Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🚛 Lastbilar som drivs med vĂ€tgas – en revolution pĂ„ vĂ€g

🚛 Lastbilar som drivs med vĂ€tgas – en revolution pĂ„ vĂ€g

Nu satsar en mÀngd lastbilstillverkare pÄ att fÄ ut lastbilar drivna med vÀtgas pÄ vÄra vÀgar. Dessutom Àr Àven fossilbranschen med pÄ noterna nÀr det gÀller en övergÄng till hÄllbara drivmedel.

Alexander Franzén
Alexander Franzén

Volvo, Daimler Truck AG, IVECO, Navistar, Kenworth Truck Company, Toyota, Hino Motors och GM satsar alla pÄ att producera lastbilar drivna av vÀtgas, eller brÀnslecellselektriska lastbilar som de ocksÄ kallas. Det sker ocksÄ en hel del samarbete mellan dessa tillverkare.

VÀtgastekniken har förbÀttrats vÀsentligt de senaste 20 Ären nÀr det gÀller kostnad, funktion i olika temperaturer, vÀder och nÀr det gÀller hÄllbarhet.

Breda samarbeten för en hÄllbar utveckling

H2Accelerate Ă€r ett samarbete dĂ€r Volvokoncernen tillsammans med Daimler Truck AG, IVECO, OMV och Shell tillsammans ska verka för vĂ€tgaslastbilar i Europa. Detta samarbetsorgan tror Volvo Ă€ven ska kunna skapa nya industrier som vĂ€tgasproduktion, vĂ€tgasdistributionssystem, nĂ€tverk av tankstĂ€llen för vĂ€tgas och naturligtvis – tillverkning av vĂ€tgaslastbilar. Volvo ser att klimatförĂ€ndringarna Ă€r verkliga, och samtidigt en utmaning, men ocksĂ„ en möjlighet. FrĂ„n deras pressrelease frĂ„n december 2020.

”KlimatförĂ€ndringarna Ă€r vĂ„r generations stora utmaning och vi stĂ„r fullt bakom Paris klimatavtal att koldioxid ska fasas ut avseende vĂ€gtransporter. I framtiden kommer vĂ€rlden att drivas av en kombination av batterielektriska och brĂ€nslecellselektriska fordon, tillsammans med andra förnybara brĂ€nslen. Bildandet av H2Accelerate Ă€r ett viktigt steg för att forma den vĂ€rld vi vill leva i, sĂ€ger Martin Lundstedt, vd och koncernchef för Volvokoncernen.”

Shell Àr Àven med i startblocken i detta och sÀger detta i samma pressrelease:

”MĂ„let Ă€r klart. Genom att skala upp stort blir vĂ€tgasdrivna lastbilar tillgĂ€ngliga för kunderna till samma, eller billigare, kostnad jĂ€mfört med att Ă€ga och köra en dieselbil idag. Detta innebĂ€r att lastbilskunderna kommer att ha tillgĂ„ng till helt utslĂ€ppsfria fordon med liknande tankningstid, rĂ€ckvidd och kostnadsintervall jĂ€mfört med de fordon som anvĂ€nds idag. För att uppnĂ„ denna ambition behövs ett tydligt regelverk, som inkluderar leverans av vĂ€tgas, vĂ€tgasdrivna lastbilar, tankningsinfrastruktur och konsumentincitament pĂ„ ett samordnat sĂ€tt, sĂ€ger Elisabeth Brinton, Executive Vice President för New Energies.

Hyundai tror pÄ ett framtida vÀtgassamhÀlle

I Europa hÀnder det konkret redan en del pÄ fronten för vÀtgaslastbilar. VÀtgaslastbilen Hyundai Xcient har redan levererats till kunder i Schweiz och Hyundai förvÀntar sig att producera 2000 enheter per Är from i Är.

Företaget har en vision om ett framtida vÀtgassamhÀlle och tror sig Àven bli först i vÀrlden pÄ att massproducera tunga vÀtgaslastbilar.

VĂ€tgaslastbilen Hyundai Xcient har redan levererats till kunder i Schweiz och Hyundai förvĂ€ntar sig att producera 2000 enheter per Ă„r from i Ă„r. 

Toyota satsar pÄ vÀtgaslastbilar

Toyota sÀljer redan drygt 1500 exemplar av vÀtgaspersonbilen Mirai per Är. Huvudsakligen sÀljs dessa i Kalifornien dÀr de flesta tankstationerna för vÀtgas finns.

Nu ska den japanska fordonsjÀtten pÄbörja ett konkret samarbete med lastbilstilverkaren Hino. BrÀnslecellstekniken skall tas frÄn Mirai och kombineras med kaross frÄn Hino.

