Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🚙 Elbilar fĂ„r grepp i södra Afrika

🚙 Elbilar fĂ„r grepp i södra Afrika

Regeringar över hela vÀrlden anstrÀnger sig för att minska koldioxidutslÀppen och Zimbabwe Àr inget undantag. Landet i södra Afrika inför nu policys för att frÀmja eldrivna fordon och förnybar energi.

Khumbu Muleya
Khumbu Muleya

Dela artikeln

Runt om i vÀrlden gör regeringar stora anstrÀngningar för att minska koldioxidutslÀppen genom olika typer av insatser. Södra Afrika Àr inget undantag; olika policys har införts med siktet instÀllt Ät samma hÄll. HÀr inkluderas förnybar energi och riktlinjer för att frÀmja omstÀllningen till elfordon (EVs) och andra transportsystem som driva med hjÀlp av el .

Enligt South African Institute of International Affairs (SAIIA) förvÀntas efterfrÄgan pÄ EVs att öka under  COVID-19-pandemins ÄterhÀmtningfas för den gröna ekonomin. Minst hÀlften av marknadsandelarna för fordon med förbrÀnningsmotorer (ICE) förvÀntas övertas av EVs fram till 2040.

Den bakomliggande orsaken Àr antagandet och ratificeringen av Parisavtalet, underskrivet av 197 lÀnder. Detta avtal ingÄr i FN: s konvention om klimatförÀndringar. De lÀnder som har stÄr bakom Parisavtalet har lÀmnat in nationellt beslutade klimatplaner som anger de ÄtgÀrder som respektive land kommer att vidta för att minska vÀxthusgasutslÀppen (GHG).

SAIIA sade:

– Elbilar Ă€r viktiga för att minska utslĂ€ppen av vĂ€xthusgaser, eftersom de eliminerar behovet av fossila brĂ€nslen som bensin eller diesel i transportsektorn, vilken bidrar med 16,2% av de globala vĂ€xthusgasutslĂ€ppen.

För att ta sin andel av elbilarna utvecklar Zimbabwe för nÀrvarande en ram för elmobilitet (EMF) för att ge utrymme Ät ökad omstÀllning till och införlivning av elfordon, en ÄtgÀrd som ocksÄ kommer att minska landets import av brÀnsle avsevÀrt.

VerkstÀllande direktör pÄ Zimbabwes Energy Regulatory Authority (ZERA), Eddington Mazambani, menar att ramverket kommer att skapa en gynnsam miljö för ökad anvÀndning av eldrivna fordon i landet.

ZERA har redan anskaffat demo-elfordonet och stödjande infrastruktur samt regler och föreskrifter hÄller pÄ att utvecklas.

– Framöver planerar vi att samordna hur förnybar energiteknik som solceller kan anvĂ€ndas för att tillgodose laddning av elbilar. Vi har ocksĂ„ för avsikt att engagera branschaktörer nĂ€r det kommer till installation av infrastruktur för laddning pĂ„ strategiska platser för att sĂ€tta fart pĂ„ inköp och anvĂ€ndning av elbilarna, sĂ€ger Mazambani.

EMF har nationella mÄl och förslag som inkluderar tull- och momsfri import för att stimulera sektorns tillvÀxt och underlÀtta investeringar i minst tvÄ EV-monteringsanlÀggningar.

Kollektivtrafikföretag förvÀntas vara en del av sektorns tillvÀxt genom anskaffning av elbussar, initialt för demonstrationsÀndamÄl.

Zimbabwe bröt ny mark i maj 2020 efter att VAYA Africa, ett transportföretag registrerat i Mauritius, lanserade en elfordonstjÀnst i landet som en del av företagets lanseringsstrategi över hela Afrika. Dorothy Zimuto, VD av Vaya Mobility, sa under lanseringen i Harare.

– Vi Ă€r glada att lansera fordonet “VAYA Electric” samtidigt som vi pĂ„börjar vĂ„r resa mot att anvĂ€nda innovativa sĂ€tt att utnyttja ren, förnybar energi för att tillhandahĂ„lla sĂ€kra och bekvĂ€ma transporttjĂ€nster för allmĂ€nheten pĂ„ den afrikanska kontinenten.

Elbilar besparas upp till 40% av de stora driftskostnaderna för brÀnsle och regelbundet underhÄll jÀmfört med fordon som drivs av fossila brÀnslen. Andra fördelar med elfordon Àr bland annat fÀrre serivcetillfÀllen Àn vanliga förbrÀnningsmotorer. De behöver minimalt schemalagt underhÄll för sina elektriska system, sÄsom batteri och elmotorer. Andra delar som t.ex. bromsar hÄller ocksÄ lÀngre tack vare deras regenerativa bromssystem, dÀr batteriet laddas nÀr det bromsas.

Regeringen kommer ocksÄ understödja laddning av elfordon frÄn förnybar energi, exempelvis frÄn solenergi, för att sÀkerstÀlla ytterligare minskning av vÀxthusgasutslÀppen.

Enligt officiella uppgifter frĂ„n Zimbabwes nationella vĂ€gmyndighet förvĂ€ntas det om 30 Ă„r finnas 3,5 miljoner fordon pĂ„ Zimbabwes vĂ€gar, vilket Ă€r dubbelt sĂ„ mĂ„nga som de 1,5 miljoner bilar som fanns pĂ„ vĂ€garna 2016. År 1994 var antalet bilar i Zimbabwe i genomsnitt under 400 000.

Ökningen av antalet fordon förvĂ€ntas leda till ökade utslĂ€pp av vĂ€xthusgaser med 130 procent frĂ„n denna delsektor, med utslĂ€pp motsvarande 5,3 miljoner ton koldioxid (tCO2e) Ă„r 2050, en ökning frĂ„n 2,3 miljoner tCO2e 2015. Ur denna aspekt Ă€r elbilar potentiellt avgörande för framtiden.

Zimbabwe importerar all sin bensin och diesel. Landet spenderar cirka 1,2 miljarder dollar Ärligen pÄ import av fossila brÀnslen. Denna typ av import upptar nÀstan en tredjedel av landets Ärliga importutgifter, vilket sÀtter ett enormt tryck pÄ ekonomin. EVs kommer att nÄ lÄngt för att minska de utgifterna.

NÀr det gÀller processen att övergÄ till elbilar sÄ kan landet ha ett försprÄng jÀmfört med andra nationer i Afrika, och Àven andra delar av vÀrlden, eftersom Zimbabwe nyligen upptÀckt stora litiumfyndigheter (lithium Àr en nyckelkomponent vid tillverkning av batterier). Dessa kan vara anvÀndbara för e-mobilitet och pÄ sÄ sÀtt minska utslÀppen och snabba pÄ omstÀllningen frÄn fossil bilar till elbilar, tack vare ökade inkomster frÄn gruvintÀkterna.


🗳 Eftersom demokrati Ă€r avgörande i en faktabaserad optimistisk vĂ€rld ... pĂ„minner vi vĂ„ra lĂ€sare om den demokratiska statusen i de lĂ€nder vi skriver om:

Zimbabwe har Global Freedom Score 29 och status Partly Free.


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.