Transport i alla former och storlekar blir renare och fordonen körs sjÀlv. Vi tÀcker till exempel elbilar, flygplan och lastbilar men ocksÄ drönare och andra typer av autonoma fordon.
"Det Àr omöjligt" sÀger pessimisterna om elflyg. Anders Forslund och Klara Andreasson verkar inte ha hört det. För i en hangar i Göteborg utvecklar de ett elflygplan som kommer vara i kommersiell trafik Är 2026.
PÄ Battery Day visade Tesla genombrott som leder till 56 procent billigare batterier med 54 procent lÀngre rÀckvidd. Detta gör det möjligt att producera en bil för 250 000 kronor, vilket gör det billigare att bÄde köpa och Àga en elbil jÀmfört med en bensin- eller dieselbil.
Artificiell intelligens Àr pÄ vÀg att revolutionera alla slags fordon. SjÀlvkörande bÄtar, som navigerar med hjÀlp av mÀngder av sensorer och AI, kan vara en vanlig syn i en inte alltför avlÀgsen framtid. Snart sker jungfrufÀrden för en av dem.
Pandemin ökar intresset för direktleveranser av inköp till hemmet. Walmart Àr med och formar framtidens detaljistroll.
EDIS Àr projektet som frÀmst jobbar för att förbÀttra förutsÀttningarna för samhÀllsservice och transporter i omrÄden med stora avstÄnd och begrÀnsad tillgÄng till kritiska samhÀllsfunktioner.
I filmer om framtiden har det nÀstan alltid förekommit flygande bilar. Utvecklingen kring drönare, batterier och artificiell intelligens öppnar nu upp för att det blir verklighet.
Satsningarna inom elbilar fortsÀtter och bilföretaget Fisker, med mÄlet att skapa vÀrldens mest hÄllbara bil, Àr nÀst pÄ tur.
Att höghastighetstÄg ska bli Sveriges dyraste infrastrukturprojekt efter Göta kanal Àr feltÀnkt. IstÀllet för att lÀgga hundratals miljarder pÄ gÄrdagens teknik, borde vi satsa pÄ innovation som för oss framÄt, likt hyperloop och elflygplan.
HÄller racet om vem som hinner först och blir störst nÀr det kommer till sjÀlvkörande fordon att ta samma form som för smartphones? Med tvÄ eller tre mjukvarutillverkare och flera hÄrdvarutillverkare? Det ser helt klart ut sÄ.