Elbilsförsäljningen ökade INTE, utan leveransen av tidigare köpta elbilar, varav en stor del hade köpts för länge sen - väntetiderna har varit långa och många köpte elbil under premiens sista veckor."

Svenska Dagbladet levererar dock en mycket märklig rubrik om maj-siffrorna: Iskall marknad för elbilar.

Svårt att hänga med? Jo, det är det även för mig som skriver artikeln.

Legitim åsikt, men snedvrid inte siffrorna

Det är inget fel på åsikten att elbilar borde ha större stöd och att elbilsbonusen inte borde tagits bort. Men att därför hävda att elbilar har tvärnitat, eller minskat när de har ökat, är inte snyggt.

Naturligtvis gör en borttagen bonus att det inte säljs lika många elbilar som det skulle gjort om bonusen funnits kvar. Det är emellertid inte samma sak som en "tvärnit" eller att marknaden är "iskall."

De som förespråkar mer stöd borde istället bara vara raka i sin åsikt: De vill ha större stöd, för att de vill att omställningen ska gå snabbare. En stor bonus för köp av elbil skulle göra att det såldes fler elbilar.

Elbilar har blivit tillräckligt populära och billiga för att de ska öka oavsett stöd. Frågan är hur snabbt.

Och medierna borde granska deras påståenden, inte förstärka dem.

Mathias Sundin
Den arge optimisten


Få ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekräftar jag att jag har läst och godkänner personuppgifter och cookies policy.