Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
đŸ›«Take-off för första bemannade SSTO-planet

đŸ›«Take-off för första bemannade SSTO-planet

90-talets teknik var otillrÀcklig för att göra verklighet av vad som anses vara rymdfarkosternas heliga graal. Ett nystartat företag har nyligen fÄtt ekonomiskt stöd att utveckla vÀrldens första farkost som kan gÄ upp i omloppsbana i ett enda steg.

Jakob Holgersson
Jakob Holgersson

Vare sig vi talar om verkligheten eller Kerbal Space Program, sÄ Àr farkoster med förmÄgan att Äka upp i omloppsbana i ett enda steg, SSTO, nÄgot av en helig graal. En sÄdan farkost skulle av uppenbara skÀl Àven innebÀra att man maximerar ÄteranvÀndbarheten.

Det har gjorts flera satsningar pÄ att ta fram SSTO-plan redan pÄ 1990-talet, exempelvis X-33 som utvecklades av NASA och Lockheed Martin. Det programmet, i likhet med mÄnga andra, lades dock ned pÄ grund av tekniska problem. Men nu nÀr tekniken har utvecklats och mognat, sÄ Àr det kanske dags att försöka igen?

Det tycker i alla fall Radian Aerospace, som 19:e januari i Är gick ut med att man samlat in investeringskapital till en summa av 27,5 miljoner USD för att utveckla, vad de sjÀlva pÄstÄr vara, vÀrldens första bemannade SSTO, Radian One.

Fram tills nu sĂ„ har det lilla startupförtaget, som hĂ„ller till i Renton utanför Seattle, arbetat i “stealthlĂ€ge”.Verksamheten har frĂ€mst varit inriktad pĂ„ konceptdesign och man har bara utvecklat vissa nyckelteknologier.

Radian One

Till skillnad frÄn gamla tiders rymdfÀrjor kommer Radian One att lyfta horisontellt och för att minska brÀnsleförbrukningen innan planet lyfter, kommer farkosten att dras upp i fart pÄ en slÀde pÄ ett sÀtt som pÄminner om hur jaktplan lyfter frÄn hangarfartyg. G-krafterna kommer vara lÄga för att göra uppskjutningarna bekvÀma och sÀkra, samt minska behovet av att trÀna passagerarna i förvÀg. One kommer sedan kunna ligga i en lÄg omloppsbana i upp till fem dygn, dÀr den kommer utföra sitt uppdrag.

Uppdragen omfattar förmÄgan att hÀmta och lÀmna personal och last till och frÄn privata samt offentliga rymdanlÀggningar, samt att hÀmta, tanka och underhÄlla satelliter. Utöver att stödja rymdmyndigheter samt bolag, ser Radian Àven farkosten som anvÀndbar för resor mellan olika destinationer pÄ jorden, dÀr passagerare sÄvÀl som en nyttolast pÄ upp till 2500kg kan tas till vilken plats pÄ jorden som helst pÄ mindre Àn en timme(!).

Farkosten kan sedan landa pÄ en vanlig flygplats om sÄ behövs. LÄngsiktigt Àr planen att flyga lika regelbundet som ett traditionellt flygbolag, nÄgot som delvis Àr möjligt pÄ grund av en vÀndtid pÄ 48 timmar.

—Med tiden avser vi att göra rymdresor nĂ€stan lika enkelt och praktiskt som flygresor, sĂ€ger Richard Humphrey, VD och medgrundare pĂ„ Radian.

🚀 Elon Musk delar information om SpaceX framtid
Elon Musk har utnÀmnts Man of the Year av Time. Och hans framtidsplaner Àr Ànnu mer ambitiösa Àn hans tidigare prestationer. Vad sÀgs om att sÀtta astronauter pÄ Mars 2027 eller anvÀnda planeten som en Noaks ark?

FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter