Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🛮 Framtidens bilar kommer inte bete sig som bilar

🛮 Framtidens bilar kommer inte bete sig som bilar

SjÀlvkörande bilar kommer sÄ smÄningom se annorlunda ut Àn dagens bilar, och kunna köra annorlunda, i sidled till exempel. DÄ kommer de Àndra utseende och bli nÄgot annat Àn det vi idag kallar bilar.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Dela artikeln

NÀr en bil kör sjÀlv kommer den vara mycket sÀkrare, och dÄ finns inte behov av en stor plÄtlÄda för att hÄlla oss sÀkra frÄn andras plÄtlÄdor. Bilarna kan bli mindre och lÀttare, men inte heller finns det behov av att sitta tvÄ i framsÀtet och tvÄ, tre personer klÀmma ihop sig dÀr bak. Stolarna kan vÀndas mot varandra. FÀllas ner i liggande. Eller ett otal andra variationer beroende pÄ vad fordonet Àr till för.

Om vi dÄ inte sitter som vi gör nu i bilarna, varför ska de styras pÄ samma sÀtt som idag?

PÄ Amazons reMARS gav Zoox en hint om vad som komma skulle. De utvecklar ett sjÀlvkörande fordon, som sannolikt kommer vara i det nÀrmaste fyrkantigt och hjulen kommer gÄ att vrida nÀstan hur som helst. Detta fÄr ju fullt genomslag först vid fullt sjÀlvkörande, men utvecklingen kommer pÄverka bilar och fordon redan idag.

Framtidens bilar kommer inte se ut som bilar

Elektrifiering och transporter som en tjÀnst förÀndrar fordonens utseende. En elsparkcykel blir mer som bil, och en bil mer som en elsparkcykel.

SjÀlvkörande Àr inte den enda teknikutveckling som pÄverkar fordon. Elektrifiering och transporter som en tjÀnst (Uber, Voi, Aimo, etc) har och kommer innebÀra en stor skillnad. Samtidigt som de klassiska bilarna börjar förÀndras, sker en utveckling av fordon i andra Ànden av skalan.

I Stockholm och mÄnga andra storstÀder runt om i vÀrlden kryllar det nu av elsparkcyklar (elhjulningar som Eric Aronson vitsigt kallade dem). Voi har samlat pÄ sig nÀstan ett Är av synpunkter frÄn anvÀndarna. IstÀllet för ett hjul fram ville de ha tvÄ, för bÀttre stabilitet. Jag gissar att anvÀndarna sedan kommer önska förbÀttrad framkomlighet vid snö och slask, bÀttre skydd mot regn, kanske lite vÀrme vid kyla...

Ser ni vad som hÀnder? FrÄn ena hÄllet förÀndras de stora bilarna och kommer bli lÀttare och se annorlunda ut, och i andra Ànden börjar de simpla elsparkcyklarna bli mer avancerade. Om nÄgra Är kommer de att vÀxa ihop, sÄ att sÀga. Vad som Àr bilföretag och elsparkcykelföretag blir svÄrt att skilja pÄ.


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.