Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🔋 Cadillac konverterar till el

🔋 Cadillac konverterar till el

Cadillac Àr bilmÀrket som stÄtt för status och tradition. Nu ömsar man skinn, och konverterar till elbilar.

Per Söderström
Per Söderström

Dela artikeln

Cadillac gÄr frÄn att vara traditionellt lyxmÀrke till att utmana Tesla inom det eldrivna lyxsegmentet. Inga fler modeller med förbrÀnningsmotorer kommer lanseras.

VarumÀrket Cadillac lÄnade sitt namn av en fransk adelsman, Antoine de la Mothe, som utsÄgs sig till hertig av staden Cadillac, i Franska regionen Gironde.

De la Mothe tog sig till Amerika pĂ„ 1600-talet och slog sig ner i det dĂ„varande franska DĂ©troit - som under 1900-talet blev centrum för USA’s biltillverkning och tappade sin accent aigu pĂ„ vĂ€gen.

BilmÀrket Cadillac uppstod ur resterna av en schism med Henry Ford, som inte ville ha kvar de bilarna inom Ford Motor Company. Grundarna av det utkastade bolaget lÄnade bÄde ortnamn och vapensköld av de la Mothe. Den första Cadillacen levererades 1902.

BilmÀrket blev 1909 till en division inom General Motors (GM) dÀr Àven Chevrolet, Pontiac och Buick ingick.

Cadillac gjorde sig snabbt kÀnt som tillverkare av lyxbilar. MÀrket blev en statussymbol, ett bevis pÄ framgÄng. (Framförallt i USA, bör tillÀggas.) Deras V8-motorer blev en förebild för amerikansk bilkultur.

NÀr Elon Musk dök upp pÄ arenan - nÀsta exakt ett hundra Är senare - var det mÄnga inom bilindustrin som var övertygade om att det aldrig skulle gÄ att etablera ett nytt bilmÀrke - för att inte tala om att det handlade om el-bilar! Den som mÀtte bilmotorer i kubiktum och antal cylindrar hade svÄrt att förstÄ vad som höll pÄ att hÀnda.

GM hade ju redan försökt med sin EV-1, som tillverkades mellan 1996 - 1999. Det gick ju inte sÄ bra. Skulle en outsider lyckas bÀttre Àn en etablerad spelare? Osannolikt - sÄ man fortsatte att tittade Ät andra hÄllet under nÄgra Är till.

En dag gick det dock upp för branschen att man inte kunde bortse frÄn eldrivna bilar. Man kan bara ana vilka diskussioner det var i styrelserummen hos GM, Chrysler, Ford och andra, hur man hÄnande avfÀrdade det nya.

NÄgot hÀnde 2014. GM fick en kvinnlig CEO, Mary Barra - den första i ett amerikanskt bilbolag nÄgonsin. (Mary Barra sitter f.ö. i styrelsen för sÄvÀl Disney som Boston Dynamics.)

Mary Barra Ă€r första kvinnliga VD för ett biltillverkare i USA. 

GM köpte in sig i startups - t.ex Strobe - för att ta snabba pÄ utvecklingen mot förarlösa bilar. Chevy Bolt EV lanserades 2017 som den första elbilen prissatt under fyrtiotusen USD.

GM har alltsÄ inte varit sysslolösa, och nu anar man en ny strategi: Cadillac konverterar frÄn förbrÀnningsmotorer till eldrivet. GM meddelar att Cadillac frÄn och med nu inte lanserar nÄgra nya modeller med förbrÀnningsmotorer. NÀsta modell frÄn Cadillac blir en elbil, som ska ta upp konkurrensen med Tesla pÄ riktigt. Det blir en utmaning som heter duga.

Cadillac lanserar den eldrivna SUV:en Lyriq 2023.

Har Cadillac det som krÀvs för att utmana Tesla? Time will tell. En sak Àr sÀker - de kommer inte vara ensamma med att lansera spÀnnande eldrivna bilar.

Vi sÀger som vi alltid sagt - lÄt framtiden komma snabbare.

LÀs mer om nÀr elbilar blir billigare Àn bensinbilar.

Foto: Michael Buholzer | World Economic Forum/swiss-image



FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.