Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
⚡ Ladda elbilen på 10 minuter

⚡ Ladda elbilen på 10 minuter

Ett genombrott i batteridesign möjliggör uppladdningstider på 10 minuter. Samtidigt minskar batteriernas storlek, utan att tumma på körsträcka.

Alexander Engelin
Alexander Engelin

Dela artikeln

Bilindustrin rör sig långsamt från den klassiska förbränningsmotorn mot eldrivna fordon, och på flera håll diskuteras förbud mot försäljning av nya fordon med förbränningsmotor inom ett drygt årtionde. Ett av de största hindren för en sådan övergång är ineffektiviteten i uppladdningstider för elfordon, samt storleken på nuvarande batterier.

Nu har dock ett stort genombrott skett, meddelar Penn State University på sin hemsida. En ny design möjliggör att batterier kan laddas på endast 10 minuter. Utöver den snabba uppladdningstiden ska tekniken också möjliggöra att batteriernas storlek kan minskas från 150 kWh till 50 kWh, utan att förarna behöver oroa sig för hur långt de kan ta sig med sitt elfordon.

“De mindre, snabbare uppladdningsbara batterierna kommer drastiskt att minska batterikostnader och användning av råmaterial, såsom kobolt, grafit och lithium; vilket möjliggör massadoption av elbilar till ett överkomligt pris.” Säger  Chao-Yang Wang, som är huvudförfattare till studien, publicerad i Nature.

Nytt sätt att reglera värme

Tekniken förlitar sig på intern värmereglering för att få ut så mycket som möjligt av batteriet, då batterier fungerar som bäst när de är varma – men inte för varma. Att hålla batterier vid optimal temperatur har länge varit en stor utmaning, och den tidigare använda metoden – att förlita sig på externa värmeregleringssystem – gör att en stor mängd energi går till spillo, enligt Wang.

Forskarlaget bakom studien bestämde sig istället för att reglera temperaturen inifrån batteriet, och utvecklade en ny batteristruktur med ultratunn folie av nickel som en fjärde komponent till anoden, elektrolyten och katoden. Nickelfolien självregulerar batteriets temperatur och reaktivitet, vilket är det som möjliggör snabbladdning på endast 10 minuter. Enligt Wang kommer metoden att fungera på i princip alla elfordonsbatterier.

Studien har gjorts i samarbete med EC Power, som nu arbetar på att tillverka och kommersialisera de snabbladdande batterierna.

🛵 Honda storsatsar på elmotorcyklar
Honda släpper nya elmotorcyklar som ska passa alla från entusiaster till de som bara vill ha ett enkelt och billigt transportmedel.

Få ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter