Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🚀 Två svenska utforskare ska hinna före Elon Musk till Mars - del 1

🚀 Två svenska utforskare ska hinna före Elon Musk till Mars - del 1

I hela världen finns bara två konkreta projekt med syfte att ta människan till Mars. Det ena är Elon Musks SpaceX. Det andra är två svenskar.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

– Efter att Columbus hade åkt fylldes havet av andra fartyg. Det är det vi hoppas händer efter att vi tagit oss över denna barriär, säger Tina och Tom nickar instämmande.

Är de galna? Ja, sannolikt lite.
Är de hårt arbetande, extremt seriösa med åratal av extrema utmaningar bakom sig? Ja.
Har de tre rekord i Guinness rekordbok? Ja.
Kan de hinna före Elon Musk till Mars? Ja.

Så här ska det gå till.

Bara varit från varandra fem dagar

– Vill du verkligen jobba med det du pluggar nu? frågade Tina.
– Nä, svarade Tom.

Tom pluggade på Handelshögskolan i Stockholm och Tina jobbade på SVT när de träffades. Efter Tinas fråga släppte de allt och gav sig ut för att resa runt i världen. Det tog dem så småningom till toppen av Mount Everest. Deras första stora äventyr. Sedan dess har de varit utforskare och äventyrare på heltid. Något de verkligen vill jobba med.

Sedan de gifte sig har de inte varit från varandra mer än fem dagar och under alla dessa dagar tillsammans har de övervunnit extrema hinder. På vägen har Tina nästan drunknat i det iskalla vattnet på Nordpolen och Tom skadat sig så illa att han kunde blivit förlamad.

Efter Everest gav de sig i kast med sitt allra svåraste äventyr. Att utan stöd (unsupported) skida till Sydpolen och direkt därefter till Nordpolen. Innan de gjorde det ansågs det omöjligt, man behövde minst sex månaders återhämtning mellan polerna, eftersom det är så fysiskt påfrestande. Den tunga vikt var och en av dem fick släpa med sig gjorde att det även ansågs omöjligt för en kvinna att klara Nordpolen utan stöd.

I Guiness rekordbok finns Tina Sjögren med två gånger:

Och båda två en gång:

Efter dessa framgångar planerade de nästa, som också skulle få dem att hamna i Guinness rekordbok. Att klättra upp till toppen av K2 på vintern, vilket även det ansågs nästan omöjligt. Men när de började förbereda sig ville passionen inte infinna sig. Det var ju samma sak de gjort flera gånger. De ville ha en ny, rejäl utmaning.

För att hitta den vände de blicken uppåt.

Närmare rymden än toppen på Everest

De flesta tittar ner när de står på toppen av Mount Everest. Tina tittade upp. Detta var så nära man kunde komma rymden på jorden så hon ville ta in den från denna unika plats.

Det var också där de började leta efter sin nya och allra största utmaning.

– Vi började fundera på om det är möjligt att åka till rymden? Vi ville inte köpa en biljett med typ Virgin Galactic, utan vi ville ha ett nytt äventyr på riktigt, en expedition, vi två tillsammans. Men det är nog inte möjligt tänkte vi då, säger Tina.

Så de började åka på rymdkonferenser och pratade med astronauter, forskare och raketingenjörer. Den förste de lyssnade på var Robert Zubrin, grundare av Mars Society och författare till boken The Case for Mars. Efter föreläsningen frågade de honom samma fråga som de skulle komma att ställa till många andra:

– Har vi teknologin för att kunna ta människor till en annan planet, som Mars?
– Ja, svarade han, vi har haft den i årtionden.

Elon Musk och Robert Zubrin. Foto Robert Zubrin.

Efter att ha pepprat Zubrin med följdfrågor satt de hemma på kvällen och pratade. Tanken svindlade, men för första gången insåg de att det kunde vara möjligt. Mars låg inom räckhåll.

Alla andra de pratade med sa samma sak. Mars var möjligt med dagens, till och med gårdagens teknik, men vi har inte åkt för att politikerna har inte prioriterat att satsa tillräckligt med pengar på det.

Tina och Tom angrep den nya utmaningen med samma strategi som för expeditioner. Sätt ihop en plan, gå till sponsorer, köp raketer och utrustning. Men det visade sig att det inte var rätt sätt. Långsamt gick det upp för dem att de var tvungna att göra det den hårda vägen. Bygga sin egen raket, sin egen raketmotor och sitt eget rymdskepp.  

Hur gör man det?

– Man läser mycket och man pratar med massa människor, säger Tom.

