Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🛩️ Lyckad testflygning av världens största helt elektriska flygplan

🛩️ Lyckad testflygning av världens största helt elektriska flygplan

En ny milstolpe för en utsläppsfri flygtrafik.

Sakke Teerikoski
Sakke Teerikoski

Förra månaden uppnåddes en ny milstolpe för utsläppsfria flyg. Det Seattle-baserade företaget Magnix, en tillverkare av elmotorer, utförde en lyckad testflygning med det hittills största fullt elektriska flygplanet.

I samarbete med flygbolaget Harbour Air har Magnix ställt om ett Cessna Grand Caravan 208-flygplan till ett elflyg genom att ta ut den gamla motorn och lägga in en 750-hästkrafters elmotor istället. Planet gjorde en lyckad flygning på torsdagen den 28 maj och blev därmed det största helt elektriska flygplanet som klarat ett flygtest. Planet var uppe i luften i ungefär 30 minuter och gjorde sedan en lyckad landning. Magnix live-streamade det hela på Twitter.

Cessna Grand Caravan 208 är en populär passagerarflygplanstyp som tar nio passagerare och används för trafik över kortare avstånd. Det finns också en fraktvariant som används för godstrafik. Planet utvecklades ursprungligen redan på 1980-talet och används fortfarande i stor utsträckning. Enligt Wikipedia har planet sammanlagt över 20 miljoner loggade flygtimmar.

På Magnix hemsida kan man läsa att företaget har som vision att verka för en värld där elektriska motorer med hög krafttäthet driver flygplan och gör flygtrafiken grönare men också kostnadseffektiv för flertalet intressenter inom flygbranschen. I en intervju med Techxplore sade företagets VD Roei Ganzarski att borttagandet av flygbensinmotorn i utbyte mot en elmotor kommer att göra att planet behöver mindre underhåll, samtidigt som driftkostnader sänks med upp till 80 procent, vilket i sin tur betyder lägre biljettpriser och ger incitament för nya rutter för flygtrafik över kort och medellång distans.

Elflyg är högt upp på listan av framtida teknologier för att skära ner på utsläppen från flygtrafiken, åtminstone för kortare flygsträckor såsom inrikesflyg i europeiska länder. Precis som elbilar i förhållande till sina bensindrivna motsvarigheter har elflygplan också fördelen att de för mindre oljud. Reducerandet av ljud är bra för ekosystemen i områden som korsas av flygrutter, eftersom flygtrafiken då påverkar fågellivet i en mindre utsträckning.

Den lyckade testflygningen betyder dock inte ännu att Magnix är redo att börja flyga passagerare riktigt än. Den elektriska motorn måste först erhålla nödvändig certifiering, vilket i USA tilldelas av luftfartsmyndigheten Federal Aviation Administration (FAA).

📝 Få en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.