Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🚘 Smarta vĂ€gar kommer revolutionera vĂ„rt resande

🚘 Smarta vĂ€gar kommer revolutionera vĂ„rt resande

Inom det europeiska C-Roads-projektet testas tekniker för intelligent transport i Italien pÄ motorvÀg A22. Det handlar om autonoma körsystem och datakommunikation bÄde fordon-till-fordon och till infrastruktur.

Jakob Holgersson
Jakob Holgersson

Med Internet har mÀnniskor börjat kommunicera digitalt. Sedan med M2M-protokoll (maskin-till-maskin) och IoT-teknik (Internet of Things) har Àven industrimaskiner blivit uppkopplade.

Ett annat steg i den digitala revolutionen ligger i utvecklingen av Smarta VÀgar. Tack vare C-Roads-projektet har Europa för avsikt att skapa ett helt sammankopplat system av vÀgar och fordon med C-ITS (Cooperative Intelligent Transport Systems) teknik.

I framtiden kommer fordon, gods och passagerare att fÀrdas pÄ europeiska vÀgar parallellt med data. Det senare kommer att göra det möjligt för alla att resa sÀkrare, snabbare och mer miljövÀnligt.

Fokusera pÄ big data och uppkoppling

Projektet omfattar sensorisering av hela det europeiska motorvÀgsnÀtet, med konstruktion av kontrollcenter för att ta emot data och kommunicera med fordon. Syftet Àr att skapa en infrastruktur för datautbyte som gör att fordon kan röra sig fritt och sÀkert pÄ europeiska vÀgar: bÄde autonomt och manuellt.

Det Àr inte pÄ nÄgot sÀtt enkla mÄl eftersom full uppkoppling mÄste uppnÄs utmed EU:s vÀgar.

För det första krÀvs fullstÀndig datatÀckning lÀngs hela lÀngden av dessa motorvÀgar. För att distribuera insamlad data effektivt mÄste datautbytesprotokollen V2I (Vehicle to Infrastructure) och V2V (Vehicle to Vehicle), eller V2X (Vehicle to Everything) skapas. Dessutom Àr det nödvÀndigt att skapa algoritmer som associerar all denna data med de faktiska ÄtgÀrder som ska utföras av rörliga fordon.

De smarta vÀgarna kommer till Italien

Bild: Stellantis

C-Roads Ă€r inte ett framtida projekt utan har införts och testats i hela EU sedan 2016. I synnerhet har omfattande experimentell verksamhet pĂ„gĂ„tt i Italien under de senaste 4 Ă„ren pĂ„ motorvĂ€g A22, som förbinder Italien med Österrike och Tyskland.

Det projekt som vÀcker mest uppmÀrksamhet Àr det som genomförts i samarbete med Iveco. Detta projekt, kallat Plattoning, testar en konvoj av 4 sammankopplade och sjÀlvkörande lastbilar, dÀr den första kör resten. Som i ett tÄg dÀr loket leder de andra vagnarna, inte med hjÀlp av en fysisk sammankoppling utan digital. Infrastrukturen delar data mellan fordonen, i V2I-lÀge, om vÀgarbeten, stillastÄende fordon, intensiv trafik, ogynnsamma vÀderförhÄllanden, förekomsten av vÀgtullar etc. Fordon utbyter V2V-data om hastighet, acceleration, riktning, girning.

Dessutom har tillsammans med Fiat Research Center (CRF) en prototyp av Highway Chaffeur-systemet testats. Det Àr en teknik som tillÄter automatisering i körande fordon för att kontrollera hastighet och rutt och för att automatiskt byta körfÀlt. Systemet testades pÄ tunga fordon pÄ A22 för att identifiera fördelarna med denna teknik och göra köralgoritmer mer effektiva.

Slutligen implementerade TIM mobilnÀtstÀckning över hela vÀgnÀtet och utvecklade system för att möjliggöra effektivt V2I-datautbyte.

Flera fördelar vid försök

Utvecklingen av Smart Roads ger flera fördelar, inte begrÀnsade till sjÀlvkörande fordon, utan Àven för manuellt körda bilar.

Som i all teknik som anvÀnder Big Data, möjliggör insamling och anvÀndning av korrekt information effektivare vÀgresor. Genom att anpassa rutt och hastighet baserat pÄ olyckor, vÀgarbeten, vÀderförhÄllanden Àr det möjligt att fÄ ut det mesta av vÀgnÀtet och göra trafiken smidigare. Detta undviker trafikstockningar, gör resor snabbare, bekvÀmare och minskar CO2-utslÀppen.

Men de frÀmsta fördelarna gÀller naturligtvis körsÀkerheten. Genom att i förvÀg veta vad som vÀntar oss lÀngs vÀgen och andra fordons rörelser minskar risken för olyckor avsevÀrt.

Vi kan förestÀlla oss en framtid dÀr körningen blir sÀkrare och smidigare, kanske ombord pÄ fordon dÀr vi lugnt kan beundra landskapet, utan att behöva Àgna extrem uppmÀrksamhet Ät vÀgfaror.

Bild: https://www.autobrennero.it

📝 FĂ„ en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.