Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
💡 Arge optimistens funderingar: Elbilar är jättedåliga i kyla! Eller..?

💡 Arge optimistens funderingar: Elbilar är jättedåliga i kyla! Eller..?

Kylan och kökaoset på E22:an gjorde att många började kasta ur fördomar om hur elbilar hanterar kylan. De flesta av dem helt felaktiga.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Dela artikeln

Mina funderingar, tips och annat smått och gott som jag tror passar en faktabaserad optimist. För dig som är Premium Supporter hos Warp News, men det går fint att dela det med vänner och bekanta.

🥶 Vardagspessimism

Kylan och kökaoset på E22:an gjorde att många började kasta ur fördomar om hur elbilar hanterar kylan. En så kallad expert, Carl-Erik Stjernvall på Riksförbundet M Sverige, sa till SVT att en elbil med kvarts laddning klarar sig "ett par timmar", medan en bensinbil med kvarts tank klarar sig 30 timmar.

Enligt ett test klarar elbilar i cirka 10 minusgrader, med värmepump cirka 15-17 timmar tomgång, per 10 kWh batteri. Utan värmepump cirka 6-8 timmar.

En Kia e-Niro med ett 68 kWh stort batteri och en kvartsladdning skulle alltså klara att stilla i en kö i 10 minus, med 21 plusgrader i kupén, i sisådär 25-30 timmar.

En biltestare i Arjeplog säger till Di att "elbilar är överlägsna i kyla." Han pekar på att en elmotor alltid startar, elbilen blir varm väldigt snabbt och antispinnsystemen reagerar snabbare i en elbil, vilket är en fördel på vintervägar.

”Vi hade 39 minusgrader här i morse. Fruns dieselbil fick stå och så skjutsade jag henne i elbilen”, säger han till Di.

Den stora nackdelen med elbilar i kylan är räckvidden, som minskar. Är det riktigt kallt vill man ju dessutom ha rejäl marginal om man skulle råka bli stående någonstans. Då får man ladda mer än man brukar, vilket tar tid vid långresor.

Jag kan förstå var oron kommer ifrån. För ett par år sedan blev jag och familjen sittande i flera timmar i en bilkö på sommaren. Det var rejält varmt ute så luftkonditioneringen gick på högvarv. Jag blev rejält förvånad över att det knappt märktes på energiförbrukningen. Batteriprocenten gick knappt ner medan vi väntade.

Bara för att det är el känner man att det borde dra mer. Tänker man efter förstår man att det inte är så, men känslan förstår jag. Det ursäktar dock inte en så kallad expert, som Carl-Erik Stjernvall, att ha så fullständigt fel.

Mathias Sundin
Arge optimisten


❗ Annat smått och gott

Förvånad. Inte.

NBER


Världens äldsta recept är inte från Homo sapiens, utan från Neandertalarna. Hur länge dröjer det innan vi får se Neandertalsdieten? Eller gå ner i vikt med 70 000 år gammalt tunnbröd?

🎙️ Faktabaserad framtidstro på er konferens?

Planerar ni en konferens eller event och det blir för mycket depp? Då kan ni boka mig, Arge optimisten, som kommer och sprider en faktabaserad optimism och framtidstro.

Läs mer på mathiassundin.org.

📚 Köp AI-boken Kentaurens fördel

Så tänker, skriver och kommunicerar du bättre och snabbare med ChatGPT. Första boken där en människa, Mathias Sundin, skriver bok ihop med AI som har ett namn, utseende och personlighet.

Köp den här

🦾 Gå kursen Bli en kentaur

En praktiskt inriktad kurs för dig som vill komma igång med ChatGPT och liknande AI-verktyg. Du får också skapa en egen AI-assistent.

Läs mer här


Få ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekräftar jag att jag har läst och godkänner personuppgifter och cookies policy.