Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🔋 Priset på batterier till elfordon har sjunkit med 88 procent på tio år

🔋 Priset på batterier till elfordon har sjunkit med 88 procent på tio år

Litiumjonbatterier har sjunkit kraftigt i pris det senaste decenniet och om tre år kan de vara så billiga att elbilar inte kostar mer att tillverka än bensin- och dieselbilar.

Kent Olofsson
Kent Olofsson

2010 kostade batteripack för elfordon, litiumjonbatterier, i snitt lite över 1 100 dollar per kilowattimme. I år ligger kostnaden på 137 dollar per kilowattimme. Det är en prissänkning på runt 89 procent och bara från i fjol har priset sjunkit med 13 procent.

Det visar en undersökning som analysföretaget Bloomberg NEF gjort och företaget förutspår att priserna kommer att fortsätta sjunka. 2023 räknar Bloomberg NEF med att snittpriset för litiumjonbatterier ska ligga under 100 dollar per kilowattimme.

Priserna för batteripack med litiumjonbatterier har sjunkit stadigt och närmar sig nu gränsen för när elfordon kan bli lika billiga som fordon med förbränningsmotorer.

Faktum är att vissa batterityper för elbussar redan kostar mindre än 100 dollar per kilowattimme. Så det finns goda möjligheter att snittpriset kommer att hamna på den nivån om tre år som senast. Just gränsen på 100 dollar är viktig för det är på den nivån som elbilar kan bli lika billiga som bensinbilar och övergången till elfordon kan ta fart på allvar.

En oro är förstås att lägre priser driver upp efterfrågan på litium, vilket i sin tur skulle kunna leda till högre priser på batterierna igen. Men det tror inte James Firth, huvudförfattare till studien, kommer att hända.

– Vår analys visar att även om priserna för råmaterialet skulle öka till den höga nivå de låg på 2018 så skulle det ändå bara försena prissänkningen till 100 dollar per kilowattimme med två år – snarare än att sätta käppar i hjulet för hela industrin. Industrin blir alltmer motståndskraftig mot höjda priser på råmaterial i takt med att ledande tillverkare tar sig högre upp i värdekedjan och börjar investera i katodproduktion eller rent av köper egna gruvor, säger han.

En anledning till att priserna gått ner så mycket är att tillverkarna blivit mycket bättre på att utnyttja sina fabriker. Utnyttjandegraden ligger nu på 85 procent för de ledande tillverkarna. Det gör att kostnaden per kilowattimme sjunker och lönsamheten förbättras.

Lönsamheten ligger nu runt 20 procent hos de ledande tillverkarna. Det gör att de har råd att investera i effektivare tillverkning vilket får ner priserna ännu mer.

Exakt hur lågt priserna kan sjunka går inte att veta, men Bloomberg NEF förutspår ändå att batterier kommer att kosta 58 dollar per kilowattimme 2030. Det kan då röra sig om en annan teknik än litiumjon. Men i vilket fall skulle det då göra elfordon mycket billigare än fordon som använder förbränningsmotorer och därmed kunna hjälpa oss minska utsläppen ordentligt.

📝 Få en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.