Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🚘 Autonoma fordon tar ett steg framĂ„t

🚘 Autonoma fordon tar ett steg framĂ„t

De senaste veckorna har tre företag tagit viktiga steg framÄt för sjÀlvkörande bilar. Tesla lanserade ett betatest av deras autonoma teknik, Full-Self Driving. Waymo öppnar sin förarlösa taxitjÀnst för allmÀnheten i Phoenix, Arizona. Och Cruise gör samma sak i San Francisco.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Dela artikeln

Tesla

Tesla anvÀnder privatpersoner i sitt betatest. Först en liten grupp dedikerade Tesla-Àgare, alla boende i Kalifornien verkar det som. De kommer kontinuerligt att expandera till fler och fler förare över hela USA och vÀrlden sÄ snart tekniken Àr tillrÀckligt sÀker och de fÄr godkÀnnande frÄn tillsynsmyndigheter.

Tesla har redan hÄrdvara och mjukvara för sjÀlvkörning i de flesta av bilarna. Betatestet gÀller en omarbetad och uppgraderad variant av programvaran.

Waymo

Waymo har haft bilar utan förare i trafik i Phoenix under Äret, men endast begrÀnsat till ett fÄtal personer med signerade sekretessavtal. Nu öppnar de sin tjÀnst för allmÀnheten som en taxitjÀnst och sÀger att snart kommer 100 procent av deras resor att vara helt förarlösa.

Cruise

Cruise erbjuder ocksÄ en taxiservice för allmÀnheten, men börjar smÄtt med bara fem bilar i en stadsdel. Detta för att "börja introducera mÀnniskor till konceptet att förarlösa bilar kommer", sÀger de till Wired.

Zoox?

Zoox fick ocksÄ nyligen tillstÄnd för förarlösa bilar i Kalifornien, men har inte meddelat nÀr de ska börja anvÀnda det.

Att ta bort backup-föraren Àr ett stort steg

Waymo och Cruise har en mycket försiktig instÀllning. De Àr rÀdda för att orsaka en allvarlig olycka och göra tillsynsmyndigheter och allmÀnheten arga. DÀrför Àr det ett stort steg nÀr de kÀnner sig sÀkra nog att ta bort den mÀnskliga backupföraren.

Ett race om data

Som ordet antyder innebÀr maskininlÀrning att programvara anvÀnder data för att trÀna sig sjÀlv.

Det finns mÄnga olika Äsikter om vilket företag som Àr i ledningen, men eftersom data Àr avgörande verkar det troligt att Tesla Àr nummer ett. NÀr de andra företagen rÀknar sina körda kilometer i miljoner rÀknar Tesla dem i miljarder.

Jag skrev om det tidigare i SjÀlvkörande bilar blir ett race mellan tre tÀvlande.

“De har nĂ€stan en miljon bilar med sjĂ€lvkörande hĂ„rdvara och mjukvara, i de flesta delar av vĂ€rlden. Dessa bilar har kört över 800 000 mil, hela tiden insamlande data.”

Jag har ocksÄ skrivit tidigare om tÀvlingen som startade den sjÀlvkörande revolutionen. Det var ur den tÀvlingen som Googles sjÀlvkörningsprojekt kom, som nu heter Waymo.

Mathias Sundin


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.