Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
📝 Nytt ramverk kan förbĂ€ttra klimatpolicyer

📝 Nytt ramverk kan förbĂ€ttra klimatpolicyer

Ett nytt ramverk som integrerar fler relevanta variabler kan förbÀttra policyer som Àr Àmnade att minska CO2-utslÀpp. En ny studie visar pÄ den komplicerade relationen mellan tillvÀgagÄngssÀtt och regionala förutsÀttningar.

Alexander Engelin
Alexander Engelin

Viljan att bli koldioxidneutral fortsÀtter att vÀxa vÀrlden över; bland annat har Kina, som stÄr för ca 30 procent av vÀrldens utslÀpp, satt upp som mÄl att bli koldioxidneutrala Är 2060. VÀgen dit Àr dock inte helt enkel, dÄ det Àr en mÀngd faktorer som hÀnger samman och till olika grader Àr avgörande för att en drastisk utslÀppsminskning ska lyckas.

Enligt forskare vid Hiroshima University tenderar de vanligaste ramverken för att modellera koldioxidutslĂ€pp inom transportsektorn att fokusera pĂ„ faktorer sĂ„som beteende, landanvĂ€ndning och energianvĂ€ndning – pĂ„ bekostnad av andra faktorer som i sig kan vara avgörande. DĂ€rför har de utvecklat en ny modell som tar hĂ€nsyn till fler variabler, med mĂ„let att ge policy-skapare en större översikt, sĂ„ att de dĂ€rmed kan vĂ€lja den bĂ€sta vĂ€gen att gĂ„.

Den nya modellen integrerar transportmodeller och energisystemmodeller i ett "avoid-shift-use"-ramverk (A-S-I), och har testats separat pĂ„ Kinas 31 regioner, snarare Ă€n pĂ„ Kina i helhet. I studien jĂ€mfördes 12 olika scenarier med ett “business-as-usual”-scenario. Transportmodellen i ramverket rĂ€knar för specifika krav för regionen, som sedan skickas vidare till energimodellen som uppskattar framtida energimix, energiförbrukning och CO2-utslĂ€pp. DĂ€refter skickas datan tillbaka transportmodellen för att pĂ„ nytt berĂ€kna generella transportkostnader med en uppdaterad energimix.

I studien applicerade forskarna Ă€ven fyra instrument: teknik, regulering, information och pris, till varje enskild kategori i A-S-I-metoden, och resultaten visade olika för- och nackdelar i de 12 olika scenarierna och i varje enskild region. Enligt Runsen Zhang, medförfattare till studien, visar resultaten pĂ„ behovet av regionsspecifika policypaket – samtidigt som studien belyser nödvĂ€ndiga kompromisser mellan olika tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt för att fĂ„ en effektiv minskning av utslĂ€pp – dĂ„ tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€ttet pĂ„verkar varandra.

För att pÄ lÄng sikt lyckas bli koldioxidneutrala behöver implementeringen av policy-rekommendationen noggrant avvÀga för att maximera synergin och minimera kompromisser mellan strategier och instrument. För att minska distansen mellan transport- och klimatstudier, behöver ocksÄ beslutsfattare och klimatexperter komma samman och utveckla innovativa lösningar som tar oss mot koldioxidneutralitet, enligt Zhang.

Studien publicerades i Nature Communications och finns hÀr att lÀsa i sin helhet.

🏭 24 av 26 luftföroreningar har minskat i Sverige
DEL 2: Av de 26 svenska luftföroreningar som NaturvĂ„rdsverket mĂ€ter har 24 minskat i absoluta tal under perioden 1990–2018. Samtidigt ökade Sveriges befolkning med drygt 1,6 miljoner och ekonomin nĂ€stan fördubblades.

FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter