Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🚀 ”Kravmärkning” på rymdfarkoster ska ge mindre rymdskrot i framtiden

🚀 ”Kravmärkning” på rymdfarkoster ska ge mindre rymdskrot i framtiden

En certifiering ska visa hur stor risk det är att en rymdfarkost bidrar till att öka mängden rymdskrot i omloppsbana.

Kent Olofsson
Kent Olofsson

Det finns gott om olika certifieringar som företag och organisationer kan använda för att visa att deras produkter är hållbara. Och nu är tiden kommen för en liknande certifiering av rymdfarkoster. Det är World Economic Forum som ligger bakom den nya hållbarhetsmärkningen som fått namnet Space Sustainable Rating, SSR.

SSR är nu inte någon allmän hållbarhetscertifiering utan den fokuserar helt på att minimera mängden rymdskrot i omloppsbana runt jorden. I dag finns det 4 000 aktiva satelliter och miljontals med fragment av allt från färgflagor till uttjänta raketsteg som flyger omkring i omloppsbana. En kollision mellan några av dessa skulle i värsta fall skapa en kedjereaktion som kan slå ut många av de aktiva satelliterna.

Tanken med SSR är att de som skickar upp raketer, satelliter och annat upp i omloppsbana frivilligt ska kunna gradera sin farkost med SSR: Graderingen bygger på ett poängsystem där datadelning, val av omloppsbana, metoder för att flytta farkosten ur omloppsbana när den tjänat ut, möjligheter att undvika kollisioner med mera ingår.

Det finns fyra nivåer av SSR och hur många poäng en farkost får avgör vilken nivå den hamnar på. På så sätt kan alla snabbt se hur hållbar varje uppskjutning och farkost är när det gäller att minimera mängden rymdskrot.

– Målet med SSR är att påverka beteendet hos alla intressenter inom rymdindustrin, speciellt de kommersiella aktörerna, och skapa den hållbara praxis vi så väl behöver, säger Holger Krag chef för ESA:s Space Safety Programme som hjälpt till att utveckla SSR, i en pressrelease.

SSR-märkningen är frivillig, men förhoppningen är att många kunder ska kräva en viss SSR-nivå från sina leverantörer. Ungefär som att en kund idag kan kräva att en leverantör har Kravmärkta varor.

Många företag inom rymdindustrin har också uttryckt sitt stöd för SSR. Airbus, Lockheed Martin och SpaceX är bara några av de som sagt att de tänker SSR-märka sina uppskjutningar. 2022 ska de första SSR-certifieringarna börja delas ut.

Bild: ESA

📝 Få en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.