Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🚘 Tesla startar beta-test av uppgraderad autopilot och Waymo erbjuder förarlös taxi

🚘 Tesla startar beta-test av uppgraderad autopilot och Waymo erbjuder förarlös taxi

Självkörande bilar tar ett steg framåt när Tesla lanserar ett beta-test av en stor uppgraderingen av deras autopilot och Googles självkörande enhet, Waymo, erbjuder en förarlös taxitjänst i Phoenix, Arizona.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Denna artikel har vi kunnat skriva tack vare stödet från våra Premium Supporters.

Tesla har arbetat med en stor uppgradering av sin autopilotprogramvara - Full Self-Driving, FSD - och börjar nu rulla ut den från och med nästa vecka. Först till en begränsad grupp av experter och säkra förare, enligt Elon Musk.

Nästan alla Tesla-fordon i trafik samlar in data när de kör. Dessa data laddas upp till Tesla och används för att träna och utveckla autopiloten med maskininlärning.

"Vi var tvungna att göra en grundläggande omskrivning av hela autopilot-programvaran", sa Musk på Battery Day. "Sofistikering av bilens neurala nät och bilens övergripande logik förbättras dramatiskt."

Tesla och Waymo försöker nå självkörande på olika sätt

Waymo har ett annorlunda tillvägagångssätt och förlitar sig mer på datasimuleringar än Tesla gör. Waymo är också mer lokaliserat med Phoenix, Arizona, som är deras viktigaste testplats. Det betyder att de får detaljerad kunskap om det området, medan Tesla samlar in mer data från stora delar av världen.

Vilket tillvägagångssätt som visar sig vara mest framgångsrikt återstår att se.

Nu återstartar och utökar Waymo sin förarlösa taxi i Phoenix.

Google startade den självkörande revolutionen

Google har arbetat med självkörande bilar i mer än tio år och var företaget som startade den nuvarande utvecklingen. Ett Stanford-team som tävlade i DARPA:s Grand Challenge, en tävling för självkörande fordon, fick plötsligt en oväntad besökare.

“En dag knackade plötsligt Googlegrundaren Larry Page på dörren till Sebastian Thruns kontor. Han hade hört talas om att de skulle ställa upp i tävlingen, och hade otal frågor om hur nära självkörande bil var att bli verklighet. Både han och hans medgrundare Sergey Brin tänkte komma och titta på tävlingen. Föga visste Thrun då, att det besöket skulle komma att förändra hans liv.”

Google sponsrade Stanford-laget som vann den andra upplagan av DARPA:s utmaning, och senare rekryterades teamet till Google för att leda deras självkörningsprojekt. Några år senare knoppades projektet av från Google och heter nu Waymo.

Ingen bil nådde mållinjen i DARPA:s första tävling, men Sandstorm klarade sig bäst innan den fastnade i ett dike med ett brinnande däck.

Vi har tidigare skrivit om historien om DARPA-utmaningen som startade den självkörande revolutionen. Det hela började med en tävling som ingen vann...

Viktigt att få självkörande bilar så snart som möjligt

Att lösa självkörning är viktigt. Över 1,3 miljoner människor dör i bilolyckor varje år och tiotals miljoner skadas. Självkörande fordon kommer vara mycket säkrare och rädda miljontals människoliv.

Denna artikel har vi kunnat skriva tack vare stödet från våra premium supporters.

📝 Få en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.