Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
💡 Optimist's Edge: Ser du skillnad på datorgrafik och verklighet?

💡 Optimist's Edge: Ser du skillnad på datorgrafik och verklighet?

Tror du att du kan se skillnad på datorgrafik och verkligheten? Vår undersökning pekar på en sak, medan verkligheten är en annan...

Magnus Aschan
Magnus Aschan

Dela artikeln

Sammanfattning

📉 Vad folk tror

När kan du inte längre se skillnad på datorgenererad grafik och den verkliga världen? När vi ställde frågan i Warp News Facebook-grupp svarade en majoritet att det åtminstone är fem till tio år kvar innan vi inte kan se skillnad.

📈 Här är fakta

CGI, eller Computer-Generated Imagery, har funnits i snart 60 år. Under 90-talet nådde forskningen en kritisk massa och vi började se exempel på datorgenererat innehåll som var fotorealistiskt. Du kanske minns filmer som The Abyss, med sina vatteneffekter, och dinosaurierna i Jurrasic Park? Sedan dess har utvecklingen inte stannat av utan accelererat.

💡 Optimist's Edge

Idag ser du dagligen saker skapade i en dator som du tror är verkliga. Det är något de flesta av oss inte ens tänker på. Vår expert menar att "vi redan är där sedan flera år tillbaka, att vi inte längre kan skilja CGI från verkligheten". Det här gäller till och med den sista utmaningen, att skapa övertygande människor med hjälp av CGI.

👇 Så får du the Optimist's Edge

CGI revolutionerar nästan alla branscher: produktbolag, mäklare och fastighetsbolag, biltillverkare och givetvis hela film-, tv- och reklamindustrin. Oavsett var du jobbar behöver du ha koll på den här utvecklingen. Men du måste också ha koll som privatperson. Saker du tror är verkliga behöver inte vara det och du behöver träna ditt kritiska öga.

Vad tror du? Är det här ett foto, eller en bild skapad helt och hållet av en dator? Källa: Good Monday

📉 Vad folk tror

När kan du inte längre se skillnad på datorgenererad grafik och den verkliga världen?

Den här frågan ställde vi i Warp News Facebook-grupp och fick 148 svar:

  • 46 procent svarade "Vi är redan där"
  • 39 procent svarade "Vi är snart där – 5 år till"
  • 15 procent svarade "Det är en bra bit kvar – ge det 10 år"
  • Ingen svarade "Kommer aldrig att hända"

Men, majoriteten menar alltså att vi inte är där än och att det åtminstone är fem till tio år kvar.

Vad tror du?

📈 Här är fakta

De första exemplen på bilder skapade av datorer dök up under 40-talet på MIT. Någon gång i slutet av 50-talet skapades det första konstverket på en dator. En anonym IBM-anställd återskapade en bild på en kvinna från tidningen Esquire på datorskärmen tillhörande en militär dator som kostade över två miljarder kronor.

"Pin-up"-programmet, det första konstverket på en dator, kördes på en SD Console. Bildkälla: Southwest Museum of Engineering

Några år senare skapades den första datoranimerade filmen av Edward Zajac vid Bell Labs. Men redan 1958 använde Alfred Hitchcock mönster skapade av mekaniska datorer i filmen Vertigo.

Den första datoranimerade filmen, skapad 1963 av Edward Zajac vid Bell Labs.

Under 80-talet gjorde hemdatorerna det möjligt för vem som helst att skapa datorgrafik, animationer, spel och till och med 3d-grafik. Det dröjde dock fram till mitten av 90-talet för att forskningen skulle nå en kritisk massa och möjliggöra nästan fotorealistisk återgivning.

Commodore Amiga 1000, som lanserades 1985, var med sin för tiden kraftfulla grafikkrets en dröm att skapa 3d-grafik med.

