Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
💡 Arge optimistens funderingar: Elbilar Ă€r jĂ€ttedĂ„liga i kyla! Eller..?

💡 Arge optimistens funderingar: Elbilar Ă€r jĂ€ttedĂ„liga i kyla! Eller..?

Kylan och kökaoset pÄ E22:an gjorde att mÄnga började kasta ur fördomar om hur elbilar hanterar kylan. De flesta av dem helt felaktiga.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Dela artikeln

Mina funderingar, tips och annat smÄtt och gott som jag tror passar en faktabaserad optimist. För dig som Àr Premium Supporter hos Warp News, men det gÄr fint att dela det med vÀnner och bekanta.

đŸ„¶ Vardagspessimism

Kylan och kökaoset pÄ E22:an gjorde att mÄnga började kasta ur fördomar om hur elbilar hanterar kylan. En sÄ kallad expert, Carl-Erik Stjernvall pÄ Riksförbundet M Sverige, sa till SVT att en elbil med kvarts laddning klarar sig "ett par timmar", medan en bensinbil med kvarts tank klarar sig 30 timmar.

Enligt ett test klarar elbilar i cirka 10 minusgrader, med vÀrmepump cirka 15-17 timmar tomgÄng, per 10 kWh batteri. Utan vÀrmepump cirka 6-8 timmar.

En Kia e-Niro med ett 68 kWh stort batteri och en kvartsladdning skulle alltsÄ klara att stilla i en kö i 10 minus, med 21 plusgrader i kupén, i sisÄdÀr 25-30 timmar.

En biltestare i Arjeplog sÀger till Di att "elbilar Àr överlÀgsna i kyla." Han pekar pÄ att en elmotor alltid startar, elbilen blir varm vÀldigt snabbt och antispinnsystemen reagerar snabbare i en elbil, vilket Àr en fördel pÄ vintervÀgar.

”Vi hade 39 minusgrader hĂ€r i morse. Fruns dieselbil fick stĂ„ och sĂ„ skjutsade jag henne i elbilen”, sĂ€ger han till Di.

Den stora nackdelen med elbilar i kylan Ă€r rĂ€ckvidden, som minskar. Är det riktigt kallt vill man ju dessutom ha rejĂ€l marginal om man skulle rĂ„ka bli stĂ„ende nĂ„gonstans. DĂ„ fĂ„r man ladda mer Ă€n man brukar, vilket tar tid vid lĂ„ngresor.

Jag kan förstÄ var oron kommer ifrÄn. För ett par Är sedan blev jag och familjen sittande i flera timmar i en bilkö pÄ sommaren. Det var rejÀlt varmt ute sÄ luftkonditioneringen gick pÄ högvarv. Jag blev rejÀlt förvÄnad över att det knappt mÀrktes pÄ energiförbrukningen. Batteriprocenten gick knappt ner medan vi vÀntade.

Bara för att det Àr el kÀnner man att det borde dra mer. TÀnker man efter förstÄr man att det inte Àr sÄ, men kÀnslan förstÄr jag. Det ursÀktar dock inte en sÄ kallad expert, som Carl-Erik Stjernvall, att ha sÄ fullstÀndigt fel.

Mathias Sundin
Arge optimisten


❗ Annat smĂ„tt och gott

FörvÄnad. Inte.

NBER


VÀrldens Àldsta recept Àr inte frÄn Homo sapiens, utan frÄn Neandertalarna. Hur lÀnge dröjer det innan vi fÄr se Neandertalsdieten? Eller gÄ ner i vikt med 70 000 Är gammalt tunnbröd?

đŸŽ™ïž Faktabaserad framtidstro pĂ„ er konferens?

Planerar ni en konferens eller event och det blir för mycket depp? DÄ kan ni boka mig, Arge optimisten, som kommer och sprider en faktabaserad optimism och framtidstro.

LÀs mer pÄ mathiassundin.org.

📚 Köp AI-boken Kentaurens fördel

SÄ tÀnker, skriver och kommunicerar du bÀttre och snabbare med ChatGPT. Första boken dÀr en mÀnniska, Mathias Sundin, skriver bok ihop med AI som har ett namn, utseende och personlighet.

Köp den hÀr

đŸŠŸ GĂ„ kursen Bli en kentaur

En praktiskt inriktad kurs för dig som vill komma igĂ„ng med ChatGPT och liknande AI-verktyg. Du fĂ„r ocksĂ„ skapa en egen AI-assistent.

LÀs mer hÀr


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.