Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🔋 Northvolt och fördelen med att förstå framtiden

🔋 Northvolt och fördelen med att förstå framtiden

Berättelsen om Peter Carlsson och Northvolt lär oss två saker: Hur viktigt det är att förstå framtiden för att kunna se vilka möjligheter som finns, och att du behöver vara optimist för att ta tillvara på dem.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Missa inte Warp News Show med Jan-Erik Berggren, författare till boken Batterirevolutionen - Northvolt och den nya svenska bilindustrin. Kan ses på YouTube.

Peter Carlsson var inköpschef hos svensk-japanska Sony Ericsson. Du vet när Ericsson tillverkade mobiltelefoner.

Jag hade en sån här.

Han gjorde ett utmärkt jobb, så företag på den amerikanska västkusten sökte hans tjänster. Bland dem fanns Apple, som erbjöd honom ett jobb med att leda produktionen av iPad.

Men han gick också på en jobbintervju hos en liten startup som ännu inte gjort vinst och som bara hade lanserat en produkt riktad mot ett litet lyxsegment.

Du kanske har hört talas om det? Tesla.

Han sa nej till Apple och anslöt istället till den aggressiva lilla startupen.

"När jag gick ut från Tesla gick jag ut med magkänslan att här, här kommer det att hända någonting," säger han i boken Batterirevolutionen.

Hans huvuduppgift var att bygga upp logistik för deras nästa produkt, Model S. Det var fortfarande en dyr bil, men en som var avsedd att visa världen hur fantastiskt ett elektriskt fordon kan vara.

Att se framtiden för batterier

Tesla är inte bara en biltillverkare. De är också ett energiföretag som säljer batterier till konsumenter, industrier och offentliga aktörer, som den enorma batteriparken i södra Australien.

Under Peter Carlssons tid på Tesla planerade de också och började bygga den enorma fabriken i Nevada, kallad Gigafactory. År 2018 producerade den 20 gigawattimmar battericeller. Och den är enorm. Fullt utbyggd kommer den att ha världens största fotavtryck och den näst största volymen.

Elon Musk har sagt att världen behöver ungefär hundra av dem.

“We actually did the calculations to figure out what it would take to transition the whole world to sustainable energy. You’d need 100 Gigafactories.”

Jag gissar att Tesla kommer att försöka bygga ungefär hälften av dem (vi får se på Teslas Battery Day senare i år.) Och Peter Carlsson kommer att hjälpa till att bygga den andra halvan.

Under min tid i riksdagen hjälpte Peter mig att boka ett besök på Teslas fabrik och huvudkontor i Fremont, Kalifornien, men när jag kom dit i början av 2016 hade han lämnat företaget.

2015 lämnade Carlsson Tesla efter drygt fyra år och presenterade senare sin idé om en stor batterifabrik i Europa. Han gav sitt företag namnet Northvolt.

📝 Få en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.


Naiva pessimister

De naiva pessimisterna ställde sig på rad.

Härlig ambition, men hur ska han få tag i pengarna?

För att bygga en batterifabrik behöver du mycket pengar - fyra miljarder dollar för att vara exakt.

Han fick snart in tio miljoner dollar för att komma igång och inte långt efter det en miljard dollar till.

Northvolt valde Skellefteå som plats för fabriken.

De naiva pessimisterna ställde upp sig igen, obekymrade efter att ha haft fel kring finansieringen.

Ett spännande projekt, men hur ska de kunna bygga en fabrik där uppe?

Fabriken är nu nästan byggd, i tid trots pandemin, och kommer att börja producera battericeller i början av nästa år.

Northvolt Ett i Skellefteå.

Den fabriken heter nu Northvolt Ett, för det kommer fler fabriker. Byggandet av Northvolt Två påbörjas i Salzgitter, Tyskland 2021 och en tredje fabrik planeras.

Northvolt har tecknat stora avtal med Volkswagen och BMW för att leverera batterier. De samarbetar med industrigiganten ABB och har fått finansiering från Goldman Sachs och Europeiska investeringsbanken.

Det gör ont att berätta det, men pessimisterna hade fel igen. De är helt enkelt så naiva.

Två lärdomar

Berättelsen om Peter Carlsson lär oss två saker

Ett: Att förstå framtiden är den mest värdefulla kunskap du kan ha.

Carlssons långa erfarenhet av litiumjonbatterier från mobiltelefoner och bilar och byggandet av gigafactory i Nevada hjälpte honom att förstå framtiden för batterier.

Två: Vi behöver fler optimistiska byggare som Carlsson och Musk för att få en bättre framtid att komma snabbare.

Att börja med ingenting och föreslå att bygga en enorm fabrik som kostar flera miljarder dollar är modigt. Med ingenting menar jag att Carlsson inte hade ett stort företag bakom sig eller ett par egna miljarder dollar på banken. Risken att misslyckas var betydande, och hade han misslyckats skulle pessimisterna skinnflått honom

Tidigare i år skrev Marc Andreessen:

“Every step of the way, to everyone around us, we should be asking the question, what are you building?”

I en artikel höll jag med Andreessen och lade till detta:

"Forskning visar att optimistiska människor genererar fler idéer och är mer öppna för andras idéer."
"Men inte bara det, optimister är också mer benägna att göra något av idéerna. Starta ett projekt, grunda ett företag eller något annat som kommer att göra idén till verklighet."

En faktabaserad optimist

Peter Carlsson var optimistisk nog att tro att han skulle klara det. Denna optimism var baserad på fakta och kunskap om batteriets framtid.

Peter Carlsson är en faktabaserad optimist.

Det här är en artikel för Premium Supporters, öppnad för dig genom deras bidrag till Warp News. Läs mer om och bli en Premium Supporter.

📝 Få en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.