CGI – Computer-Generated Imagery

Forskningen gjorde det möjligt för studios som Pixar, Industrial Light & Magic, Digital Domain och Weta att bli pionjärer inom fotorealistisk datorgrafik i industriell skala. Det var bråda dagar för CGI, Computer-Generated Imagery, i världens biosalonger. Det fanns en period från början av 90-talet och ett antal år framåt där varje ny "blockbuster" också innebar en ny uppvisning i CGI för att skildra saker som vatten, partiklar, hud, mänsklig rörelse, folkmassor, päls och hår.

Några exempel är The Abyss från 1989, Terminator 2: Judgement Day från 1991, Jurassic Park från 1993 och Toy Story från 1995.

Jurassic Park från 1993 var ett genombrott för CGI.

Det skapades bibliotek med simulerade fenomen, som vatten eller hår. Efter hand började mjukvaruföretag paketera ihop verktyg vilket resulterade i mångsidiga 3D-program. Några exempel är Cinema 4D, Blender, Autodesk 3DS Max och Maya. Verktygen används idag inom många områden, inte bara film.

Utvecklingen av verktygen har gått rasande fort. 2003 var 3DS Max 6 givetvis otroligt avancerat för sin tid men med dagens ögon ser det primitivt ut.

CGI kräver enorm datorkraft. I början var det stora datahallar som gällde för att skapa grafiken. Men CGI är ett utmärkt exempel på exponentiell teknikutveckling. Idag kan ett antal ihopkopplade grafikkort för hemmabruk skapa bättre grafik än en massiv Hollywood-budget kunde för bara några år sedan.

Användningen av CGI är omfattande i dagens spelfilmer, som här i Avengers Endgame.

💡 Optimist's Edge

Idag ser du dagligen saker skapade i en dator som du tror är verkliga. Det är något de flesta av oss inte ens tänker på. Men det gör Frederik Tennholt. Han jobbar med 3D-visualisering och retusch av reklambilder på Good Monday. I hans jobb tar han fram bilder på allt från nya produkter till hela byggnader, långt innan de finns i verkligheten.

Frederik Tennholt jobbar med 3D-visualisering och retusch av reklambilder på Good Monday. En stor del av hans jobb handlar om att skapa produkter som inte finns än, som den till vänster.

– Jag skulle påstå att vi redan är där sedan flera år tillbaka, att vi inte längre kan skilja CGI från verkligheten. Bilindustrin har till exempel använt tekniken länge, säger Frederik Tennholt.

Det här sparar stora pengar och gör jobbet väsentligt enklare menar han. Tidigare behövde tillverkaren ofta smyga ut prototyper av en bil till någon öde plats för fotografering. Idag skapar man med hjälp av CGI fotografiska reklambilder där nya bilmodeller kan placeras utomhus i en storstad mitt på dagen, utan att riskera att avslöja något innan modellen lanseras för allmänheten.

En Cadillac Soho. Som inte finns. Hela bilden, inklusive stadsmiljön, är gjord i en dator. Bild: Behance

En Ikea-katalog utan verkliga möbler

Ett annat exempel är Ikea som var tidiga med att fasa över till CGI för produktionen av den klassiska Ikea-katalogen.

– Istället för att bygga upp en fysisk köksmiljö i en fotostudio, som sedan skulle rivas några dagar efter fotografering för att bygga upp en annan miljö för fotografering, så kunde man nu skapa miljöerna helt i datorn i avancerade 3D-program, säger Frederik Tennholt.

Köket som producerades för den svenska marknaden, med hjälp av CGI, kan lätt uppdateras och anpassas för olika internationella marknader med olika ljusförhållanden, färgval och produkter som skiljer mellan olika marknader, menar Tennholt.

– Alla miljöer som byggs med CGI sparas såklart och kan återanvändas och uppdateras för nästa års bildproduktion.

Produkter som inte finns

Ytterligare ett exempel är förpackningar. Inom produktdesign jobbade man tidigare ofta med att skapa "dummy"-förpackningar av den nya produkten. De var ofta av dålig kvalitet på många sätt, men man fotograferade dem i studio och retuscherade så att slutprodukten ändå blev fin på bild.