Ett demonstrationsfordon kommer att visas upp under första halvÄret 2021. Men företaget har Àven ett samarbete med amerikanska Kenworth sedan 2019 för att producera tunga vÀtgaslastbilar. Ett exempel pÄ det Àr Hydrogen Fuel Cell Electric Kenworth T680. De tror sig Àven vara vid en brytpunkt dÄ tekniken har visat sig vara tillgÀnglig.

Toyota har ett samarbete med amerikanska Kenworth sedan 2019 för att producera tunga vÀtgaslastbilar. Ett exempel pÄ det Àr Hydrogen Fuel Cell Electric Kenworth T680.

USA lÀgger i nÀsta vÀxel

Amerikanska lastbilstillverkaren Navistar Àr ett av de företag som tror pÄ grÀnslösa samarbeten med andra. De samarbetar exempelvis tÀtt med GM dÄ Navistar anser att de har ett globalt ledarskap nÀr det gÀller brÀnslecellsteknik.

Navistar har som mÄl att 2024 erbjuda en kommersiell version av sina internationella RH-serier som drivs av General Motors brÀnsleceller.

De siktar pĂ„ en rĂ€ckvidd av 80 mil pĂ„ lastbilarna och att en tankning tar 15 minuter. Att den nya generationen fordon ska vara en viktig del av en helhet i en ekosystemlösning Ă€r ocksĂ„ viktigt. Nya aktörer har ocksĂ„ börjat vĂ€xa fram pĂ„ den nordamerikanska kontinenten – startup-företaget Nikola Ă€r en sĂ„dan aktör.

Modellerna Àr Nikola Two och Nikola Tre och de planeras att produceras 2023 i ett samarbete med Bosch.

Korfattat: SÄ fungerar en brÀnslecell

Hur fungerar dÄ ett brÀnslecellselektriskt fordon? Mycket kortfattat sÄ leds vÀtgas och syre in i en brÀnslecell vilka tillsammans skapar elektricitet. Den elektriciteten kan sedan anvÀndas för att driva ett fordons elmotorer.

NÀr det gÀller utslÀpp sÄ har brÀnslecellen en stor fördel: den skapar endast varm luft och vattenÄnga. VÀtgasen i sig kan produceras pÄ ett hÄllbart sÀtt med el frÄn exempelvis sol- eller vindkraft frÄn vanligt vatten. Denna typ av vÀtgas kallas Àven grön vÀtgas.

Shell siktar pÄ hÄllbara drivmedel

Fossilbranschen Àr Àven med pÄ noterna nÀr det gÀller en övergÄng till en hÄllbar vÀrld. Samarbetet H2Accelerate Àr nÄgot som otvetydigt pekar i den riktningen. Ett tydligt behov finns av att fÄ fram hÄllbar energi till de brÀnslecellselektriska och, Àven, batterielektriska fordonen. Shells kunder Àr Àven medvetna om att det Àr dags för mer verkstad och mindre snack för att fÄ fram den hÄllbara energin:

“We first need to overcome the shortage of green electricity and hydrogen. Otherwise, neither BEVs nor FCEVs will make a difference,”.

Ett citat frÄn en finansiÀr av godstransporter pÄ vÀg i deras rapport DECARBONISING ROAD FREIGHT: GETTING INTO GEAR. I denna pekas tydligt pÄ vikten av att tiden för att agera Àr nu och att kompanjonskap Àr rÀtt vÀg att gÄ.

Exempelcitat frÄn rapporten

  • ”We are now starting to really walk the talk on decarbonisation as it’s clear that what is good for society is good for business, Global Shipper”
  • ”In all cases, cross-border collaboration and multinational actors will be key to accelerating learning, so that as solutions mature in one geography, they can be applied in others, allowing them to leapfrog ahead to a decarbonised future”.
  • “Let’s not ponder about the chickenand-egg problem of infrastructure and truck production, but start to collaborate and enable the ecosystem to make it happen.”

Framtiden krĂ€ver hĂ„llbara energikĂ€llor för hĂ„llbara transporter. Utvecklingen i mĂ„nga av dagens stora lastbilsföretag pekar tydligt pĂ„ ett intresse av att röra sig i en hĂ„llbar riktning. Det Ă€r förmodligen hĂ€r pengarna finns för framtidens företagande – alltsĂ„ Ă€ven utanför lastbilssektorn.

Larry Fink, grundare och VD i vÀrldens största kapitalförvaltare Blackrock, sa nyligen detta i sitt Ärliga brev till företagsledare:

”I have great optimism about the future of capitalism and the future health of the economy – not in spite of the energy transition, but because of it”

Artikelbild: Mercedes-Benz GenH2 Truck (Daimler Truck AG)

📝 FĂ„ en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.