Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
đŸ—žïž Du kan rĂ€dda lokaljournalistiken och tjĂ€na tonvis med pengar - vill du veta hur?

đŸ—žïž Du kan rĂ€dda lokaljournalistiken och tjĂ€na tonvis med pengar - vill du veta hur?

Alla tror att lokaljournalistik Àr en förlustaffÀr, men de förvÀxlar den med lokaltidningar. Noll distributionskostnad Àr en betydande tillgÄng som kan hjÀlpa dig att fÄnga en av vÄr nutids största affÀrsmöjligheter och samtidigt stödja lokaldemokratin.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Dela artikeln


Denna rubrik i Guardian Àr typisk: "Lokaljournalistiken Àr nere pÄ knÀ och Àventyrar demokratin."

En handfull mycket seriösa mÀnniskor tittade pÄ mig över bordet och nÄgra tjocka lagböcker, och sa samma sak som Guardians rubrik. De var vd:ar och chefredaktör för lokaltidningar runt om i Sverige.

Platsen var det vackra mötesrummet för konstitutionsutskottet som jag var ledamot i under mina Är i riksdagen.

KU-utfrÄgning med statsministern. Hittar ni mig pÄ bilden?

En berÀttelse frÄn en chefredaktör trÀffade rÀtt i bröstet.

PÄ grund av tidningens ekonomiska förhÄllanden var de tvungna att lÀgga ner sin bevakningen i ett omrÄde. I det efterföljande valet gick valdeltagandet ner just dÀr.

Hans budskap var tydligt: ​​Vi mĂ„ste rĂ€dda lokaljournalistiken, annars kommer vi att skada demokratin.

Lokaljournalistik kommer att blomstra - lokaltidningar kommer att dö

Jag hÄller med om det - vi mÄste rÀdda lokaljournalistiken, men det Àr inte samma sak som att rÀdda lokaltidningarna.

Lokaljournalistik kan överleva och framförallt frodas i internet-eran.

Nyligen har jag sett ett bra exempel pÄ detta, som jag kommer att dela med dig nu.

Men först mÄste vi kort backa och förstÄ varför lokaltidningar Àr i en sÄdan ekonomisk knipa.

Vad dödar lokaltidningarna?

I korthet: Internet.

Lokaltidningar skapade ofta lokala monopol. Det bÀsta sÀttet att nÄ mÀnniskor i det omrÄdet med annonser, sÀrskilt radannonser, var genom dessa tidningar. De fick betalt bÄde frÄn prenumeranter och annonsörer och tjÀnade mycket pengar.

VÀrldens frÀmste investerare, Warren Buffett, skrev detta om dem:

"Lönsamheten i en dominerande tidning Àr utmÀrkt, bland de allra bÀsta i nÀringslivet."

Han har Àgt flera tidningar, men har nu sÄlt dem alla.

Först kom Google med en ny typ av annons dÀr annonsörer kunde rikta sina annonspengar direkt mot mÀnniskor som faktiskt letade efter deras produkter.

Sen gjorde Facebook-annonser det möjligt att nÄ mÄlgrupper som med stor sannolikhet var intresserade av det du sÄlde.

Naturligtvis Àr detta mycket effektivare Àn att rikta sig mot alla som rÄkar bo i en stad.

Noll distributionskostnad Àr bra för journalistiken

Men samma internet som sÀnkte tidningarnas ekonomi kommer att rÀdda lokaljournalistiken.

Jag utelÀmnade slutet pÄ Guardian-rubriken: "Lokaljournalistiken Àr nere pÄ knÀ - det Àventyrar demokratin. Vem kommer att rÀdda den?"

Internet innebÀr gratis distribution. Om en eller tiotusen personer lÀser din artikel spelar ingen roll, kostnaden stiger inte. Men att trycka och distribuera en eller tiotusen tidningar Àr en enorm skillnad.

Dagens tidningar har stora kostnader för tryckning och distribution, men om du startar utan dessa kostnader uppstÄr en stor möjlighet.

Åtminstone i teorin.

Jag har sagt detta i flera Är, men verkliga exempel har inte varit sÄ mÄnga.

Lokaljournalistik - en framgÄngshistoria

Tills jag kom över dessa tweets av Andrew Wilkinson:

Han fortsatte med att beskriva den trasiga affÀrsmodellen, brist pÄ spÀnnande nyheter och fördjupande journalistik.

"Inget sammanhang eller djup. Ett race för att nÄ tweet-knappen,  sedan till nÀsta story för nÄ dagens trafikkvot för att kunna sÀlja fler bannerannonser."

IstÀllet för att bara klaga och tÀnka att ingenting kan göras Ät det, lanserade han Capital Daily.

"VÄrt mÄl Àr att bli vad lokaltidningen brukade vara. Tillförlitlig och oberoende rapportering om företag, politik och brott."
"SÄ stolt över vad teamet hittills har Ästadkommit och kan inte vÀnta med att se hur det gÄr."

SĂ„ hur gick det?

