Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🔋 Cadillac konverterar till el

🔋 Cadillac konverterar till el

Cadillac är bilmärket som stått för status och tradition. Nu ömsar man skinn, och konverterar till elbilar.

Per Söderström
Per Söderström

Cadillac går från att vara traditionellt lyxmärke till att utmana Tesla inom det eldrivna lyxsegmentet. Inga fler modeller med förbränningsmotorer kommer lanseras.

Varumärket Cadillac lånade sitt namn av en fransk adelsman, Antoine de la Mothe, som utsågs sig till hertig av staden Cadillac, i Franska regionen Gironde.

De la Mothe tog sig till Amerika på 1600-talet och slog sig ner i det dåvarande franska Détroit - som under 1900-talet blev centrum för USA’s biltillverkning och tappade sin accent aigu på vägen.

Bilmärket Cadillac uppstod ur resterna av en schism med Henry Ford, som inte ville ha kvar de bilarna inom Ford Motor Company. Grundarna av det utkastade bolaget lånade både ortnamn och vapensköld av de la Mothe. Den första Cadillacen levererades 1902.

Bilmärket blev 1909 till en division inom General Motors (GM) där även Chevrolet, Pontiac och Buick ingick.

Cadillac gjorde sig snabbt känt som tillverkare av lyxbilar. Märket blev en statussymbol, ett bevis på framgång. (Framförallt i USA, bör tilläggas.) Deras V8-motorer blev en förebild för amerikansk bilkultur.

När Elon Musk dök upp på arenan - nästa exakt ett hundra år senare - var det många inom bilindustrin som var övertygade om att det aldrig skulle gå att etablera ett nytt bilmärke - för att inte tala om att det handlade om el-bilar! Den som mätte bilmotorer i kubiktum och antal cylindrar hade svårt att förstå vad som höll på att hända.

GM hade ju redan försökt med sin EV-1, som tillverkades mellan 1996 - 1999. Det gick ju inte så bra. Skulle en outsider lyckas bättre än en etablerad spelare? Osannolikt - så man fortsatte att tittade åt andra hållet under några år till.

En dag gick det dock upp för branschen att man inte kunde bortse från eldrivna bilar. Man kan bara ana vilka diskussioner det var i styrelserummen hos GM, Chrysler, Ford och andra, hur man hånande avfärdade det nya.

Något hände 2014. GM fick en kvinnlig CEO, Mary Barra - den första i ett amerikanskt bilbolag någonsin. (Mary Barra sitter f.ö. i styrelsen för såväl Disney som Boston Dynamics.)

Mary Barra är första kvinnliga VD för ett biltillverkare i USA. 

GM köpte in sig i startups - t.ex Strobe - för att ta snabba på utvecklingen mot förarlösa bilar. Chevy Bolt EV lanserades 2017 som den första elbilen prissatt under fyrtiotusen USD.

GM har alltså inte varit sysslolösa, och nu anar man en ny strategi: Cadillac konverterar från förbränningsmotorer till eldrivet. GM meddelar att Cadillac från och med nu inte lanserar några nya modeller med förbränningsmotorer. Nästa modell från Cadillac blir en elbil, som ska ta upp konkurrensen med Tesla på riktigt. Det blir en utmaning som heter duga.

Cadillac lanserar den eldrivna SUV:en Lyriq 2023.

Har Cadillac det som krävs för att utmana Tesla? Time will tell. En sak är säker - de kommer inte vara ensamma med att lansera spännande eldrivna bilar.

Vi säger som vi alltid sagt - låt framtiden komma snabbare.

Läs mer om när elbilar blir billigare än bensinbilar.

Foto: Michael Buholzer | World Economic Forum/swiss-image


📝 Få en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.