Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🛰 Utforskningen av planeten Mars gĂ„r in i ett snabbare skede 2020

Det pÄgÄr fyra olika projekt som syftar till att sÀnda nya farkoster till vÄr nÀrliggande planet och det Àr bara fram till och med sommaren.

Rich Spuller

Dela artikeln

Utforskandet av planeten Mars gÄr in i ett snabbare skede under det hÀr Äret. Det pÄgÄr fyra olika projekt som syftar till att sÀnda nya farkoster till vÄr nÀrliggande planet. Alla dessa riktar in sig pÄ att lanseras i juli.

Team frÄn olika delar i vÀrlden förbereder ambitiösa projekt som ska bidra till ytterligare utforskning av den Röda Planeten. FöregÄngaren, NASA:s Curiosity, har redan utfört ett historiskt uppdrag under senare Är som bidrar till att intresset för rymdfÀrder och forskning Äter blomstrar.

Curiosity-rovern Àr ungefÀr lika stor som en bil och utformad för att undersöka Gale-kratern, som en del i NASA:s Mars Science Laboratory-uppdrag (MSL). Den Àr fortfarande i drift och har befunnit sig pÄ Mars i 2717 dagar, nÀr detta skriv i januari 2020, och nu fÄr den snart sÀllskap.

Först ut Ă€r Mars 2020. I sommar skickar NASA ut en andra rover till vĂ„r nĂ€ra granne. Den tros landa 3760 miles, drygt 60 mil, frĂ„n Curiosity för att undersöka ”ett omrĂ„de format av vatten”. Den Ă€r utrustad med toppmoderna instrument som ska avlĂ€sa om det funnits utomjordiskt liv pĂ„ planeten. Med hjĂ€lp av en borr ska den samla in prover av de mest intressanta berg- och jordarterna. Tanken Ă€r att dessa, i framtiden, ska skickas hem till jorden för att undersökas.

BildkÀlla: planetary.org

Dessutom kommer Mars 2020 med en robot som kallas Mars Helicopter Scout (MHS). Det Àr en helikopterdrönare som ska testa anvÀndbar teknik för att utforska intressanta omrÄden pÄ planeten och underlÀtta planering av vÀgar för framtida rovers.

Kina sÀnder ocksÄ ivÀg en rover i sommar, Huoxing-1, för ett 90- dagars uppdrag. Den ska kartlÀgga markbeskaffenhet och atmosfÀr samt leta efter tecken pÄ liv, eller tidigare liv. Farkosten har utvecklats av China Aerospace Science and Technology Corporation (CASC) och ska drivas av solpaneler och undersöka Mars yta med hjÀlp av radar. Den kommer att utföra kemiska analyser av markytan samt leta efter biomolekyler och biosignaturer.

Kina visar sin Marslandare.

Avsikten Àr ocksÄ att klargöra vilken typ av teknik som krÀvs för att ta hem fynden frÄn Mars, nÄgot som planeras för 2030-talet.

Europeiska rymdorganisationen (ESA) samarbetar med ryska Roscosmos State Corporation för att lansera Rosalind Franklin, en rymdrobot uppkallad efter kemisten som bidrog till förstÄelsen av DNA-strukturens uppbyggnad. Som namnet anger kommer man att söka efter spÄr av liv. Den Àr den första i sitt slag som bÄde kan röra sig pÄ marken och djupstudera specifika fynd. Ryssland stÄr bakom robot och landare medan ESA tillhandahÄller bÀrarmodul. NÀr farkosten har landat sÀkert kommer den solenergidrivna roboten att utföra sitt uppdrag som Àr berÀknat till sju mÄnader.

BildkÀlla: BBC

Sist, men inte minst, kommer Förenade Arabemiraten att sÀnda ut satelliten Hope Mars Mission. Det Àr det första interplanetÀra vetenskapliga uppdraget via satellit under ledning av ett arabisk-islamiskt land. Tidpunkten har förberetts noggrant. Lanseringen Àr planerad till juli mÄnad och sammanfaller med ett  specifikt lÀge mellan Jorden och Mars som bara intrÀffar vartannat Är. Det betyder att rymdfarkosten ska nÄ Mars 2021, Äret för Förenade Arabemiratens 50- Ärsjubileum.

BildkÀlla: Space.com

Satelliten kommer att kretsa runt Mars och studera dynamiken i planetens atmosfÀr, hur den interagerar med den yttre rymden och solvinden. Dess frÀmsta uppgifter Àr att söka efter samband mellan det aktuella vÀdret och tidigare Mars-klimat. Den ska studera förlustmekanismerna frÄn Mars, undersöka hur de nedre och övre nivÄerna i atmosfÀren hÀnger ihop samt skapa en helhetsbild av dagliga och Ärliga variationer.

Kan vi utlÀsa ett större mönster i dessa nya projekt? Förenade Arabemiraten sÀger sig ha planer för en bosÀttning pÄ Mars Är 2117.

I en artikel skrev jag, strax efter nyÄr, att mÀnniskor troligen kommer att resa till Mars nÄgon gÄng under detta decennium. Alla dessa expeditioner pekar mot spÀnnande möjligheter för mÀnniskan och stÀrker bara min övertygelse om att fÄ se framtida bemannade farkoster. Det hÀr Äret erbjuder mÄnga utmaningar som kan resultera i ett kommande multiplanetÀrt liv. Att bevittna nya upptÀckter och genombrott Àr en resa i sig. Vilken tid vi lever i!

FĂ„ ett gratis veckobrev med