Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
✈️ I framtiden reser vi mer än någonsin

✈️ I framtiden reser vi mer än någonsin

Våra nuvarande transportmedel förbättras nu i snabb takt. Men det kommer också flera nya sätt att resa på som kommer att göra att vi reser mer än någonsin i framtiden.

Magnus Aschan
Magnus Aschan

Dela artikeln

Våren 2020 slutade vi abrupt att resa. Fram tills dess hade vi sett en konstant global ökning av resande och turism.

Så vad händer med vårt resande efter att pandemin börjar släppa sitt grepp om världen, vilket troligen sker någon gång under 2021?

Vi reser snabbare än någonsin

Resandet kan förvisso vara en upplevelse i sig, men ibland är behovet enbart att ta sig från A till B på kortast möjliga tid och det här behovet kommer inte att minska.

När Concorde landade i London 2003 var det sista gången den flög över Atlanten. Nästa anhalt blev ett museum i Bristol. Men nu är flera projekt igång som vill återuppliva överljudsflyg för civila passagerare.

Boom Supersonic har rullat ut XB-1 för att testa överljudsflyg. Det är det första flygplanet av sitt slag, för civilt bruk, sedan Sovjetunionens Tupolev TU-144 flög för sista gången 1968.

Syftet med testflyget är att ta fram Overture. Ett överljudsflygplan med plats för mellan 65 och 88 passagerare som ska korsa världshaven i Mach 2.2.

Overture ska ta mellan 65 och 88 passagerare i Mach 2.2 över världshaven.

Aerion, som backas av Airbus, är en annan aktör som hävdar att deras AS2 ska börja flyga civila passagerare i överljudsfart i slutet av decenniet. Det här är ett väsentligt mindre flygplan med plats för 8-10 passagerare där målgruppen är affärsresenärer. Topphastighet är Mach 1.4.

AS2 har en topphastighet på Mach 1.4 och riktar sig mot affärsresenärer.

För att resa ännu snabbare behöver vi ta oss ur omloppsbana och sedan ner på jorden igen. Det är precis detta SpaceX har planer på. En resa mellan New York och Paris, som i normala fall tar drygt sju timmar skulle istället ta 20 minuter.

Resenärerna kommer inte att kunna räkna med någon större bekvämlighet, och antagligen ingen ombordservering, men vad gör väl det om restiden kapas med ungefär sju timmar.

New York till Paris ska ta 20 minuter istället för drygt sju timmar med SpaceX Starship.

Föredrar du att färdas riktigt fort utan att lämna omloppsbana är hyperloop ditt framtida färdmedel. Elon Musks idé har nu börjat omsättas i praktik i en rad olika projekt, bland annat är Virgin igång med ett storskaligt testcenter och i Indien planeras en rutt mellan Mumbai och Pune stå klar 2029. Idag tar resan knappt tre timmar med bil. Samma sträcka med Hyperloop väntas ta ungefär 25 minuter.

Kortfattat består Hyperloop av ett stålrör med lågt lufttryck vilket gör att luftmotståndet blir lågt. I stålrören transporteras kapslar, som du alltså färdas i. Dessa dras och bromsas med hjälp av elektriska linjära induktionsmotorer. Enligt tidiga beräkningar är det möjligt att färdas i 1200 kilometer i timmen. Den första prototypen var på plats redan 2016 i Kalifornien.

Zeleros Hyperloop är en aktör som nyligen fått 70 miljoner i finansiering. Med denna teknik kan passagerare ta sig mellan Paris och Berlin på under en timme.

Vi reser långsammare än någonsin

Ibland behöver vi som sagt inte alls resa fort. Resan kan vara målet, eller en bekväm del av vardagen.

Nu planeras för nya rutter för nattåg. Exempelvis kan du göra kväll i Malmö vid 19:40 och anlända i Amsterdam, efter en god frukost, 9:28. Om du kan jobba, vila och sova på din rutt spelar det mindre roll att det tar lång tid. Det är snarare en fördel när färdmedel, restaurang och hotell är samma sak. Det är bekvämt och du kan spara pengar.

När färdmedel, restaurang och hotell är samma sak spelar det ingen roll att det tar tid.

Vill du ha ännu mer flexibilitet, men egentligen inte har bråttom, är de självkörande bilarna din räddning. Tesla har nyligen rullat ut betaversionen av sin fullt självkörande mjukvara och en mängd projekt rullas nu ut över världen.

Vad gör det om det tar 1,5 timme till jobbet om du samtidigt, bekvämt, kan jobba, ha möten och dricka morgonkaffet medan du färdas?

Ett flertal fordonsmodeller är på gång som vare sig har ratt eller förare. De här fordonen kan designas på helt nya sätt, där fordonet blir något mer än enbart ett färdmedel.

I en NEVS Sango behöver du inte ha bråttom. Fordonet kan vara ett mötesrum eller en arbetsplats. Vad gör det då om det tar en timme till jobbet eller fem till landstället? Här testar skribenten fordonet på plats i Trollhättan.

Vi reser virtuellt

Troligen är den starkaste trenden att vi inte reser alls. I många fall behöver vi ju inte det. Visst, ibland upplever vi fortfarande att mötesapparna inte är så stabila och utrycksfulla. Men utvecklingen går nu mycket fort eftersom efterfrågan har ökat så kraftigt.

Vi kommer att resa mer virtuellt.

Utöver de, numera, traditionella apparna som Zoom, Meet och Teams, finns ett antal VR-appar som snabbt blir bättre. Tillsammans med billiga men bra VR-headset är det möjligt att ses i virtuella rum och få en betydligt högre närvarokänsla. Ett exempel är Spatial som bland annat går att köra på Oculus Quest 2 som nyligen lanserats.

I Spatial kan du träffas i virtuella mötesrum.

Tillsammans med elektrifiering, förnybara bränslen och en inkrementell förbättring av våra nuvarande transportmedel innebär det här att vi får ännu fler sätt att resa på.

I framtiden kommer vi att resa mer än någonsin.


Få ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekräftar jag att jag har läst och godkänner personuppgifter och cookies policy.