Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🚗 Fortsatt ökning av elbilar i juni

🚗 Fortsatt ökning av elbilar i juni

Trots att branschorganisationen och andra nyhetsmedier hela Äret sagt att elbilsmarkanden Àr iskall, fortsÀtter nyregistreringen av elbilar att öka.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Dela artikeln

Nyregistrerade elbilar ökade med 33 procent i juni 2023, jÀmfört med samma mÄnad Äret innan.

NÀr vi summerar första halvÄret 2023 ser vi en ökning av elbilarna med 32 procent, jÀmfört med första halvÄret 2022.

Elbilar utgjorde 39 procent av nyregistreringarna, jÀmfört med 32 procent 2022.

Tesla sÀljer mest

Tesla Model Y stod för flest nyregistreringar i juni, med cirka 2400. Klart före Volkswagen ID4 med cirka 1000. Trea var Kia EV6 med cirka 600.

Model Y Àr etta Àven för de första sex mÄnaderna av 2023, före Volvo XC40 och VW ID4.

Bensin, diesel och hybrider minskar

Bensinbilar har minskat med 10 procent de första sex mÄnader i Är, jÀmfört med samma period förra Äret. Dieselbilar har minskat med 12 procent.

Även olika former av laddhybrider minskar. I juni med 6 procent och för halvĂ„ret Ă€r det minus 17 procent.

Trenden för elbilar Àr sÄledes tydlig.

Men marknaden Àr iskall, sÀgs det

Branschorganisationen Mobility Sweden varnar emellertid för att detta kommer Àndras under andra halvan av Äret.

"Marknaden för elbilar Àr nu iskall pÄ privatsidan. Orderstatistiken under första halvÄret visar att vi kan förvÀnta oss en inbromsning för nyregistrerade elbilar efter sommaren. Denna utveckling beror pÄ konjunkturlÀget och den borttagna klimatbonusen. Nu krÀvs styrmedel frÄn regeringen för att fÄ fart pÄ elektrifieringen och för att Sverige ska nÄ klimatmÄlen," sÀger Mattias Bergman, VD pÄ Mobility Sweden.

SÄ hÀr har det lÄtit hela Äret.

"Privatmarknaden för personbilar Àr fortsatt iskall, i synnerhet för elbilar", sa Mattias Bergman om maj-siffrorna.

"Vi har de senaste mÄnaderna sett hur företag hÄller igÄng försÀljningen av elbilar och laddhybrider. Privatmarknaden Àr betydligt kallare pÄ grund av konjunkturlÀget och avskaffandet av klimatbonusen," sa organisationen om april-siffrorna.

Om mars lÀt det likadant:

"Privatbilsmarknaden Àr fortsatt iskall och vi kan se en halvering i antalet nya order under första kvartalet i jÀmförelse med förra Äret."

SÄ ocksÄ för februari:

"Ordertakten visar Ànnu tydligare Àn registreringsstatistiken att privatmarknaden Àr kall pÄ grund av att klimatbonusen avskaffats och konjunkturlÀget."

Och i januari:

"Vi ser nu en tillbakagÄng efter de senaste mÄnadernas höga nivÄer av laddbara bilar."

Nyhetsmedierna har hakat pÄ, vilket vi granskat tidigare. Elektrifieringen har tvÀrnitat, elbilsmarknaden har sÀnkts, tydlig nedgÄng i försÀljning, fortsatt broms för elbilar till privatpersoner, och sÄ vidare.

För juni-siffrorna kommer TT med ett vilseledande telegram under rubriken: ElbilsförsÀljningen tappar rejÀl fart

Och ingressen:

Antalet nyregistrerade personbilar i Sverige ökade i juni med cirka 8 procent jÀmfört med samma period i fjol. Samtidigt noteras en kraftig nedgÄng pÄ elbilsmarknaden, visar nya siffror frÄn Mobility Sweden.

Detta stÀmmer inte. Inga siffror visar pÄ en kraftig nedgÄng, eller nÄgon nedgÄng alls. Mobility Sweden sÀger inte heller att inbromsningen blir kraftig.

Återigen inte bara Ă„terger nyhetsmedia okritiskt en intresseorganisations pĂ„stĂ„ende, de förstĂ€rker det.

Samtidigt har alltsÄ antalet elbilsregistreringar ökat med en tredjedel, jÀmfört med 2022.

Det talar mot en vÀndning

Men kanske kommer det Àndras. FörsÀljning och nyregistrering Àr nÀmligen tvÄ olika saker. FörsÀljningen sker nÀr sÀljaren undertecknar ett avtal om att köpa bilen, och nyregistreringen sker nÀr man köparen fÄr bilen. Eftersom flera elbilsmÀrken har lÄng leveranstid sÄ kan bilen som nu registreras ha köpts förra Äret, innan bonusen för elbilar togs bort. "TvÀrniten" kanske inte har synts Ànnu.

För det första kan man undra vad en inbromsning innebĂ€r. Är det en minskning av nyregistrerade elbilar, eller bara en minskad ökning? Men dĂ„ Ă€r det inte en inbromsning, dĂ„ Ă€r det en minskad acceleration, om vi ska hĂ„lla oss till bilsprĂ„ket.

Denna inbromsning har det varnats för i flera mÄnader nu, men hittills har det inte mÀrkts i nyregistreringarna. Mobility Sweden sÀger att nu har de flesta av elbilarna som köptes under förra Äret levererats. Om marknaden tvÀrnitat borde det synts tydligare.

För Ärets klart mest sÄlda elbilsmÀrke, Tesla, har nÀstan samtliga bilar som registrerats detta Är ocksÄ tillverkats i Är.

En kampanj pÄgÄr

Jag tvivlar inte pÄ Mobility Swedens pÄstÄende att privatmarknaden har svalnat. Men det tycks som om företagsmarknaden till stor del vÀger upp detta.

Man mÄste ocksÄ vara medveten om att Mobility Swedens jobb Àr att öka försÀljningen av bilar. NÀr en bonus tas bort och bilar blir dyrare kommer det sÀljas fÀrre bilar, Àn det skulle gjort om bonusen fanns kvar. SÄklart vill en branschorganisation dÀrför ha kvar sÄdana bonusar, sÄ deras medlemmar sÀljer fler bilar. Det Àr inte konstigt och Mobility Sweden gör bara sitt jobb.

Problemet uppstÄr nÀr nyhetsmedia okritiskt hakar pÄ och rÀtt av köper, och rent av förstÀrker, budskapet om en tvÀrnit, iskall marknad och minskad försÀljning.

Det vore förvÄnande om vi ser minskade elbilsregistreringar nÀr vi summerar andra halvÄret 2023.

Jag vÀntar med spÀnning pÄ resultatet.

Mathias Sundin
Arge optimisten


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.