Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
💬 Medias obalanserade rapportering kan inte viftas bort med gulliga uttrar

💬 Medias obalanserade rapportering kan inte viftas bort med gulliga uttrar

Bara 28 procent tycker att nyheterna Àr balanserade, visar en fÀrsk undersökning. Det hÀr Àr allvarligt eftersom förvÀntan Àr att medierna ska beskriva verkligheten och det kan inte viftas bort med artiklar om gulliga uttrar, skriver Warp News chefredaktör Magnus Aschan.

Magnus Aschan
Magnus Aschan

Dela artikeln

Upplever du att media har en balanserad rapportering? Att de beskriver verkligheten som den faktiskt ser ut? Baserat pÄ en undersökning, genomförd av Norstat pÄ uppdrag av Warp News, Àr ditt svar troligen nej.

Bara 28 procent tycker att svenska nyhetsmedier har en balanserad rapportering medan 60 procent tycker att det Àr övervÀgande negativt. 42 procent kÀnner sig mer pessimistiska nÀr de tar del av nyhetsmedierna.

Det hÀr Àr ett stort problem eftersom vi som mediekonsumenter har en förvÀntan om att medierna ger oss en rapport om verkligheten. IstÀllet fÄr vi en rapport om det vÀrsta som hÀnt.

Problemet Àr inte nytt. Det finns ett flertal tidigare undersökningar som visar samma sak och det har gjorts vissa ansatser frÄn medierna att adressera det hÀr.

2015 lanserade Ekot ”konstruktiva nyheter”. DĂ„ sade Eko-chefen Anne Lagercrantz att ”Varje vecka hör folk av sig och och sĂ€ger: Varför Ă€r ni sĂ„ negativa? ElĂ€ndeströtta lyssnare sĂ€ger att vi inte ser positiva saker i omvĂ€rlden och ibland ger jag dem rĂ€tt.”

Jag vet inte vad som hÀnde med Ekots satsning men den hade god ambition. Det handlade inte om att leverera tokroliga historier utan att uppmÀrksamma möjliga lösningar, inte bara konflikter och skandaler.

Ekots satsning stack ut. Andra redaktioner har levererat just tokroliga historier i sin missriktade ambition att balansera upp det negativa nyhetsflödet. Aftonbladet lanserade exempelvis godanyheter.se dĂ€r vi just nu möts av: Änkeuttrarna Pumpkin och Harris fann kĂ€rlek igen – i varandra: ”Sagolikt slut”.

Aftonbladets "Goda Nyheter".

I Medierna i P1 mötte Expressens tillförordnade ansvariga utgivare Karin Olsson min kritik med att de hade satsat pÄ positiva nyheter under sommaren. FrÄn och med maj rÀknar jag till 20 nyheter totalt, varav vissa mÄste vara feltaggade.

Det Àr för klent. Det hÀr Àr ett reellt problem för media men det verkar saknas bÄde insikt och vilja att gÄ till botten av dammen med problemet.

Jag tror Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski var helt rĂ€tt ute 2013 nĂ€r han skrev att ”Mediernas bild av samhĂ€llet Ă€r ofta betydligt mer negativ Ă€n positiv. Det blir ett problem om journalistik handlar om att komma sĂ„ nĂ€ra sanningen som möjligt.” och ett viktigt skĂ€l till det Ă€r, som Anne Lagercrantz sa, att "journalister Ă€r trĂ€nade i att se elĂ€nde”.

Det hÀr Äterspeglas i nyhetsflöden och undersökningar. Rapporteringen Àr negativ och gör mÀnniskor pessimistiska. Det som behövs nu Àr en grundlig diskussion om uppdrag och balans pÄ de svenska nyhetsredaktionerna, inte ett eget litet flöde med "goda nyheter".

FrÄgan Àr, vÄgar nyhetsmedierna ta tag i sitt problem med obalanserad rapportering pÄ riktigt? Det duger inte att vifta bort det med gulliga uttrar.


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.