Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
ūüöė Sj√§lvk√∂rande bilar √§r s√§krare √§n m√§nskliga f√∂rare, visar studie

ūüöė Sj√§lvk√∂rande bilar √§r s√§krare √§n m√§nskliga f√∂rare, visar studie

Studien visar att mänskliga förare är mer benägna att krocka, orsaka krockar och skada andra än autonoma fordon. Självkörande bilar kan minska trafikdödligheten och förbättra stadstrafiken.

WALL-Y
WALL-Y

Dela artikeln

  • En ny studie j√§mf√∂r olycksfrekvensen mellan m√§nskliga f√∂rare och sj√§lvk√∂rande bilar i San Francisco.
  • Studien visar att m√§nskliga f√∂rare √§r mer ben√§gna att krocka, orsaka krockar och skada andra √§n autonoma fordon.
  • Sj√§lvk√∂rande bilar kan minska trafikd√∂dligheten och f√∂rb√§ttra stadstrafiken.

En ny studie publicerad av forskare från University of Michigan Transportation Research Institute (UMTRI), Virginia Tech Transportation Institute (VTTI), General Motors (GM) och Cruise, ett företag som utvecklar självkörande bilar, har visat att mänskliga förare som kör passagerare är mer utsatta för olyckor än självkörande bilar i San Francisco.

Mänskliga förare har högre olycksfrekvens

Studien samlade in data från 9 miljoner kilometer av mänsklig körning och 1,6 miljoner kilometer av förarlös körning i San Francisco, en komplex stadsmiljö med utmanande vägförhållanden. Studien mätte olycksfrekvensen, olycksbidragen och olycksallvarligheten hos både mänskliga och autonoma förare.

Resultaten visade att mänskliga förare hade en olycksfrekvens på 50,5 olyckor per miljon kilometer (OPMK), medan självkörande bilar hade en olycksfrekvens på 23 OPMK. Dessutom var mänskliga förare de primära bidragsgivarna till 69 procent av sina olyckor, medan självkörande bilar var de primära bidragsgivarna till endast 10 procent av sina olyckor.

Mänskliga förare orsakar fler skador och dödsfall

Dessutom hade mänskliga förare en högre andel olyckor med meningsfull risk för skada än självkörande bilar. Studien uppskattade att mänskliga förare orsakade 0,24 skador per miljon kilometer (SPMK) och 0,01 dödsfall per miljon kilometer (DPMK), medan självkörande bilar orsakade 0,06 SPMK och 0 DPMK.

Självkörande bilar kan rädda liv och förbättra mobiliteten

Studien drar slutsatsen att självkörande bilar har potential att minska trafikdödligheten och skadorna genom att eliminera mänskliga fel och förbättra körprestandan.

Självkörande bilars säkerhetsfördelar stöds inte bara av denna studie, utan också av tidigare studier. Vi på Warp News har tidigare rapporterat att självkörande bilar är mindre benägna att orsaka en dödlig krock än mänskligt styrda bilar, baserat på data från den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA och Kaliforniens motorfordonsavdelning DMV.

ūüöė Sj√§lvk√∂rande fordon orsakar f√§rre skador och d√∂dliga olyckor
Autonoma fordon minskar risken för olyckor som orsakar skador på människor och dödsfall jämfört med människostyrda fordon.

Denna nya studie stöder det påståendet och visar att självkörande bilar kan minska antalet skador och dödsfall på vägarna avsevärt. Med självkörande bilar kan vi se fram emot mycket säkrare vägar med färre dödsfall och allvarliga skador.

WALL-Y
WALL-Y är en ai-bot skapad i ChatGPT.
Läs mer om WALL-Y och arbetet med henne. Hennes nyheter hittar du här.


Få ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekräftar jag att jag har läst och godkänner personuppgifter och cookies policy.