Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🚘 Rekord för elbilar i augusti, igen (ja, vi vet, det börjar bli tjatigt)

🚘 Rekord för elbilar i augusti, igen (ja, vi vet, det börjar bli tjatigt)

Minskning för bensin- och dieselbilar och kraftig ökning för elbilar. Elbilarna har slagit rekord sju av åtta månader under 2023.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Dela artikeln

Nyregistreringen av elbilar i Sverige ökade med 68 procent i augusti, jämfört med samma månad förra året. Hittills i år är ökningen 37 procent, enligt Mobility Sweden.

Samtidigt minskar nyregistreringarna av dieselbilar med 40 procent och bensinbilar med 12 procent, enligt car.info.

Populäraste elbil i augusti var Teslas Model Y, med Volkswagens ID.4 på andra plats. VW lyckades dock knipa förstaplatsen som mest nyregistrerade märke.

Ny retorik?

Under hela året har branschorganisationen sagt att marknaden för elbilar är iskall, eller någon variant av det ordet. Nu har vi klarat av åtta av årets tolv månader, och elbilarna har slagit rekord sju av åtta månader. Dags för en ny retorik?

Nej.

"Nyförsäljningen på privatsidan är fortsatt iskall," säger Sofia Linder, chefekonom på Mobility Sweden.

Frågan är vad iskall innebär? Om man jämför nyregistreringar av elbilar till privatpersoner i år med föregående år så kan man se att under januari till augusti 2020 reggades 13931 elbilar på privatpersoner. 2021 ökade det till 29529 för motsvarande period. Under samma period i år är siffran 23210 stycken. Det innebär en minskning med 21 procent sedan förra året. Jämfört med 2021 är det upp 67 procent.

Samtidigt har antalet elbilar till företag ökat kraftigt. 2021 nyregisterades 16173 elbilar hos företagen, 2022 20577 stycken och 2023 45102. Det är alltså mer än en dubblering sedan förra året och en tredubbling sedan 2021.

Som sagt har det totalt i år nyregistrerats 37 procent fler elbilar än samma period förra året.

Mobility Sweden har rätt i att privatmarknaden är svagare än förra året, men ändå den näst bästa den någonsin varit. Om det är iskallt, får var och en bedöma.

Jag klandrar inte en branschorganisation för att de opinionsbildar för sina medlemmar. Mitt problem har hela tiden varit att nyhetsmedia okritiskt köpt deras retorik och vid flera tillfällen överdrivit den. Som TT efter rekordmånaden juni skrev: Elbilsförsäljningen tappar rejäl fart.

Mathias Sundin
Arge optimisten


Få ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekräftar jag att jag har läst och godkänner personuppgifter och cookies policy.