Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🚗 Elbilar ökade i januari jĂ€mfört med förra Ă„ret

🚗 Elbilar ökade i januari jĂ€mfört med förra Ă„ret

Nyregistreringen av elbilar i januari ökade med 17 procent, jÀmfört med samma mÄnad Äret innan. Det gör det till den nÀst bÀsta januarimÄnaden hittills för elbilar.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Dela artikeln

Nyregistreringen av elbilar i januari ökade med 17 procent, jÀmfört med samma mÄnad Äret innan. Det gör det till den nÀst bÀsta januarimÄnaden hittills för elbilar.

Även laddhybrider ökade, upp nĂ€stan 19 procent.

Det gör att laddbara bilar utgjorde 59,5 procent av alla nyregistrerade bilar i januari, upp en aning frÄn 52,2 procent samma mÄnad Äret innan, enligt branschorganisationen Mobility Sweden.

Trots ökning, fortsatt "iskallt"

Trots att 2023 var det bÀsta Äret nÄgonsin för elbilar i Sverige (och vÀrlden) och att nyregistreringarna slog rekord Ätta av tolv mÄnader, hamrade branschorganisationen Mobility Sweden in sitt mantra om en "iskall" elbilsmarknad. De avrundade rekordÄret med att pÄstÄ att "elektrifieringstakten bromsade in." NÄgot andra medier svalde med hull och hÄr.

De förutspÄdde ocksÄ att elbilsmarknaden skulle minska under 2024. Nu inleddes den istÀllet med en ökning. DÄ jÀmför Mobility Sweden plötsligt januari mÄnad med helÄret 2023. DÄ framstÄr ökningen i januari som en minskning, för den som inte lÀser noggrant. Det vanliga Àr ju annars att mÀta mot samma mÄnad Äret innan.

"Andelen elbilar uppgick till nÀra 29 procent vilket Àr en inbromsning jÀmfört med 2023 helÄrs utfall pÄ 39 procent," skriver Mobility Sweden.

Om man gör som Mobility Sweden och tittar pÄ andelen istÀllet för antalet, sÄ landar den pÄ exakt samma som januari förra Äret, 28,8 procent.

Granska det som Àr för dÄligt för att vara sant

Efter att nyhetsmedierna misslyckats grovt i sitt granskade uppdrag förra Äret och utan ifrÄgasÀttande spridit Mobility Swedens bild av en minskande elbilsmarknad, skrev jag en debattartikel i Journalisten: Medierna mÄste kunna granska det som Àr för dÄligt för att vara sant

"Inte ett enda stort nyhetsmedium har rapporterat att 2023 var ett rekordĂ„r för elbilar. ... IstĂ€llet har rapporteringen handlat om hur dĂ„ligt det gĂ„r för elbilsmarknaden ... Mobility Sweden har ett uppenbart egenintresse i att framstĂ€lla verkligheten som mer negativ, för att fĂ„ statligt stöd, men trots det har medierna fullstĂ€ndigt misslyckats i sin granskning. Medierna ska inte bara granska saker som verkar för bra för att vara sant. De mĂ„ste ocksĂ„ granska det som kan vara för dĂ„ligt för att vara sant."

Om det har fÄtt nÄgon effekt vet jag inte, men TT:s artikel om januarisiffrorna var lite bÀttre Àn tidigare och man redovisade nu ökningen:

"Elbilar utgör 29 procent av nyregistreringarna. I januari registrerades 4 936 elbilar, att jĂ€mföra med 4 203 i januari 2023. Antalet laddhybrider uppgick till 4 072 under Ă„rets första mĂ„nad. Det Ă€r en ökning med 18,9 procent frĂ„n januari förra Ă„ret."

Som jag skrivit mÄnga gÄnger tidigare: Mobility Sweden gör bara sitt jobb (Àven om en jÀmförelse av en enskild mÄnad med ett helÄr Àr vÀl bedrÀgligt) som försöker trumma upp stöd för mer statligt stöd. Med en elbilsbonus skulle det sÀljas fler elbilar. Mediernas jobb Àr emellertid inte att okritisk köpa det en branschorganisation med tydligt egenintresse sÀljer.

Mathias Sundin
Arge optimisten


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.