Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🚗 Nya elbilar nĂ€stan dubblade i maj

🚗 Nya elbilar nĂ€stan dubblade i maj

Fyra av tio nya bilar var en elbil i maj. För hela 2023 Àr det ocksÄ en stor ökning.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Dela artikeln

I april ökade nyregistrering av elbilar med 28 procent och maj med hela 83 procent, jÀmfört med motsvarande mÄnader Äret innan. Hittills i Är har nyregistreringarna ökat med 32 procent.

Elbilar utgjorde 41 procent av alla nyreggade bilar i maj, och 34 procent i april.

Ökningen kommer framförallt frĂ„n försĂ€ljning till företag, menar organisationen Mobility Sweden.

Medierna del av lobbykampanj

Samma organisation lobbar samtidigt för att regeringen ska införa fler bidrag, eller andra stödÄtgÀrder för elbilar (inget fel, det Àr deras jobb.) En kampanj som flera medier har hakat pÄ (det Àr inte deras jobb.)

Tidigare i Är skrev Dagens Nyheters Peter Alestig att "Elektrifieringen har tvÀrnitat". Hans kollega pÄ DN Kultur, Björn Wiman, skrev att "...den slopade klimatbonusen [har] sÀnkt elbilsmarknaden..."

Även Mattias Goldmann pĂ„ 2030-sekretariatet vĂ€nde och vred pĂ„ siffrorna för att fĂ„ en ökning till en nedgĂ„ng:

"Sedan klimatbonusen togs bort för tre mÄnader sedan, syns en tydlig nedgÄng i försÀljningen," skrev han i mars.

NÀr siffrorna för april kom fick han Àven den 28-procentiga ökningen till en minskning och lyckades fÄ Svenska Dagbladet att haka pÄ: "I april var en av tre nya bilar som sÄldes i Sverige en elbil, enligt statistik frÄn 2030-sekretariatet. Det Àr ett ras med 19 procentenheter frÄn mÄnaden innan."

Det Àr mÀrkligt att jÀmföra med mÄnaden innan samma Är, och inte motsvarande mÄnad förra Äret. SÀsongsvariationer kommer dÄ in och gör det svÄrt att dra slutsatser. Men skulle man rÀkna sÄ nu, mellan april och maj, Àr ökningen 68 procent.

NÀr Goldmann och 2030-sekretariatet nu kommenterade maj-siffrorna hade de inte med nÄgon jÀmförelse med april.

Nyregistrering och försÀljning

NÀr bilen sÀljs och ett avtal skrivs under Àr inte det vi ser i statistiken. Det vi ser Àr nyregistrering, nÀr köparen fÄr sin bil. Detta gör att det Àr efterslÀpning pÄ siffrorna. En bil som köptes innan bonusen avskaffades kan fortfarande inte ha blivit levererad till köparen, sÄledes har den inte blivit registrerad Ànnu.

Det hÀr spelar bara roll nu nÀr man diskuterar effekten av den borttagna bonusen. De som hÀvdar att inbromsning skett sÀger att försÀljningen gÄtt ner i Är. Organisationen Mobility Sweden hÀvdar detta och pekar pÄ försÀljningen till privatpersoner. Men de har inga siffror som backar upp pÄstÄendet. Det finns inget skÀl att tro att de ljuger, men frÄgan Àr hur stor effekten Àr. Mobility Sweden har ett mÄl: Att deras medlemmar ska sÀlja fler bilar.

Kan vi se effekten av bonusen nu, eller inte?

Goldmann och 2030-sekretaritet menade tidigare i Är att vi kunde börja se den negativa effekten av den borttagna bonusen i april, som ju enligt dem hade en nedgÄng i försÀljningen jÀmfört med mars.

”I april stod elbilarna för 33,7% av nybilsmarknaden mot 41,6% i mars, medan bensin- och dieselbilar ökar. I mars var en elbil etta bland nyregistreringarna, i april Ă€r första elbil trea. 2030-sekretariatet konstaterar att det branschen varnade för nĂ€r bonusen för elbilar togs bort nu intrĂ€ffar: allt fler privatpersoner ratar eldrivet.”

FrÄgan infinner sig dÄ: Vad hÀnde i maj? 83-procenting ökning mot maj 2022, och 68-procentig ökning mot april, om vi anvÀnder 2030-sekretariatets sÀtt att rÀkna.

IstÀllet ÄtergÄr nu Goldmann till att mena att vi Ànnu inte vet effekten av den borttagna bonusen:

"ElbilsförsÀljningen ökade INTE, utan leveransen av tidigare köpta elbilar, varav en stor del hade köpts för lÀnge sen - vÀntetiderna har varit lÄnga och mÄnga köpte elbil under premiens sista veckor."

Svenska Dagbladet levererar dock en mycket mÀrklig rubrik om maj-siffrorna: Iskall marknad för elbilar.

SvÄrt att hÀnga med? Jo, det Àr det Àven för mig som skriver artikeln.

Legitim Ă„sikt, men snedvrid inte siffrorna

Det Àr inget fel pÄ Äsikten att elbilar borde ha större stöd och att elbilsbonusen inte borde tagits bort. Men att dÀrför hÀvda att elbilar har tvÀrnitat, eller minskat nÀr de har ökat, Àr inte snyggt.

Naturligtvis gör en borttagen bonus att det inte sÀljs lika mÄnga elbilar som det skulle gjort om bonusen funnits kvar. Det Àr emellertid inte samma sak som en "tvÀrnit" eller att marknaden Àr "iskall."

De som föresprÄkar mer stöd borde istÀllet bara vara raka i sin Äsikt: De vill ha större stöd, för att de vill att omstÀllningen ska gÄ snabbare. En stor bonus för köp av elbil skulle göra att det sÄldes fler elbilar.

Elbilar har blivit tillrÀckligt populÀra och billiga för att de ska öka oavsett stöd. FrÄgan Àr hur snabbt.

Och medierna borde granska deras pÄstÄenden, inte förstÀrka dem.

Mathias Sundin
Den arge optimisten


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.