Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
💡 Google borde hyllas för sina ambitiösa satsningar på annat än sök

💡 Google borde hyllas för sina ambitiösa satsningar på annat än sök

Google fick stryk på börsen när de presenterade sin senaste kvartalsrapport. De tjänar fortfarande multum på sök, men nästan en miljard dollar i förluster i kategoring "other bets" gjorde börsen sur.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Det här en premium-artikel som är öppnad för dig av våra Premium Supporters. De stödjer vårt arbete med att sprida faktabaserad optimism. Vill du också stödja oss kan du läsa mer här.

Other bets är Alphabets satsningar på sådant som inte relaterar till sök, eller nödvändigtvis att organisera världens information. Där finns till exempel självkörande fordon i form av Waymo. Loon som är ballonger som ska ge internetuppkoppling i fattiga delar av världen. Drönare i Wing, och mycket annat.

I min mening finns bolag inte till bara för att tjäna maximalt med pengar. De ska göra nytta för samhället och mänskligheten. (Hur man definierar det är en längre diskussion.) För att göra det behöver de såklart gå med vinst och ha en fungerande affärsmodell. Men att Alphabeth lägger några av sina miljarder (15 miljarder dollar hittills) på viktiga utvecklingar är utmärkt.

Om det inte hade varit för Google hade sannolikt inte självkörande fordon kommit så långt som det har idag. Efter DARPAs tävlingar som pushade utvecklingen av självkörande fordon framåt (jag berättar den storyn i WIP-artikel #1) lyfte inte bilföretagen ett finger för att ta vid. Det enda företag som gjorde det var Google, vilket idag är Waymo. Tack vare det pumpar nu alla bilföretag in miljarder i utveckling av självkörande.

📝 Få en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.