Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🚘 Autonoma fordon tar ett steg framåt

🚘 Autonoma fordon tar ett steg framåt

De senaste veckorna har tre företag tagit viktiga steg framåt för självkörande bilar. Tesla lanserade ett betatest av deras autonoma teknik, Full-Self Driving. Waymo öppnar sin förarlösa taxitjänst för allmänheten i Phoenix, Arizona. Och Cruise gör samma sak i San Francisco.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Tesla

Tesla använder privatpersoner i sitt betatest. Först en liten grupp dedikerade Tesla-ägare, alla boende i Kalifornien verkar det som. De kommer kontinuerligt att expandera till fler och fler förare över hela USA och världen så snart tekniken är tillräckligt säker och de får godkännande från tillsynsmyndigheter.

Tesla har redan hårdvara och mjukvara för självkörning i de flesta av bilarna. Betatestet gäller en omarbetad och uppgraderad variant av programvaran.

Waymo

Waymo har haft bilar utan förare i trafik i Phoenix under året, men endast begränsat till ett fåtal personer med signerade sekretessavtal. Nu öppnar de sin tjänst för allmänheten som en taxitjänst och säger att snart kommer 100 procent av deras resor att vara helt förarlösa.

Cruise

Cruise erbjuder också en taxiservice för allmänheten, men börjar smått med bara fem bilar i en stadsdel. Detta för att "börja introducera människor till konceptet att förarlösa bilar kommer", säger de till Wired.

Zoox?

Zoox fick också nyligen tillstånd för förarlösa bilar i Kalifornien, men har inte meddelat när de ska börja använda det.

Att ta bort backup-föraren är ett stort steg

Waymo och Cruise har en mycket försiktig inställning. De är rädda för att orsaka en allvarlig olycka och göra tillsynsmyndigheter och allmänheten arga. Därför är det ett stort steg när de känner sig säkra nog att ta bort den mänskliga backupföraren.

Ett race om data

Som ordet antyder innebär maskininlärning att programvara använder data för att träna sig själv.

Det finns många olika åsikter om vilket företag som är i ledningen, men eftersom data är avgörande verkar det troligt att Tesla är nummer ett. När de andra företagen räknar sina körda kilometer i miljoner räknar Tesla dem i miljarder.

Jag skrev om det tidigare i Självkörande bilar blir ett race mellan tre tävlande.

“De har nästan en miljon bilar med självkörande hårdvara och mjukvara, i de flesta delar av världen. Dessa bilar har kört över 800 000 mil, hela tiden insamlande data.”

Jag har också skrivit tidigare om tävlingen som startade den självkörande revolutionen. Det var ur den tävlingen som Googles självkörningsprojekt kom, som nu heter Waymo.

Mathias Sundin

📝 Få en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.