Andrew uppdaterade sin trÄd tidigare i Är:

Vi ville ge mÀnniskor en snabb överblick över vad som hÀnder (nyheter, evenemang, sport, konst) pÄ tvÄ minuter eller mindre. NÄgot du kan skumma igenom nÀr du dricker ditt morgonkaffe, som tidningens förstasida, för att kÀnna dig mer informerad.
Jag tĂ€nkte att det skulle vara ett kortlivat fĂ„nigt experiment ... Lokala samhĂ€llsnyheter Ă€r dött, eller hur? Nej. Inte alls

Det visar sig att mÀnniskor - Ätminstone i Victoria - desperat vill veta vad som hÀnde i deras lokala samhÀlle.
Jag har varit inblandad i alla typer av flashiga företag, men för första gÄngen stoppades jag pÄ lokala kaféer och folk pratade om Capital Daily, vÄrt nyhetsbrev...
Innan vi visste ordet av hade vi 5 000 prenumeranter. Sedan 20 000. Ett Är senare har vi över 40 000 prenumeranter.
Victorias befolkning Àr bara cirka 367 000, sÄ 1 av 10 invÄnare lÀser vÄrt nyhetsbrev (!) Vi Àr nu större Àn The Times Colonist, den 100 Är gamla dagstidningen...
Vi har börjat anstÀlla heltidsjournalister för att göra fördjupade reportage och tÀcka Àmnen som andra nyhetsredaktörer (fokuserade pÄ korta notiser) inte kan eller inte kommer att tÀcka.
SÄ vad fick det hÀr att fungera sÄ bra? NÄgra saker:
Vi rÀknade ut pareto-principen. 80% av resultaten för 20% av anstrÀngningen. Vi insÄg att det viktigaste folk ville ha var en enkel genomgÄng istÀllet för en komplex nyhetswebbplats. Jobbet som skulle göras var: "nÄgot att skumma som ger mig en kÀnsla av vad som hÀnder"...
Vi kapade alla traditionella kostnader för ett medieföretag. Ingen tryckpress. Inget kontor. Billig programvara (Mailchimp / Webflow).
Viktigast av allt: vi anvÀnde billig digital reklam för att bygga upp vÄr publik. Vi spenderade knappt tvÄ miljoner kronor pÄ Facebook och Instagram med nÀstan ingen konkurrens.
Dessa nyckelord Àr orörda. Ingen spenderar pengar pÄ förvÀrv av nyhetspublik.
TÀnk pÄ det hÀr: Jag kunde ha gÄtt och köpt lokaltidningen för 50-150 miljoner kronor, istÀllet spenderade jag tvÄ miljoner pÄ FB-annonser, 500 spÀnn pÄ Mailchimp och en halv miljon pÄ skribenter och BOOM!
Nu Àger jag den största dagstidningen i stan, utan grindvakter (direkt till inkorgen, ingen FB- eller plattformsrisk).
Jag förvÀntade mig att brÀnna pengar, men nu stÄr annonsörerna i rad och vi har insett att vi inte bara kan nÄ nollresultat utan ocksÄ vara lönsamma...
Men det som Ă€r coolt med detta Ă€r att lokala nyheter, Ă€ven 2020, Ă€r ​​relativt orört (alla tror att det inte gĂ„r att göra) och kan vara lönsamma...
Vi satsar nu. Jag har anstÀllt en fantastisk VD och vi vill lansera detta över Kanada och kanske i USA, men jag ville först dela lite inspiration för alla som funderar pÄ hur man bÀst stöder lokala nyheter....
För ungefÀr en till tvÄ miljoner kronor kan du förmodligen göra nÄgot liknande i din stad.

Intervju med vd:n

Jag kontaktade Andrew och blev ihopkopplad med företagets vd (Ànnu inte offentligt vem det Àr.)

Först ville jag veta hur de tÀnker kring intÀkter och specifikt prenumerationer, eftersom reklam kanske inte Àr den bÀsta lÄngsiktiga lösningen, Ätminstone enligt min mening.

I "min version" av lokaljournalistik baserar jag inkomsterna mestadels pÄ en lÄg prenumerationsavgift, 50-150 kronor i mÄnaden. Jag tror att mÄnga skulle vara villiga att betala det bÄde för korta nyheter och för fördjupande rapportering. Funderar ni pÄ nÄgot sÄdant, eller satsar ni frÀmst pÄ annonser?

”Vi har ett uppdrag att skapa en hĂ„llbar nyhetsorganisation, sĂ„ vi tĂ€nker pĂ„ varje möjlig intĂ€kt för att komma dit. I Kanada har mĂ€nniskor varit lĂ„ngsamma och ovilliga att betala för digitala nyheter sĂ„ vi undersöker hur en kombination mellan reklam och medlemskap kan se ut. Helst finansieras vi frĂ€mst genom lĂ€sare och har mindre beroende av annonsörer för att hĂ„lla oss vid liv."

Är ni lönsamma nu?

"Vi har haft ett positivt kassaflöde ett tag nu, och borde vara lönsamma 2021."

Andrew antydde i sina tweets om att expandera till andra stÀder, ska ni göra det?

”Vi ser luckor i samhĂ€llen överallt. Tidningar har sagt upp journalister eller har stĂ€ngt helt under det senaste decenniet, och covid har bara gjort det vĂ€rre. Det saknas samhĂ€llsnyheter och vi vill lösa en del av det."

SÄg ni det? Efter bara nÄgot Är Àr de redan kassaflödespositiva! Kanske till och med lönsamma nÀsta Är. Det hÀr Àr lokaljournalistik vi pratar om. Verksamheten som Àr "nere pÄ sina knÀn."

Optimistens fördel

Detta Àr ett perfekt exempel pÄ optimistens fördel, the optimist's edge.

Alla tror att lokaljournalistik Àr en begravning och att det inte finns nÄgot att göra Ät det. IstÀllet finns det en enorm möjlighet hÀr.

Jag gissar att Andrews företag snart kommer att tÀcka dussintals stÀder och har potential att bli ett stort medieföretag.

Du har samma möjlighet.

Samtidigt kan du skapa ett nyhetsmedia som inte har en övervikt av negativa nyheter och istÀllet ge mÀnniskor en balanserad syn pÄ vÀrlden.

RÀdda lokaljournalistik, hjÀlp demokratin, tjÀna massor av pengar och skapa ett faktabaserat balanserat nyhetsmedium.

Gör't! 😀

Mathias Sundin


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.