Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
👩‍🚀👨‍🚀 Så ska Tina och Tom Sjögren ta sig till Mars - del 2

👩‍🚀👨‍🚀 Så ska Tina och Tom Sjögren ta sig till Mars - del 2

Tina och Tom Sjögren planerar att ta sig till – och tillbaka – från Mars i sin egen raket, med sin egenbyggda raketmotor. Här är de åtta steg som krävs för att nå den röda planeten.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Här är de åtta steg som Tina och Tom Sjögren jobbar med för att sig till och hem från Mars.

Har du inte läst del 1 om Tina och Tom finns den här.

🚀 Två svenska utforskare ska hinna före Elon Musk till Mars - del 1
I hela världen finns bara två konkreta projekt med syfte att ta människan till Mars. Det ena är Elon Musks SpaceX. Det andra är två svenskar.

Steg 1: Bygg en raketmotor

Pythom Space saktade inte ner för att de inte vann DARPA Launch Challenge. Om något styrkte topp-tio-placeringen deras självförtroende. Det första de gav sig i kast med var motorn. Innan de kunde bygga den behövde de få finansiering på plats, vilket de fick via svenska investerare.

– När vi fick finansiering hade vi designen klar och nu har vi byggt den. Den nådde det högsta trycket i kammaren för en liten raketmotor någonsin och dubbelt så högt som hos våra bästa konkurrenter. Över 90 procent av det som teoretiskt var möjligt, vilket var bättre än vi hoppades, säger Tom.

Det är komplicerat eftersom den blir oerhört het och hur undviker man att metallen inte smälter? Det kräver avancerad design för att kyla den. Förr i tiden tog det väldigt skickliga personer månader att bara bygga motorn. Nu kan vi 3D-printa den på en dag, säger Tina.

Motorn heter Asterex och tillsammans med Pythoms unika Black Magic-system är detta det enda drivsystemet som kommer gå att använda under alla delar av missionen till och från Mars, inte bara vid uppskjutningen från jorden.

Steg 2: Bygg en raket

Deras första raketmodell heter Eiger. Den är 12 meter hög, 1,1 meter i diamater och ska kunna ta 150 kg till omloppsbana. 80-90 procent av dagens satelliter är inom den viktklassen. Pythom kommer göra två stycken och skjuta upp den ena från Amerika och den andra från Europa.

Pythom Space-teamet har utvecklat och testat de individuella delarna (motorn, drivmedlet, strukturen) av raketen och håller i skrivande stund på att sätta ihop allting för första gången.

Steg 3: Bygg en raket till

När Eiger är klar kommer man ta sig an en större raketmodell, Kang. Nästan tre gånger så hög, 30 meter och kan ta 4000 kilo till omloppsbana. Det kommer vara den raket som Tina och Tom använder för att ta sig från jorden.

Steg 4: Bygg Marslandare

Olympus heter farkosten som först ska ta Tina och Tom ner till Mars, och sedan därifrån. Den kommer vara 2,5 meter i diameter och fyra meter hög med bränsletankarna.

Steg 5: Åk till Mars

Själva Marsresan kommer gå till så att 20 Kang-raketer transporterar utrustning till omloppsbana, där rymdfarkosten som ska ta dem till Mars byggs ihop från de övre delarna på raketerna. Därefter bär det av mot den röda planeten.

Steg 6: Omloppsbana runt Mars

Efter cirka nio månaders resa kommer rymdskeppet lägga sig i omlopppsbana runt Mars. Två landare kommer skickas ner. Först en med förnödenheter och annat material. Om den landar säkert kommer Tina och Tom åka ner i nästa landare.

– Jag tänker på det ögonblicket. Hur det kommer att kännas att trycka på knappen för att börja landa. Hur kommer det att kännas när vi är närmare Mars än jorden? säger Tina.

– Vi har pratat med geologer i vårt team och den mest intressanta platsen är Valles Marineris. Tre gånger djupare än Grand Canyon och väggarna är tre gånger så höga som Mount Everest. Fördelaktigt att landa där. Mer atmosfär som hjälper till att bromsa, säger Tom.

Luften är så tunn på Mars att den inte hjälper till att bromsa lika mycket som på jorden.

Steg 7: Ett halvår på Mars

Väl säkra på Mars kommer de inte bygga något hus att bo i. De kommer vandra runt till fots och bo i tält.

– Vi vet exakt hur mycket kalorier vi behöver, hur fet maten behöver vara, hur mycket vatten vi behöver dricka. Allt det där har vi lärt oss från våra expeditioner, säger Tom.

– Isolering har vi också lärt oss på Antarktis. Hur man är bekväm även under hårda förhållanden. Vi vet mycket av vad som kommer vänta oss, vilket jag tror kommer vara värdefullt, säger Tina.

Steg 8: Åka hem till jorden

Landaren som tog dem ner till Mars ska nu ta dem därifrån, upp till rymdfarkosten som väntar i omloppsbana. Förhoppningsvis mindre dramatiskt än när Matt Ridley lämnar planeten i The Martian.

Sen väntar ytterligare nio månader i rymden innan de får sätta ner fötterna på gamla hederliga jorden. Då har de varit borta från jorden i tre år.

Vad kostar kalaset?

NASA har gamla beräkningar att ta människor skulle kosta runt 100 miljarder dollar och det krävas ett tjugoårigt rymdprogram. Det var ändå mycket billigare än de 1000 miljarder dollar som det pratades om innan. Ingen tror det kommer kosta så mycket idag, men vad räknar Tina och Tom med för kostnad?

– Det blir billigare varje dag. Vi trodde att hela Marsexpeditionen skulle vara en miljard dollar eller så. Nu tror vi att det inte blir med än 500 miljoner dollar. Troligen ungefär 200 miljoner dollar.

Två miljarder kronor det är pengar det också. Det ska finansieras genom att skjuta upp satelliter i omloppsbana. Marknaden för satellituppskjutningar växer enormt snabbt. Det finns idag drygt 3000 aktiva satelliter i omloppsbana. I slutet av 20-talet tror man den siffran kommer vara runt 150 000 stycken. Många kommer skjutas upp av stora företag som SpaceX, men då får man som mindre satellit inte välja exakt omloppsbana.

– SpaceX är som att ta bussen, säger Tina. Vi erbjuder en Uber.

De mindre raketer som Pythom Space bygger kommer kunna placera satelliterna exakt där beställaren vill ha dem.

Redbull på rymddräkten

200 miljoner dollar är ingen liten summa pengar, men tänk vad exempelvis Redbull skulle kunna betala för att ha sin logga på rymddräkterna när de kliver ut på Mars. Kan Tina och Tom trovärdigt visa att de har en hyfsad chans kommer det inte bli svårt att få in pengarna.

Följ Tina och Tom på Warp News

Vi på Warp News har följt Tina och Tom Sjögren i snart två år och kommer fortsätta göra det. Bland annat planerar vi ett besök till Kalifornien där de utvecklar sina raketer och motor.

Nedan hittar ni en podcast-intervju med dem och deras framträdande på Warp Space Summit. Prenumera på vårt gratis nyhetsbrev så missar du inget.

Mathias Sundin


Få ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter