Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🔋 Priset pĂ„ batterier till elfordon har sjunkit med 88 procent pĂ„ tio Ă„r

🔋 Priset pĂ„ batterier till elfordon har sjunkit med 88 procent pĂ„ tio Ă„r

Litiumjonbatterier har sjunkit kraftigt i pris det senaste decenniet och om tre Är kan de vara sÄ billiga att elbilar inte kostar mer att tillverka Àn bensin- och dieselbilar.

Kent Olofsson
Kent Olofsson

Dela artikeln

2010 kostade batteripack för elfordon, litiumjonbatterier, i snitt lite över 1 100 dollar per kilowattimme. I Är ligger kostnaden pÄ 137 dollar per kilowattimme. Det Àr en prissÀnkning pÄ runt 89 procent och bara frÄn i fjol har priset sjunkit med 13 procent.

Det visar en undersökning som analysföretaget Bloomberg NEF gjort och företaget förutspÄr att priserna kommer att fortsÀtta sjunka. 2023 rÀknar Bloomberg NEF med att snittpriset för litiumjonbatterier ska ligga under 100 dollar per kilowattimme.

Priserna för batteripack med litiumjonbatterier har sjunkit stadigt och nÀrmar sig nu grÀnsen för nÀr elfordon kan bli lika billiga som fordon med förbrÀnningsmotorer.

Faktum Àr att vissa batterityper för elbussar redan kostar mindre Àn 100 dollar per kilowattimme. SÄ det finns goda möjligheter att snittpriset kommer att hamna pÄ den nivÄn om tre Är som senast. Just grÀnsen pÄ 100 dollar Àr viktig för det Àr pÄ den nivÄn som elbilar kan bli lika billiga som bensinbilar och övergÄngen till elfordon kan ta fart pÄ allvar.

En oro Àr förstÄs att lÀgre priser driver upp efterfrÄgan pÄ litium, vilket i sin tur skulle kunna leda till högre priser pÄ batterierna igen. Men det tror inte James Firth, huvudförfattare till studien, kommer att hÀnda.

– VĂ„r analys visar att Ă€ven om priserna för rĂ„materialet skulle öka till den höga nivĂ„ de lĂ„g pĂ„ 2018 sĂ„ skulle det Ă€ndĂ„ bara försena prissĂ€nkningen till 100 dollar per kilowattimme med tvĂ„ Ă„r – snarare Ă€n att sĂ€tta kĂ€ppar i hjulet för hela industrin. Industrin blir alltmer motstĂ„ndskraftig mot höjda priser pĂ„ rĂ„material i takt med att ledande tillverkare tar sig högre upp i vĂ€rdekedjan och börjar investera i katodproduktion eller rent av köper egna gruvor, sĂ€ger han.

En anledning till att priserna gÄtt ner sÄ mycket Àr att tillverkarna blivit mycket bÀttre pÄ att utnyttja sina fabriker. Utnyttjandegraden ligger nu pÄ 85 procent för de ledande tillverkarna. Det gör att kostnaden per kilowattimme sjunker och lönsamheten förbÀttras.

Lönsamheten ligger nu runt 20 procent hos de ledande tillverkarna. Det gör att de har rÄd att investera i effektivare tillverkning vilket fÄr ner priserna Ànnu mer.

Exakt hur lÄgt priserna kan sjunka gÄr inte att veta, men Bloomberg NEF förutspÄr ÀndÄ att batterier kommer att kosta 58 dollar per kilowattimme 2030. Det kan dÄ röra sig om en annan teknik Àn litiumjon. Men i vilket fall skulle det dÄ göra elfordon mycket billigare Àn fordon som anvÀnder förbrÀnningsmotorer och dÀrmed kunna hjÀlpa oss minska utslÀppen ordentligt.


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.