– Vi kallade det Expedition Silicon Valley. Vi såg hur världen förändrades. För det första har vi internet. Där finns alla gamla patent, alla gamla studier av raketmotorer, allt. Det skulle tas oss år att få tag i den kunskapen förr i tiden. Det finns massa kurser på Stanford, MIT och massa andra ställen, gratis, fyller Tina i.

När jag träffade Tina och Tom för första gången, på en rymddebatt arrangerad av Christer Fuglesang på KTH i Stockholm, sa Tom något till mig som verkligen stack ut.

Du sa att rocket science är inte rocket science längre? Vad menade du med det?

– Att det är faktiskt inte är så svårt. Det är komplext, kräver mycket arbete för att förstå och lära sig, men det är inte så mycket nytt man behöver skapa. Den här typen av raketer har vi byggt i årtionden.

– Det här ett budskap jag vill skicka, framförallt till ungdomar. Lyssna inte på vad de säger på NASA. De betonar hur svårt det är eftersom det är ett argument för att de ska fortsätta få pengar, säger Tom.

– Man måste jobba hårt, men man måste inte vara jättesmart, säger Tina.

– Programmering är nyckeln till alla rymdprojekt. Om man börjar med programmeringen, så kan man ta genvägar för att lära sig nödvändig fysik och kemi. Du tar då reda på exakt vad du behöver kunna från exempelvis fysiken och tar in det i din kod. Istället för att spendera år med att bara lära sig fysik, eller kemi, säger Tom.

– Det här en helt ny approach som gör det möjligt för nya aktörer att komma in i rymdindustrin. Det här är viktigare än något annat när vi ser nya spelare konkurrera med Boeing och de andra stora spelarna.

Amerikanska militären knackar på dörren...

DARPA heter en amerikansk forsknings- och utvecklingsmyndighet kopplad till försvarsdepartementet. Kanske mest känd för allmänheten för att dess föregångare, ARPA, skapade den första versionen av internet, ARPANET.

En metod DARPA använder sig av för att pusha utveckling framåt är pristävlingar. Bland annat har de arrangerat en om självkörande fordon, som Warp News skrivit om tidigare.

🏎️ Om en självkörande framtid
Självkörande bilar sker nu, mitt bland oss. Men vi ser inte skogen för alla träden och riskerar att lura oss att tro att en radikal förändring är årtionden bort. Tiden att ta vara på möjligheterna med en självkörande framtid är nu.

DARPA Launch Challenge

Nu ville DARPA utveckla raketer vars innovationsprocess de beskrev som "tradig" med syfte att reducera risk istället för att leverera utveckling.

DARPA hörde av sin till Tina och Tom och frågade om inte de skulle delta i tävlingen. Nej, det hade de inte tid med, blev svaret. Men DARPA gav sig inte. De bokade in ett möte med Pythom Space och övertygade dem om fördelarna med att vara med.

Totalt fanns 55 team med i början av tävlingen. Tio stycken gick till final, varav Pythom Space var ett.

Inget team lyckades dock uppnå DARPA:s krav för att vinna, så tävlingen lades ner i början av 2020.

Blir Tina och Tom de första människorna på Mars?

Deras planerade avfärd är 2024. Skulle de missa det måste de vänta två år till 2026, då jorden och Mars är maximalt nära varandra.

Om de klarar det 2024 kommer de med stor sannolikhet vara först. Blir det 2026 kanske de får konkurrens av några astronauter från SpaceX. Men att vara först är inte deras mål.

– Det här är mycket större än att vara först. Det här är vår andra stora migration. Den första var ut ur Afrika. Det här handlar om att förändra mänskligheten. En helt ny värld av möjligheter, säger Tina.

–  Vi ser det här som en ny värld. När Columbus seglade till Amerika, fanns det andra både bättre båtar och seglare. Men ingen annan gjorde det. Han gjorde det. Det enda som krävdes var en tre veckors seglats. Det var inte svårt, det var rädslan som höll alla tillbaka. Man trodde man skulle trilla över kanten på jorden. Eller uppäten av sjömonster. Han visade att allt det där var fel, fortsätter Tina och Tom nickar igen.

Det är äventyrarens uppgift.

Att gå före och visa att det som man trodde var omöjligt var möjligt så att andra kan följa efter.

Mathias Sundin

Del två om Tina och Tom:

👩‍🚀👨‍🚀 Så ska Tina och Tom Sjögren ta sig till Mars - del 2
Tina och Tom Sjögren planerar att ta sig till – och tillbaka – från Mars i sin egen raket, med sin egenbyggda raketmotor. Här är de åtta steg som krävs för att nå den röda planeten.





Få ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter