Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
ūüöĘ H√§r √§r v√§rldens f√∂rsta elektriska sj√§lvk√∂rande containerfartyg

ūüöĘ H√§r √§r v√§rldens f√∂rsta elektriska sj√§lvk√∂rande containerfartyg

Yara Birkeland är namnet på världens första batteridrivna och självkörande containerfartyg. Det norska fartyget genomgår nu de sista förberedelserna inför driftsättningen senare under året.

Magnus Aschan
Magnus Aschan

Det norska fartyget Yara Birkeland uppges vara det första av sitt slag: ett elektriskt självkörande containerfartyg.

Fartyget levererades till Yara Norge AS, en norsk industrikoncern med verksamhet inom jordbrukskemikalier och gödselmedel, i november 2020. Just nu befinner sig Yara Birkeland i hamnen i norska Horten där det genomgår de sista förberedelserna för autonom drift inför lanseringen senare under 2021.

Yara Birkeland är ritat av Marin Teknikk och monterat av Vard Brattvåg i Norge. Tekniken är utvecklad av Norges Kongsberg Maritime och Leclanché SA i Schweiz har levererat batterierna. Jungfrufärden skedde i december 2020 mellan Brevik och Horten, enligt MarineTraffics webbplats.

Målet är att fartyget ska minska antalet dieseldrivna lastbilstransporter med cirka 40,000 resor per år. Elektrek rapporterade i oktober 2020 att sjöfarten släpper ut mer än en miljard ton koldioxid per år och utsläppen ökar. 90% av världens varor transporteras till havs och sjöfarten genererar 2-3 procent av utsläppen.

Internationella sjöfartsorganisationens växthusgasstrategi är att minska utsläppen med minst 50 procent fram till 2050 jämfört med 2008 och "en väg för minskning av koldioxidutsläpp som överensstämmer med temperaturmålen i Parisavtalet."

S√• i viss m√•n kan Yara Birkeland ocks√• ses som en isbrytare som visar v√§gen mot l√•ga utsl√§pp fr√•n transporter ‚Äď √§ven till havs.

Yara Birkeland uppges vara världens första autonoma elektrifierade containerfartyg.

Fakta om Yara Birkeland

MåttTotal längd (LOA): 80 m
Bredd (bredd): 15 m
Djup: 12 mDjupg√•ende (full): 6,3 m (Djupg√•ende √§r avst√•ndet mellan vattenlinjen och fartygets djupaste punkt)
Eco-hastighet: 6-7 knop
Max hastighet: 13 knop
KapacitetLastkapacitet: 120 TEU (TEU √§r en f√∂rkortning f√∂r 20 fot ekvivalent enhet, en exakt enhet f√∂r lastkapacitet)
D√∂dvikt: 3.200 mt (D√∂dvikten √§r skillnaden mellan f√∂rskjutningen och tomt fartygs massa [l√§ttvikt] vid ett givet drag. . Det √§r ett m√•tt p√• fartygets f√∂rm√•ga att b√§ra olika f√∂rem√•l)
FramdrivningAzipull-kapslar: 2 x 900 kW
Tunnelpropeller: 2 x 700 kW (ger sidokraft till fartyget)
BatterierKapacitet 7 MWh (motsvarar cirka 100 Tesla Model 3s)
NärhetssensorerRadar
Lidar
AIS-kamera
IR-kamera
Anslutning och kommunikationMaritime Broadband Radio
Satellite Communications
GSM

Källa artikelbild: Yara


Få ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter