Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
⛵ Jättelika segelfartyg kan sänka utsläppen med 80–90 procent

⛵ Jättelika segelfartyg kan sänka utsläppen med 80–90 procent

I höst ska forskare börja testa en prototyp av ett segelfartyg som kan ersätta dagens stora motordrivna transportskepp.

Kent Olofsson
Kent Olofsson

Det var länge sedan segelfartygen dominerade godstransporterna till havs, men nu tycker forskare på KTH att det är dags för en comeback. Tillsammans med rederiet Wallenius och marinteknikföretaget SSPA ska KTH-forskarna konstruera ett segelfartyg som kan rymma över 6 000 bilar. Ett första steg tas nu i höst då en sju meter lång prototyp ska testas i Stockholms skärgård.

De 450 motorfartyg med liknande lastkapacitet som färdas över oceanerna idag förbränner 40 ton fossilt bränsle per dygn. De nya segelfartygen skulle få ner den bränsleförbrukningen med 80–90 procent räknar forskarna med.

Innan fartyget kan börja byggas måste forskarna hantera en del tekniska utmaningar. Till exempel kommer masterna att vara 100 meter höga och ingen vet idag riktigt hur atmosfären ser ut mellan 50 och 100 meter över havet.

Den kanske största utmaningen är dock inte tekniska utan ligger i att få rederierna att tänka på ett nytt sätt. Segelfartygen kommer att ta tolv dagar att färdas över Atlanten mot de sju, åtta dagar det tar för dagens motorfartyg.

”Förhoppningen är att kunder är beredda att frakta varor långsammare, men med stora miljövinster”, säger Jakob Kuttenkeuler, professor i marina system vid KTH.

📝 Få en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.