Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
⏰ Nu händer det – men ingen märker det

⏰ Nu händer det – men ingen märker det

Förra veckan hände två saker som mestadels blev notiser i nyhetsmedia. Jag som följt båda dessa utvecklingar i flera år fascineras över hur lite uppmärksamhet de får. Var och en för sig kommer de ha en massiv påverkan på vår värld.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Dela artikeln

Detta nyhetsbrev är för dig som är Premium Supporter hos Warp News, men det går fint att dela det med vänner och bekanta.

Förra veckan hände två saker som mestadels blev notiser i nyhetsmedia. Blue Origin landade en orbital raket och Waymo började köra robotaxi på motorvägar.

Jag som följt båda dessa utvecklingar i flera år fascineras över hur lite uppmärksamhet de får. Var och en för sig kommer de ha en massiv påverkan på vår värld.

Pausa vardagen i två minuter och ta in framtiden.

Betydelsen av självkörande fordon

Det genomförs nu hundratusentals taxiresor utan förare. Än så länge i begränsade områden, men dessa expanderar snabbt. Waymo har tidigare bara funnits i en handfull städer, nu adderar man motorvägar i stora delar av Kalifornien. Tesla erbjuder också en taxitjänst, än så länge med säkerhetsförare, men den försvinner snart. Flera kinesiska företag är i full gång och mindre tester kommer utföras i Europa.

Utvecklingen går stadigt och generativ AI har öppnat ny möjligheter att skapa virtuella miljöer där bilarna kan övningsköra.

Något hinder mot att få i det närmaste perfekt fungerade självkörande fordon under kommande decenniet tycks inte finnas. Det gäller "bara" att fortsätta utveckla.

Det innebär att vi under de närmaste årtiondena kommer göra alla fordon självkörande.

Dessa fordon kommer köra mycket säkrare och miljövänligare. Transporter kommer bli billigare, fordonen kommer se annorlunda ut, stadsplanering kommer ändras när vi får mindre eller annat behov av parkeringsplatser, affärsmodeller för olika typer av transportföretag kommer ändras – och mycket mer. En hel yrkeskategori – chaufförer – kommer bli arbetslösa, men vi har som sagt årtionden på att ställa om.

Denna massiva förändring borde få mycket större uppmärksamhet och påverka hur vi ser på och planerar vår framtid.

Betydelsen av att landa raketer

Tio år efter att SpaceX blev först med att landa en orbital raket (som kan gå i omloppsbana) lyckades Blue Origin upprepa bedriften. Vid första försöket landade den snyggt på ett fartyg ute till havs.

För SpaceX är detta rutin. I förrgår landade man en Falcon 9-raket för femhundrade gången. Men att ett annat bolag nu också klarar det gör att förmågan håller på att bli allmängods.

När en raket landas kan den återanvändas. Vilket självfallet är mycket billigare än att bygga en ny varje gång. Därför har kostnaden att nå rymden börjat minska och kommer sjunka dramatiskt. För sisådär tio år sedan kostade det 100 000 kronor att skjuta upp ett kilo till rymden. Den kostnaden kan framöver bli så låg som 100 kronor.

Det innebär att launchkostnaden kommande årtionden kommer att sjunka 99,9 procent.

Det gör rymden tillgänglig på ett helt annat sätt. Förutom att vi kommer ha miljontals satelliter och fler missioner ut i solsystemet, lär vi också få se ett flertal allt större rymdstationer. Framförallt vår närmaste rymd kommer bli ett extra lager på jorden.

Blue Origins grundare, Jeff Bezos, ser framför sig att vi flyttar allt mer industri till rymden.

Denna massiva förändring borde få mycket större uppmärksamhet och påverka hur vi ser på och planerar vår framtid.

Vakna!

Återkommande läsare av Warp News har följt denna utveckling sedan vi grundades år 2020. Under taggarna självkörande fordon och rymd har vi både rapporterat nyheter och försökt förklara vad som händer.

Men resten av världen behöver vakna. Negativa nyheter får återkommande stora rubriker, trots att de tjatats till leda. Den här sortens nyheter borde få minst lika stort genomslag. Förutom att det är viktiga saker att förstå, är det ju också spännande och intressant.

Nu är de två minuter som jag utlovade slut, men ha gärna dessa två utvecklingar i bakhuvudet när du tänker på både nutid och framtid.

Mathias Sundin
Arge optimisten


Få ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekräftar jag att jag har läst och godkänner personuppgifter och cookies policy.