– Idag jobbar man uteslutande med CGI för den här typen av produktion. Vi kan skapa fotografiska produktbilder flera månader och ibland år innan produkten lanseras i butik. Marknaden kräver ofta bilder på produkten innan den finns färdig att fotografera, menar Frederik Tennholt.

Det finns många fler exempel. I London finns Recent Spaces och The Boundary som, enligt Frederik Tennholt, båda producerar "top-notch" CGI inom främst arkitektur.

– Inom filmindustrin och VFX finns det idag otaliga studios som producerar helt fantastisk CGI som man inte kan avslöja utan att se deras videos bakom kulisserna.

Några exempel är svenska Important Looking Pirates som bland annat gjort CGI för tv-serien Mandalorian, tyska Sehsucht och Man vs Machine som har verksamhet i London och LA.

– Samtliga exempel producerar magiskt bra CGI, säger Frederik Tennholt.

Den sista utmaningen

Men är inte exemplen vi sett bara på saker? Det organiska är mycket svårare att skapa och "lura" människor med. Men vi är redan där också.

Kroppsspråk och uttryck är det sista svåra hindret för en dator att simulera. Men med motion capture, där en skådespelare gör rörelser som en dator spelar in och tolkar, överbryggas det hindret. Nästa steg är givetvis artificiell ingelligens, där en dator kan lära sig uttryck, poser och rörelser som inte går att skilja från en verklig varelse.

Nvidias VD Jensen Huang. Fast det är inte han. Det är CGI det här också och alla blev lurade under presentationen.

Det sista hindret, där du till och med luras att en människa är verklig trots att det är CGI, röjdes definitivt i augusti 2021. Då presenterade Nividas VD Jen-Hsun "Jensen" Huang grafikjättens nya renderingslösningar live – trodde vi. Men han var inte där. Nästan allt du såg var CGI, renderingar av Jensen gjorda i en dator.

Om alla blir lurade, då fungerar det eller hur?

👇 Så får du the Optimist's Edge

Utvecklingen inom CGI accelererar och allt mer runtomkring oss, saker vi tror är verkliga, finns enbart som ettor och nollor. Det här påverkar dig som privatperson, men också nästan alla branscher.

Som produktbolag använder du CGI för att skapa produktbilder och filmer, långt innan själva produkten finns. Biltillverkarna har gjort det här länge och många bolag inom livsmedel, kosmetika, möbler och mycket annat har insett de enorma fördelarna. Här sparas stora pengar.

Som mäklare och fastighetsbolag skapar du möblerade lägenheter innan spaden ens är i backen. Visningar kan till och med ske i virtual reality, där potentiella kunder får en långt bättre känsla av det framtida boendet än via en platt broschyr. Är det här de första staplande stegen in i en bransch som säljer drömmar?

Film-, tv-, spel- och reklambranscherna har revolutionerats tack vare CGI. Historiska platser kan återskapas i detalj, personer kan "återuppväckas" från de döda för att spela en sista roll och världar som inte finns kan bli livs levande i teveserier och spel. CGI är magi.

Verklighet eller Playstation 5? CGI är magi.

En sak är gemensamt för alla dessa exempel: det blir allt billigare och bättre. Till en början handlade det om miljonbelopp. Idag är grafikkortet i barnens speldator tillräckligt kraftfullt för att skapa CGI mer avancerat än en Hollywood-studio anno 2010. Tekniken är idag tillgänglig för alla.

Sist men inte minst. Det handlar om att vara medveten om den här utveckligen. Saker du tror är verkliga behöver inte vara det och du behöver träna ditt kritiska öga. Stämmer det här verkligen?

Den här tekniken är enormt kraftfull. Den kan luras oss och förtrolla oss. Kan den, rätt använd, till och med innebära världsfred? Imagine...

Du har nu en fördel eftersom du har fått denna kunskap före de flesta andra – vad ska du göra med din Optimist's Edge?


❓ Vad mer kan du göra?

Dela gärna fler idéer med andra Premium Supporters i vår Facebook-grupp.


Få ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter