Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🛩 Ett nytt koncept - hybridflygplan

🛩 Ett nytt koncept - hybridflygplan

MIT arbetar på ett nytt hybridflygplan för att minska luftföroreningar. Även om det fortfarande bara är ett koncept så är forskningen i full gång.

Linn Winge
Linn Winge

MIT har börjat arbeta på ett nytt koncept - ett elektriskt hybridplan som kan minska utsläppen av de farliga kväveoxiderna, NOx, från flygindustrin med 95%.

Detta nya konceptet använder en liknande design som dieselfordon använder för att rengöra sina NOx-utsläpp. Normalt är det planets turbiner som driver dess propellrar och de är placerade under planets vingar. ZDNet rapporterade att teamet meddelade att turbinerna i hybridversionen kommer finnas i lastrummet och driva propellrarna via en generator.

Live News rapporterade att denna ändring i design möjliggör samma kraftproduktion från befintliga system som tidigare, men utan luftföroreningar. Samtidigt kommer utsläpp från generatorerna att matas in i ett system som kontrollerar utsläppen. Systemet renar avgaserna och omvandlar NOx till kväve och vatten innan det släpps ut i atmosfären.

Steven Barrett, en av studiens författare och professor i flyg- och astronautik vid MIT, sa i pressmeddelandet:

– Det här kommer fortfarande vara en enorm teknisk utmaning, men det finns inga grundläggande fysiska begränsningar. Om man vill komma till nollutsläpp inom flygsektor är detta ett potentiellt sätt att lösa luftföroreningsaspekten och på ett sätt som är tekniskt livskraftigt.

Det elektriska hybridsystemet kommer att placeras i lastutrymmet på kommersiella plan. EcoWatch skrev ‘I studien beräknade forskarna att deras nya elektriska hybridsystem på flygplan av typerna Boeing 737 eller Airbus A320 endast skulle kräva ytterligare 0,6 procent bränsle för att bära den extra vikten och flyga planet."

I pressmeddelandet från MIT skrevs att planet fortfarande bara är ett koncept, men teamet tar redan forskningen till nästa nivå.  

Psst .. om du vill läsa mer om hybridplanet publicerade forskarna sina resultat i tidskriften Energy and Environmental Science.

📝 Få en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.