Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🛴 Framtidens bilar kommer inte bete sig som bilar

🛴 Framtidens bilar kommer inte bete sig som bilar

Självkörande bilar kommer så småningom se annorlunda ut än dagens bilar, och kunna köra annorlunda, i sidled till exempel. Då kommer de ändra utseende och bli något annat än det vi idag kallar bilar.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

När en bil kör själv kommer den vara mycket säkrare, och då finns inte behov av en stor plåtlåda för att hålla oss säkra från andras plåtlådor. Bilarna kan bli mindre och lättare, men inte heller finns det behov av att sitta två i framsätet och två, tre personer klämma ihop sig där bak. Stolarna kan vändas mot varandra. Fällas ner i liggande. Eller ett otal andra variationer beroende på vad fordonet är till för.

Om vi då inte sitter som vi gör nu i bilarna, varför ska de styras på samma sätt som idag?

På Amazons reMARS gav Zoox en hint om vad som komma skulle. De utvecklar ett självkörande fordon, som sannolikt kommer vara i det närmaste fyrkantigt och hjulen kommer gå att vrida nästan hur som helst. Detta får ju fullt genomslag först vid fullt självkörande, men utvecklingen kommer påverka bilar och fordon redan idag.

Framtidens bilar kommer inte se ut som bilar

Elektrifiering och transporter som en tjänst förändrar fordonens utseende. En elsparkcykel blir mer som bil, och en bil mer som en elsparkcykel.

Självkörande är inte den enda teknikutveckling som påverkar fordon. Elektrifiering och transporter som en tjänst (Uber, Voi, Aimo, etc) har och kommer innebära en stor skillnad. Samtidigt som de klassiska bilarna börjar förändras, sker en utveckling av fordon i andra änden av skalan.

I Stockholm och många andra storstäder runt om i världen kryllar det nu av elsparkcyklar (elhjulningar som Eric Aronson vitsigt kallade dem). Voi har samlat på sig nästan ett år av synpunkter från användarna. Istället för ett hjul fram ville de ha två, för bättre stabilitet. Jag gissar att användarna sedan kommer önska förbättrad framkomlighet vid snö och slask, bättre skydd mot regn, kanske lite värme vid kyla...

Ser ni vad som händer? Från ena hållet förändras de stora bilarna och kommer bli lättare och se annorlunda ut, och i andra änden börjar de simpla elsparkcyklarna bli mer avancerade. Om några år kommer de att växa ihop, så att säga. Vad som är bilföretag och elsparkcykelföretag blir svårt att skilja på.

📝 Få en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.