Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🚘 Tesla startar beta-test av uppgraderad autopilot och Waymo erbjuder förarlös taxi

🚘 Tesla startar beta-test av uppgraderad autopilot och Waymo erbjuder förarlös taxi

SjÀlvkörande bilar tar ett steg framÄt nÀr Tesla lanserar ett beta-test av en stor uppgraderingen av deras autopilot och Googles sjÀlvkörande enhet, Waymo, erbjuder en förarlös taxitjÀnst i Phoenix, Arizona.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Dela artikeln

Denna artikel har vi kunnat skriva tack vare stödet frÄn vÄra Premium Supporters.

Tesla har arbetat med en stor uppgradering av sin autopilotprogramvara - Full Self-Driving, FSD - och börjar nu rulla ut den frÄn och med nÀsta vecka. Först till en begrÀnsad grupp av experter och sÀkra förare, enligt Elon Musk.

NÀstan alla Tesla-fordon i trafik samlar in data nÀr de kör. Dessa data laddas upp till Tesla och anvÀnds för att trÀna och utveckla autopiloten med maskininlÀrning.

"Vi var tvungna att göra en grundlÀggande omskrivning av hela autopilot-programvaran", sa Musk pÄ Battery Day. "Sofistikering av bilens neurala nÀt och bilens övergripande logik förbÀttras dramatiskt."

Tesla och Waymo försöker nÄ sjÀlvkörande pÄ olika sÀtt

Waymo har ett annorlunda tillvÀgagÄngssÀtt och förlitar sig mer pÄ datasimuleringar Àn Tesla gör. Waymo Àr ocksÄ mer lokaliserat med Phoenix, Arizona, som Àr deras viktigaste testplats. Det betyder att de fÄr detaljerad kunskap om det omrÄdet, medan Tesla samlar in mer data frÄn stora delar av vÀrlden.

Vilket tillvÀgagÄngssÀtt som visar sig vara mest framgÄngsrikt ÄterstÄr att se.

Nu Äterstartar och utökar Waymo sin förarlösa taxi i Phoenix.

Google startade den sjÀlvkörande revolutionen

Google har arbetat med sjÀlvkörande bilar i mer Àn tio Är och var företaget som startade den nuvarande utvecklingen. Ett Stanford-team som tÀvlade i DARPA:s Grand Challenge, en tÀvling för sjÀlvkörande fordon, fick plötsligt en ovÀntad besökare.

“En dag knackade plötsligt Googlegrundaren Larry Page pĂ„ dörren till Sebastian Thruns kontor. Han hade hört talas om att de skulle stĂ€lla upp i tĂ€vlingen, och hade otal frĂ„gor om hur nĂ€ra sjĂ€lvkörande bil var att bli verklighet. BĂ„de han och hans medgrundare Sergey Brin tĂ€nkte komma och titta pĂ„ tĂ€vlingen. Föga visste Thrun dĂ„, att det besöket skulle komma att förĂ€ndra hans liv.”

Google sponsrade Stanford-laget som vann den andra upplagan av DARPA:s utmaning, och senare rekryterades teamet till Google för att leda deras sjÀlvkörningsprojekt. NÄgra Är senare knoppades projektet av frÄn Google och heter nu Waymo.

Ingen bil nÄdde mÄllinjen i DARPA:s första tÀvling, men Sandstorm klarade sig bÀst innan den fastnade i ett dike med ett brinnande dÀck.

Vi har tidigare skrivit om historien om DARPA-utmaningen som startade den sjÀlvkörande revolutionen. Det hela började med en tÀvling som ingen vann...

Viktigt att fÄ sjÀlvkörande bilar sÄ snart som möjligt

Att lösa sjĂ€lvkörning Ă€r viktigt. Över 1,3 miljoner mĂ€nniskor dör i bilolyckor varje Ă„r och tiotals miljoner skadas. SjĂ€lvkörande fordon kommer vara mycket sĂ€krare och rĂ€dda miljontals mĂ€nniskoliv.

Denna artikel har vi kunnat skriva tack vare stödet frÄn vÄra premium supporters.


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.