đ Elbilar ger lĂ€gre koldioxidutslĂ€pp Ă€n bensin- och dieselbilar hur man Ă€n rĂ€knar
En elbil i EU ger alltid lÀgre koldioxidutslÀpp Àn en bensin- eller dieselbil och mest miljövÀnligt Àr det att köra elbil i Sverige.
Dela artikeln
Ăven med de minst miljövĂ€nliga batterierna och med el som kommer frĂ„n kolkraft sĂ„ ger det mindre koldioxidutslĂ€pp att köra en elbil Ă€n en bil som gĂ„r pĂ„ bensin eller diesel. Det visar en rapport som Transport and Environment, en tankekedja som verkar för hĂ„llbara transporter, tagit fram.
I den har de undersökt den totala mÀngden koldioxid som en bil orsakar totalt under sin livscykel. Transport and Environment har dÄ Àven rÀknat in de utslÀpp som kommer frÄn tillverkningen av batterierna och frÄn kraftverken som genererar elen till bilen.
Undersökningen gÀller lÀnderna i EU och det bÀsta fallet fÄr vi med en elbil som körs i Sverige med batterier som ocksÄ tillverkats i Sverige. DÄ blir koldioxidutslÀppen 80 procent mindre Àn för en dieselbil och 81 procent mindre Àn en bensinbil.
Det land dÀr en elbil Àr sÀmst i jÀmförelse med bensin- och dieselbilar Àr om de körs i Polen, dÀr mycket av elen kommer frÄn kolkraftverk, med batterier tillverkade i Kina. Men Àven hÀr slÀpper elbilen ut 28 procent mindre koldioxid Àn en bensinbil och 22 procent mindre Àn en dieselbil.
Nu Àr det inte bara Transport and Environment och kommit fram till att elbilar slÀpper ut mindre koldioxid. En annan studie frÄn forskare vid universiteten i Nijmegen, Exeter och Cambridge kom fram till samma sak. Deras rapport kan du lÀsa hÀr.
HÀr konstaterar i och för sig forskarna ocksÄ att elbilar fortfarande kan generera mer utslÀpp under tillverkningsprocessen. Men det rör sig bara om en ökning pÄ 30 procent, sÄ under hela livscykeln blir elbilen ÀndÄ mer miljövÀnlig. Speciellt om vi ocksÄ tÀnker pÄ att kolkraften minskar i de flesta lÀnder samtidigt som batterierna snabbt blir allt bÀttre.