Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🚗 Elbilar ökade i januari jämfört med förra året

🚗 Elbilar ökade i januari jämfört med förra året

Nyregistreringen av elbilar i januari ökade med 17 procent, jämfört med samma månad året innan. Det gör det till den näst bästa januarimånaden hittills för elbilar.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Dela artikeln

Nyregistreringen av elbilar i januari ökade med 17 procent, jämfört med samma månad året innan. Det gör det till den näst bästa januarimånaden hittills för elbilar.

Även laddhybrider ökade, upp nästan 19 procent.

Det gör att laddbara bilar utgjorde 59,5 procent av alla nyregistrerade bilar i januari, upp en aning från 52,2 procent samma månad året innan, enligt branschorganisationen Mobility Sweden.

Trots ökning, fortsatt "iskallt"

Trots att 2023 var det bästa året någonsin för elbilar i Sverige (och världen) och att nyregistreringarna slog rekord åtta av tolv månader, hamrade branschorganisationen Mobility Sweden in sitt mantra om en "iskall" elbilsmarknad. De avrundade rekordåret med att påstå att "elektrifieringstakten bromsade in." Något andra medier svalde med hull och hår.

De förutspådde också att elbilsmarknaden skulle minska under 2024. Nu inleddes den istället med en ökning. Då jämför Mobility Sweden plötsligt januari månad med helåret 2023. Då framstår ökningen i januari som en minskning, för den som inte läser noggrant. Det vanliga är ju annars att mäta mot samma månad året innan.

"Andelen elbilar uppgick till nära 29 procent vilket är en inbromsning jämfört med 2023 helårs utfall på 39 procent," skriver Mobility Sweden.

Om man gör som Mobility Sweden och tittar på andelen istället för antalet, så landar den på exakt samma som januari förra året, 28,8 procent.

Granska det som är för dåligt för att vara sant

Efter att nyhetsmedierna misslyckats grovt i sitt granskade uppdrag förra året och utan ifrågasättande spridit Mobility Swedens bild av en minskande elbilsmarknad, skrev jag en debattartikel i Journalisten: Medierna måste kunna granska det som är för dåligt för att vara sant

"Inte ett enda stort nyhetsmedium har rapporterat att 2023 var ett rekordår för elbilar. ... Istället har rapporteringen handlat om hur dåligt det går för elbilsmarknaden ... Mobility Sweden har ett uppenbart egenintresse i att framställa verkligheten som mer negativ, för att få statligt stöd, men trots det har medierna fullständigt misslyckats i sin granskning. Medierna ska inte bara granska saker som verkar för bra för att vara sant. De måste också granska det som kan vara för dåligt för att vara sant."

Om det har fått någon effekt vet jag inte, men TT:s artikel om januarisiffrorna var lite bättre än tidigare och man redovisade nu ökningen:

"Elbilar utgör 29 procent av nyregistreringarna. I januari registrerades 4 936 elbilar, att jämföra med 4 203 i januari 2023. Antalet laddhybrider uppgick till 4 072 under årets första månad. Det är en ökning med 18,9 procent från januari förra året."

Som jag skrivit många gånger tidigare: Mobility Sweden gör bara sitt jobb (även om en jämförelse av en enskild månad med ett helår är väl bedrägligt) som försöker trumma upp stöd för mer statligt stöd. Med en elbilsbonus skulle det säljas fler elbilar. Mediernas jobb är emellertid inte att okritisk köpa det en branschorganisation med tydligt egenintresse säljer.

Mathias Sundin
Arge optimisten


Få ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekräftar jag att jag har läst och godkänner personuppgifter och cookies policy.